Sida 1 av 5

Norrlands reglementet

Postat: fre sep 24, 2010 11:19 am
av Magnus.w
Vi har gjort ett reglemente för framtida event.
Tanken är att vi ska köra en cup i sommar för mopeder.
Mer info kommer senare om datum etc.
För mopeder med tillverknings start före 1985.

Super stock 50cc
51cc fri trimmning(fart,fläktkyld) (överladdning tillåten)
"standardmoped"
Ej modifierad(swing,chassi) (Förlängd sving,ram eller ändrad vinkel på styrkrona ej tillåtet)
Max 4vxl.(svensksålda)
Ej wheelibars,ej lättad ex.lysen,skärmar,dyl (lysen behöver ej funka och heller inte vara original)
skall finnas. (ska se ut som en moped) (skärmar behöver inte heller vara original)
Motordonation tillåtet.(innom års.mod)
Ex.cresent ram och honda motor

Pro stock 80cc
Samma som 50cc reglementet förutom
80cc max och fritt antal växlar (Motor behöver inte vara sv.såld)

Pro mod
Fri cubik gräns.
Dock moped block >85 (Motor behöver inte vara sv.såld)
Fri transmittion
Fart fläkt och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2meter cc
Wheelibars tillåtet

Säkrthet:
Alla mopeder ska ha minst en fungerande broms
dock på bakhjulet.
Och ska kunna framföras säkert
Nödstopp rekomenderas
Kedjeskydd rekomenderas
(inge tokglappande svingar,ej ramar av bamburör) :hihi:
För föraren gäller detta:
Godkänd hjälm typ mc ej "vurpållon"
Ryggskydd,heltäckande klädsel,hanskar samt skor som täcker
fot knölarna

Hälsningar: Lycksele häll drivers

Postat: fre sep 24, 2010 11:32 am
av smokke
Det var ett bra reglemente :thumbright: skönt mä tävlingar uppe i norr oxå,bra jobbat!!!

mvh///jokke

Postat: fre sep 24, 2010 11:49 am
av Richard
Som monkeyåkare så såg jag väl gärna en 4taktklass också :)
med säg... max 180cc som övre gräns på kubiken.

Postat: fre sep 24, 2010 5:58 pm
av teflonmats
jag vill ju ochså att fyrtaktare borde få vara med.
å flest fyrtaktare med honda motorfästen är ju fiddysarna.
så varför inte köra fiddy reglementet.
å en monky klass. där tycker jag att framför allt så bör monkyn ha orginal hjulbas å orörd ram, dom blir ju skit kul å köra då.
å för mycke reglementen mot allt blir ju till sist så att alla kör i en egen klass..
å det är ju inge kul. :(

mats

Postat: lör sep 25, 2010 1:25 pm
av Tommy
Det kommer inte bli någon fyrtaktklass under våra flagg p.g.a det finns inget större intresse av det här, samt ska vi åka en cup, och försöka skaka fram lite priser och prispengar till detta. Då måste vi hålla klasserna till ett minimun, för att få det att funka.
Men ni är välkommna med en tvåtaktare av rätt årsmodell, finns hela vintern att hitta en objekt :)

Postat: lör sep 25, 2010 9:21 pm
av Tobbe O
Vilket bra reglemente!!!! Nu har man hela vinter å sig attt "lacka" moppen :D

Postat: lör sep 25, 2010 10:13 pm
av Jens Gustavsson
Tommy skrev:Det kommer inte bli någon fyrtaktklass under våra flagg p.g.a det finns inget större intresse av det här, samt ska vi åka en cup, och försöka skaka fram lite priser och prispengar till detta. Då måste vi hålla klasserna till ett minimun, för att få det att funka.
Men ni är välkommna med en tvåtaktare av rätt årsmodell, finns hela vintern att hitta en objekt :)
hur många va ni i var klass förra tävligen?

svårt att hinna köra alla klasser på en dag eller?
det finns nog fler 4 takts moppe åkare än du tror :thumbright:

vi är nog inte efter prispengar eller avancerade regler bara gasa och ha lite kul.

Postat: lör sep 25, 2010 10:22 pm
av Dennis Öhman
Bra initiativ, bra oxå att hålla klasserna kort. Kanske man borde kunna få in 4taktare under värsta reglementet? Börjar ju bli ganska vassa 2taktare då (15-20hk+)

Postat: lör sep 25, 2010 10:31 pm
av Tommy
Tobbe O skrev:Vilket bra reglemente!!!! Nu har man hela vinter å sig attt "lacka" moppen :D
Ryktet går att du ska göra mer än att lacka 8)

Postat: lör sep 25, 2010 10:32 pm
av G-son
Dennis Öhman skrev:Kanske man borde kunna få in 4taktare under värsta reglementet? Börjar ju bli ganska vassa 2taktare då (15-20hk+)
Pro mod
Fri cubik gräns.
Dock moped block >85
Fri transmittion
Fart fläkt och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2meter cc
Wheelibars tillåtet


Jag ser inget som hindrar att man kör fyrtakt i den klassen, men utbudet av fyrtaktare -1985 är ju lite begränsat. Om man inte menar att fiddyskräpet är godkänt automatiskt för att dom är dåliga kopior/vidareutvecklingar av monkeybikemotorn...

Re: Norrlands reglementet

Postat: lör sep 25, 2010 10:40 pm
av Dennis Öhman
magnus.w skrev: För mopeder med tillverknings start före 1985.
Innebär det tex yamaha DT som började säljas 82 i sverige oxå eller fattar jag fel? Alltså får jag komma med en 90as dt?=

Postat: lör sep 25, 2010 10:40 pm
av Tommy
hur många va ni i var klass förra tävligen?

svårt att hinna köra alla klasser på en dag eller?
det finns nog fler 4 takts moppe åkare än du tror :thumbright:

vi är nog inte efter prispengar eller avancerade regler bara gasa och ha lite kul.[/quote]

Vi var 12st förra gången därför vill vi inte ha mer klasser för att försöka fylla de klasser vi har. Vet att när man försöker göra något kul finns det alltid folk som blir missnöjda. men vi kan inte glädja alla!
Reglerna vi har gjort kommer stå fast och de kommer vi köra efter
Det blir bara 3 klasser till nästa år
Sen får vi se till sommaren hur det går om det blir någon fortsättning och om reglerna ska ändras eller klasser ska läggas till
Väl mött 2011 men bara med "tvåtaktare" :twisted: [/quote]

Re: Norrlands reglementet

Postat: lör sep 25, 2010 10:42 pm
av Tommy
Dennis Öhman skrev:
magnus.w skrev: För mopeder med tillverknings start före 1985.
Innebär det tex yamaha DT som började säljas 82 i sverige oxå eller fattar jag fel? Alltså får jag komma med en 90as dt?=
Vi flyttade fram årmodellgränsen så att Yamaha DT och Honda MT5`an kunde vara med

Re: Norrlands reglementet

Postat: lör sep 25, 2010 11:38 pm
av Dennis Öhman
Tommy skrev:
Dennis Öhman skrev: Innebär det tex yamaha DT som började säljas 82 i sverige oxå eller fattar jag fel? Alltså får jag komma med en 90as dt?=
Vi flyttade fram årmodellgränsen så att Yamaha DT och Honda MT5`an kunde vara med
antog nästan det.. Tack för svar, har en vattenkyld projekt DT på G =) Cylinder från en 80cc yz från 83.. Dock en polare som jag lovat hjälpa lite..

Re: Norrlands reglementet

Postat: sön sep 26, 2010 12:32 am
av Dennis Öhman
Tommy skrev:
Dennis Öhman skrev: Innebär det tex yamaha DT som började säljas 82 i sverige oxå eller fattar jag fel? Alltså får jag komma med en 90as dt?=
Vi flyttade fram årmodellgränsen så att Yamaha DT och Honda MT5`an kunde vara med
Då får ju alltså suzuki ts50 vara med då dom började tillverkas på 70talet och motorn är oförändrad sen 82..