Sida 1 av 2

OMEX 500 problem lågohm spridare (löst!)

Postat: mån sep 27, 2010 8:06 pm
av ringstrom
Hej.

En kompis till mig skulle komma och mappa bilen jag nyss bytt till mig (740 turbo med omex 500 styrsystem.)

Kan börja med att säga att jag inte kollat så mycket på den innan han kom, så vi började och det var massa kablar som inte satt där dom skulle och vi fick ändra endel men när allt var ändrat och bilen gick som den skulle och alla givare och sånt gav rätt värden skulle vi äntligen åka ut och justera då märkte vi att bilen inte ladda.

generatorn hade inte något kol så vi bytte hela bryggan till en ny!
Direkt när vi starta den igen så gick den jätte dåligt. känns som om den missa och gick på tre burkar och hade sig.

Tog bort kolen igen och bilen gick som en dröm.
har snabbt kollat bilens jord och generatorns jord och det verkar OK.

(bilen laddar alltså som den skall och då går den dåligt(3cyl)(misständer) men om man stoppar i ett batteri utan generatorn inkopplad så går den på PERFEKT)

Vad göra nu?? please snabb hjälp. :thumbright:

Re: Spännande Generator problem

Postat: mån sep 27, 2010 8:25 pm
av jol
Vilken varvtalssignal använder ni? Skärmad kabel till denna? Går kablaget tillsammans med strömmatning till spridare, eller från generator/startmotor tex

Re: Spännande Generator problem

Postat: tor sep 30, 2010 8:44 am
av ringstrom
jol skrev:Vilken varvtalssignal använder ni? Skärmad kabel till denna? Går kablaget tillsammans med strömmatning till spridare, eller från generator/startmotor tex
Jag har kollat alla enkla fel och kollat jord till motor och kaross och det var ok. ja kablaget går tillsammans med strömmatning till spridarna.. inte från generator startmotor.

Bilen har edis tändning jag vet inte om den spökar.

har varvtalssignal till sprutet men inte till instrumentpanel. allt annat i instrument funkar.

borde bygga ny kabelpiska för alla kablar ligger tillsammans (oseriöst byggd) men det finns inte tid. PLUS bilen går ju perfekt utom när Generatorn är inkopplad.

Postat: tor sep 30, 2010 8:49 am
av Tommy Luhr
generatorn ger ifrån sig ett stort magnetfält när den allstrar ström.

Ligger någon kabel nära som inte är skärmad (som borde vara det) så kan det bli konstigheter.

Även om triggern sitter nära.
Prova att sätta triggern närmare triggerhjulet.

Allt mellan 0,5mm till 1,5mm kan ni prova.

Edisen har std skärmade kablar men är det ombyggt kanske det är byggt med vanliga och då funkar det inte..

Postat: tor sep 30, 2010 11:36 am
av ringstrom
Tommy Luhr skrev:generatorn ger ifrån sig ett stort magnetfält när den allstrar ström.

Ligger någon kabel nära som inte är skärmad (som borde vara det) så kan det bli konstigheter.

Även om triggern sitter nära.
Prova att sätta triggern närmare triggerhjulet.

Allt mellan 0,5mm till 1,5mm kan ni prova.

Edisen har std skärmade kablar men är det ombyggt kanske det är byggt med vanliga och då funkar det inte..
tack jag tror nu när du säger det att jag varit och ryckt lite i kabeln från triggern så den hamna lite nära generatorn så jag får kolla när jag kommer hem... känns som om det skulle kunna vara precis så! Hoppas :shock:

Postat: tor sep 30, 2010 2:12 pm
av Tommy Luhr
berätta gärna om vad felet var när ni hittar det :)

Postat: fre okt 01, 2010 8:42 am
av ringstrom
Tommy Luhr skrev:berätta gärna om vad felet var när ni hittar det :)
Njaa det var nog inte det felet, iallafall inte bara det felet. tog och åkte ut en sväng igår bara för att prova (knappt äns grovmappad). det gick att åka med den men vid rätt last och gas pådrag gick bilen rent och fint, släpper man gasen går den på 3 burkar och ger man på långsamt igen tar det en stund innan den går rent. känns som om den surar ner stiften direkt men den går allt mellan 11-14,8 :shock: nu så kanske det räcker med en bättre mapp för att få till det?

kan de vara så att stiften orkar slå rent all metanol vid högre varv och att den surar ner på tomgång och det är därför den missar och skjuter. man hör att den försöker på tomgång men lyckas inte.

kommer en kompis i helgen och lägger en grundmapp. blir nya stift och olja då.

Postat: fre okt 01, 2010 1:10 pm
av Tommy Luhr
har det där sprutet kompensation för batterispänningen?

Låter som den surar ner när du ökar volten i systemet.

Kanske inte boxen kompenserar för strömen i bilen och skumma följdfel kommer..

Kolla så ni har den funktionen aktiverad eller att ev den kurvan bör justeras en aning

Postat: sön okt 03, 2010 6:55 pm
av ringstrom
Tommy Luhr skrev:har det där sprutet kompensation för batterispänningen?

Låter som den surar ner när du ökar volten i systemet.

Kanske inte boxen kompenserar för strömen i bilen och skumma följdfel kommer..

Kolla så ni har den funktionen aktiverad eller att ev den kurvan bör justeras en aning
Då var felet lokaliserat efter mycket frustration. Det är OMEX 500 som vill ha hög ohm (15ohm) men mina precision spridare är på 2.8ohm så jag tog bilen till mitt andra garage och hämtade motstånd på 8ohm+3 alltså 10 ohm hade jag totalt borde räcka men nää. då starta inte bilen äns. kopplade bort motstånden och bilen gick igång men lika illa.

då tillslut hämta vi ett gäng R spridare som är hög ohm och testa utan motstånd och ja då banan gick bilen som den skulle! ut och mappa direkt och hur fint som helst gick det, tills vi bottna spridarna. nu måste jag veta hur man ska montera motstånden rätt så jag kan ha mina låg ohm spridare och ut och mappa skiten igen så det blir konstant lakrits remmar efter bilen!! :twisted:


glömde säga att jag fick byta soppa pump mitt i allt och kylare för dom båda börja såklart läcka mitt i all vrede!

Postat: sön okt 03, 2010 9:27 pm
av mattias
Använd bara 4-5 Ohm stora effektmotstånd, det blir för lite ström för att dom ska öppna om du kör med högre motstånd.

Det här är samma problem som B20-dragster-gänget från Narvik hade med sitt Omex, jag har inte kollat men sånt här borde stå rätt tydligt vad som gäller i manualen till systemet.

Postat: mån okt 04, 2010 11:52 am
av ringstrom
är det bara köpa nya effektmotstånd på 4-5 ohm istället för mina på 8ohm och koppla in dom på signal kabeln? kan man parallel koppla?

Postat: mån okt 04, 2010 12:47 pm
av mattias
Du kan parallelkoppla två st 8 så du får 4 Ohm, om du råkar ha tillräckligt många av dom.

Men ja, det är bara att handla mindre motstånd så klarar du dig.

Hur stora/vilka spridare har du? Det finns ett stort utbud på bra spridare med hög-ohm idag jämfört med för några år sedan.

Postat: mån okt 04, 2010 1:32 pm
av ringstrom
Jag har 4 st 8ohms motstånd idag och 4st precision spridare på ca: 998cc minns inte exakt. så då får det alltså bli nya motstånd eller nya spridare hög ohm.. måste va mycket billigare och köpa motstånd....? tråkigt bara om jag inte skulle få allt att lira....

Postat: mån okt 04, 2010 4:17 pm
av mattias
Klart billigare med motstånd.. ;)
Men utnyttjar du dina spridare till max? Vad är max dutycycle?

Postat: ons okt 06, 2010 9:46 pm
av ringstrom
men borde inte 4-5 ohm vara för lite igentligen?

kan nån tala om vilka jag ska köpa på elfa.... vill ha dom i helgen helst :thumbright: hittade några 4.7 25w eller hur det nu va men dom var slut på lagret........:S