Sida 1 av 13

Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats

Postat: tis sep 28, 2010 7:59 pm
av Granlund
Efter lite velande hit och dit bestämde jag mig för ett nytt projekt och i torsdags hämtade jag och en vän hem en 142a.
Den har gått på strippen de senaste åren och steg 1 är att få den godkänd för gatan.

Bild

Plastskärmar, plasthuv, plastbagagelucka, alla rutor av plast. (Vikt väger ju mest)
Justerbar bakvagn med uniballs, Aussielockerdiff, skivor runt om.
+ endel annat kul.
Bild

B23Emotor i nu för besiktningens skull..
Bild

Bild

Bild

Bild
Tidigare ägare har slängt ut mycket smågrejer för viktens skull men tror att sbp uppskattar om jag monterar tillbaka dem, typ bälten, tuta, vindrutetorkare osv.. :D
Planen är alltså att få den besiktad, sen att få lite mer fart på den.

Jag köpte den här utav en kille i Dalsland, men jag tror att byggmästaren är en herre som kallar sig för "NOS-Johan" här på Sävarturbo, söker ni lite hittar ni filmer från tiden då han hade en riktigt rå sugmotor i den här bilen.

Postat: tis sep 28, 2010 8:04 pm
av Granlund
Ägnade kvällen igår och idag till att laga/bygga om en bit av avgassystemet.

Har även ringt runt till några olika bildemonteringar här i området på jakt efter en framruta (plast gillas inte av sbp) men jag har inte fått tag i någon än.

Postat: tor sep 30, 2010 1:10 pm
av Granlund
Jäklar vad det kliar i fingrarna nu, vill bara ut i garaget och meka :D
Tyvärr åker man ner till Malmö med jobbet några dagar nu, förhoppningsvis blir söndag nästa mekdag!

Postat: tis okt 05, 2010 8:57 pm
av Granlund
Idag var planen att jag snabbt skulle köra bort Saab 99an till vinterförvaringen för att sedan meka med volvon.
Eftersom jag inte kört 99an på ett tag kändes den som en liten trimmad gokart så det blev lite omvägar på vägen till vinterförvaringen :D

Har iaf slängt på slicksen för att se om det tar i någonstans, rotat runt i ett elschema och kollat upp lite fler småsaker jag behöver.
Funderar även på att köpa en hel 142a till som jag kan plocka delar från.
Nån här som har en billig till salu nära trollhättan eller en lada med delar? :D

Postat: fre okt 08, 2010 1:55 pm
av Granlund
Nu funkar nästan alla lampor som de ska iaf.
bara backljuset kvar.
För man måste väl inte ha varningsblinkers på bilen?
Har letat upp vilka kablar som är till tutan också.

Nu har jag hittat batteriet till kameran, så nu ska det bli lite fler bilder framöver :)

McGuyver-lösning när man inte har någon som kan tuta medans man mäter kablar.
Bild

Är det godkännt att fästa bilbältena i buren eller måste de sitta där de sitter orginal?

Postat: fre okt 08, 2010 1:57 pm
av Steve
Du behöver inget backljus

Postat: fre okt 08, 2010 2:03 pm
av Granlund
Steve skrev:Du behöver inget backljus
Där ser man, tack för tipset Steve!

Postat: fre okt 08, 2010 2:13 pm
av Kirre
har för mig att du måste ha varningsblinkers

Postat: fre okt 08, 2010 3:03 pm
av Thed_J
Kirre skrev:har för mig att du måste ha varningsblinkers
Tror inte man måste ha det på en -69. Jag har då ingen på min Amazon och jag tror det har med årsmodell att göra.

Postat: fre okt 08, 2010 7:44 pm
av ?????
...

Postat: fre okt 08, 2010 8:18 pm
av Steve
F114 skrev:Om jag inte minns fel nu. :?: Orange blinkers fram från 1969. Varningsblinkers från 1970, om man inte har en privatimporterad bil före 1976 med helröda bakljus. Då får man inte ha varningsblinkers alls. Backljus från 1984.
Är rätt säker på att du inte har ett enda rätt där ;)

Postat: fre okt 08, 2010 9:25 pm
av ?????
...

Postat: fre okt 08, 2010 11:49 pm
av Steve
F114 skrev: VVFS2003:22 läs själv. Finns som pdf. Vita blinkers fram numera godkänt före 1976 annars inga ändringar.

Orange blinkers fram från 1976.
Backljus får man ha, inget krav.
Står inget om att man måste ha varningsblinkers där?

Så nä, inga rätt ;)

Postat: tis okt 12, 2010 7:37 am
av Cpt Tuttle
Jag har för mig att det aldrig funnits krav på varningsblinkers i Sverige utan att det som är en finess som kommit på bilarna självmant...

(Sen så är det ju vissa marknader som har krav på det, tror bl.a. USA, så att det inte byggts specialbilar för Sverige utan varningsblink är ju kanske rätt självklart)

Postat: tis okt 12, 2010 8:12 am
av Maruder
Cpt Tuttle har rätt, varningsblinkers är inget krav alls. Dock måste den fungera korrekt om det finns en knapp, precis som med dimljus.