Turboval - vad är lämpligt?

Diskussioner för erfaret folk
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Turboval - vad är lämpligt?

Inlägg av Cassius »

Nu ska jag leta ny turbo tror jag! Fick för mig att K27an inte är riktigt vad jag vill ha :P

Motorn är en 1,8l 8v motor, 83x83 i borr x slag.
Kammen är idag en 256 graders orginalare.

Toppen kommer portas, troligen kammen bytas mot värre (280 graders trakterna förmodligen)

Turbon ska kunne ge fullt ladd INNAN 4000rpm med ett extraktor/pulssplit grenrör som jag bygger själv. Sen ska den orka hålla laddet till 8-9000rpm också så de får väl inte vara de minsta avgashuset antar jag? :S 300-320hk är effektmålet och de ska nås med max 1,5bars ladd hoppas jag!

Så vad ska man leta efter för storlek på in resp. ut? nått i trakterna 50 in och 60 ut kanske? Har inte brottom att köpa nått men dyker de upp ett läge kan de ju vara bra att veta vad man ska slå till på ;)

Förslag:
HX40?
GT40?
TO4E?
H1E? (vad skiljer föresten en H1E från en HX40?)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

holset hx35 eller mitsu 19T? vad är det för motor?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

En nissan motor, CA18ET (Samma som i 200sx fast 8v egentligen)

HX35 säger du, vad är de för "storlekar" på en sån då? 19T kan ju funka fint iofs! Men jag har inte sett så många sånna, inte så många HX35or heller egentligen :/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hx35 e snäppet mindre än hx40, med 19t får du nog snabbare spool up, ingen utav aggregaten är väl jättevanliga somsagt...finns ju många andra alternativ oxå..bara o titta runt..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

55 in 65 ut skulle jag säga är en bra minimi-nivå..
H1E skiljer sig från HX40 på kompressorhuset och kompressorhjulet, HX40 är då något moderna och effektivare, inte så det spelar någon större roll men bra att veta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

55 in och 65 ut, okej ja men de är ju där dom jag räkna upp först ligger då! :)

Kan man se några skillnader i prestanda mellan ett HX40, TO4E och GT40/42 då? Är de något av dom som har bättre flöde i förhållande till storleken, skillnader i spoolup? osv

Sen var de avgashuset, ska man leta efter så litet AR som möjligt med tanke på motorns slagvolym eller finns de nått minimi värde? Har sett att en del agg har nummer på avgashusen också, t ex '14' eller '12'. Vad ska man leta efter där? en '12a'?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
timturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 25, 2005 4:58 pm
Ort: Outside Borås

Inlägg av timturbo »

19T finns väl överallt tycker ja..kika bara på www.turboperformanceclub.com på säljes..´tycker de dyker upp ett och annat rätt ofta..funkar bra till den effekten också
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

har väl i och för sej svårt att tänka mig ett 19t som sträcker sej till 9000varv som du vill...hx35 funkar mkt fint..
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Babs skrev:har väl i och för sej svårt att tänka mig ett 19t som sträcker sej till 9000varv som du vill...hx35 funkar mkt fint..
Blir HX40 om de blir Holset tror jag! Annars är jag lite små sugen på en GT40, är dom mycke segare/sämre än en HX40?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

på tal om ingenting, vad hr en HX35 för mått och hur långt räcker den hk vis? :S
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har sett siffror på 56 in/60 ut, så den ska räcka till 400 hk minst. Men den är trång i avgasdelen, så det blir tufft att få dom sista hästkrafterna. Det finns olika storlekar på avgashuset förstås, det är nog bäst att jag bland de större.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Turboval

Inlägg av j björk »

Alltså, en gt 40 är rätt stor.. Är väl snarare lämplig runt 500 hk och sådant. finns ju lite olika
En gt 32 låter nog betydligt lämpligare. Har bra verkningsgrad runt 300 hk, räcker till lite drygt 400.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

fick bara för mig att jag ska bygga så mycke som möjligt så de räcker till mot 500hk där veven börjar svikta för mycket! Så att nästa vinter ska de enda som behöver uppgraderas vara spridare, kolvar, stakar och möjligen kopplingen! :)

HX35 lät väl iofs lagom till de jag ska ha nu! Men en HX40 kanske lämpar sig mer att växa i då? Ska man satsa på de minsta avgashuset då kanske? (12ans?)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar