Sida 1 av 1

Hjälp mig ställa pinjongvinkeln på bakaxeldelar stag!

Postat: ons okt 27, 2010 7:34 pm
av 940 Guldboxen
Hejsan!

Har inte fått någon superordning på pinjongvinkeln än, så här kommer 2-3st snabba frågor!

1: Går det att ställa pinjongvinkel med upphissad bakände, eller ska axeln ha tryck?

2: Hur kontrollerar man det enklast vinkeln? Jag kanske bör göra detta på en lyft för att underlätta?


Grejen är att jag känner att bilen knarrar i kardan och stödlager på 1;an och 2;an. Har blivit liiite bättre sen jag pillat lite.

Sen så märker man av att den har enormt grepp, får knappt loss den på 2an med 185or vinterdäck!!

Och nej, det är inte motorn som är för klen i detta fall..

Mvh.

Postat: ons okt 27, 2010 8:05 pm
av Sleeper_86
Enklast är att stå på en fyrpelarlyft, så ja, axeln ska vara belastad.

Lättast som jag ser det är att lossa kardan och med ett vinkelvattenpass mäta mot medbringaren på bakaxeln.

Alternativt ställa den i våg med vanligt vattenpass och sedan vrida ner den någon grad. Sen är de bara pröva dig fram men gissar på att vinkeln är för kraftig nu,.

Postat: ons okt 27, 2010 8:28 pm
av 940 Guldboxen
Sleeper_86 skrev:Enklast är att stå på en fyrpelarlyft, så ja, axeln ska vara belastad.

Lättast som jag ser det är att lossa kardan och med ett vinkelvattenpass mäta mot medbringaren på bakaxeln.

Alternativt ställa den i våg med vanligt vattenpass och sedan vrida ner den någon grad. Sen är de bara pröva dig fram men gissar på att vinkeln är för kraftig nu,.
Okej perfekt då vet jag att den ska vara belastad i alla fall!

Okej lossa kardanen från medbringaren och mäta med vattenpasset lodrätt mot den alltså? Grejen är ju att det blir sånt jäkla spänn på axeln så det går inte att justera vinkeln så mycket...

För lossar man momentstaget blir det svårt att få dit bultarna i axeln igen beroende på hur mycket man måste vinkla.

Men man ska utgå från att medbringaren på axeln ska ner mot marken mer ifall man har en vinkel som pekar uppåt lite?

Bästa hade ju varit om man kunde gänga på gängstången som sitter i momentstaget när allt är monterat, så man spänner eller slackar den..

Postat: tor okt 28, 2010 9:18 am
av Sleeper_86
Hittade en bra pryl i knotans tråd om micran
Bild

du ska ha någon/några grader negativ pinjongvinkel. dvs peka ner mot marken. lossa lite på axeln ute vid hjulen så går de lättare å vrida..

Postat: tor okt 28, 2010 10:39 am
av Lasse
Pinjongvinkel ställs i förhållande till kardan. Man strävar efter att få vinkeln till 0.0 grader under max belastning men slår den upp och blir postivt är det väldigt dåligt. Därför kör man alltid safe med några grader negativ vinkel runt 2 grader med länkhuven och runt 5 grader med bussningar.

Man ska ha axeln belastad när man mäter.

Bild

Större bild. http://bumracing.com/albums/Chassis-Tip ... .sized.jpg

Postat: tor okt 28, 2010 7:26 pm
av 940 Guldboxen
Okej grabbar tack för lite snabba svar, känns som jag gör detta lämpligast och enklast på en 4 pelarlyft på OkQ8..

Rätt omöjligt annars, eller ja. Svårare.

Får nog ta och lossa kardanen från medbringaren, lossa panhardstaget. Lossa lite på fästena på bärarmarna för att kunna få i bulten..

Postat: sön okt 31, 2010 5:47 pm
av 940 Guldboxen
Har kikat på detta lite nu på en 4-pelarlyft och kardenen och medbringaren pekar rätt kraftigt upp mot karossen när bilen var belastad på hjulen.

Antar jag får försöka gänga ut gängstången så axeln/medbringaren hamnar mer ner mot marken.

Gör nog så att jag ställer medbringaren i lodrätt läge och provar så först :thumbright: