Dieselmängden/pumpen/ Volvo bm 350 - boxer
Dieselmängden/pumpen/ Volvo bm 350 - boxer
Hejsan, är ny på forumet.
Det är så att ja har en Boxer som håller på rustas upp inför vår/sommaren
och jag undrar om man ställer på pumpen(alltså skruvar ut kallstartsfunktionen) då ökas dieselmängden ger de ngn effektvinst på en Sådan traktor? eller om ja skulle sänka diselmängden för att få den att gå snålare, skulle de finnas någon risk för att motorn torrnyper eller så eller de kanske inte är som på 2t motorer,
Mvh
Det är så att ja har en Boxer som håller på rustas upp inför vår/sommaren
och jag undrar om man ställer på pumpen(alltså skruvar ut kallstartsfunktionen) då ökas dieselmängden ger de ngn effektvinst på en Sådan traktor? eller om ja skulle sänka diselmängden för att få den att gå snålare, skulle de finnas någon risk för att motorn torrnyper eller så eller de kanske inte är som på 2t motorer,
Mvh
Jo på en gammeldiesel som denna tror ja inte de är såppas märkbart att de är värt extra diesel förbrukningen.kretslopp skrev:Ställer du på pumpen kan du få ut en marginell effektökning. Finns en risk att den mest ryker svart och luktar illa.
Att snålställa är inte farligt överhuvudtaget på en diesel.
Den går klenare bara.
Okej då kan ja justera ner pumpen så mkt/lite de går innan effekten sjunker,
Tack för svaret Mvh
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
- Ort: vedevåg
på grannens volvo bm 650 böt dem soppa pump till en större och fick 150hk ur fan skapet:P men den drog 10l/timmen mer disel vid max belasting:( men med tanken på från ca 80hk till 150 så tycker inte vi att det är mycket utan det var det fan värt:) och då blir det fan drag i traktor:) dem bänkade traktor och alla fick en chock på stället dem bänkade den:P byt soppa pump och ställ på trycket det blir svart rök men en jävla efekt ökning:D
robin jansson
volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
- Ort: vedevåg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Låter nästan för bra för att vara sant.. 110-115hk möjligtvis.. men inte fan 150.. låter helt otroligtrobin_traktor skrev:Rasmus 85 skrev:Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad
nej det var inte turbo men den var upp borrad planad portad större ventiler:P
Ryker det inte svart är det inte intressant!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
- Ort: vedevåg
snack bararobin_traktor skrev:Rasmus 85 skrev:Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad
nej det var inte turbo men den var upp borrad planad portad större ventiler:P
var fick han tag på större kolvar till den motorn? byter man kolvar i dessa motorer så får man dom våta fodren med.
D 42 har samma kolvar och foder som diverse lastbild motorer, skall motor volymen ökas med dessa foder o kolvar blir det fler cylindrar. Obs har jobbat med dessa motorer.
Sedan varför plana en redan helt plan topp?? förbrännings rummet ligger i kolven o kolven har en kona i mitten för virvelns skull.
O varför porta en topp till en motor som bara varvar 2300 rpm?
nepp en 650 turbo bör det ha varit dom fanns o köpa fabriks monterad men är klenare än 700 turbo i det mesta. bland annat kopplingen som är ett sorgebarn finns inte en janne på att den tål över 100 hp någon längre stund.
MVH
jkruus