Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?
Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?
Vilka åtgärder finns det att göra om man ska förstärka block & topp
stödgördel
Arp bultar
Stakar
kolvar
Vad är bästa metoden att täta mellan block och topp ? kommer att ladda 4bar + och ser hellre en stake titta ut än att byta packningar varje gång man laddat på?
Det är en diesel så är det nån som vet om det är en dålig ide att betong fylla ?
Kan man göra stödgördeln så pass tjock att man kan använda den som tråg till torrsumpen också ?
stödgördel
Arp bultar
Stakar
kolvar
Vad är bästa metoden att täta mellan block och topp ? kommer att ladda 4bar + och ser hellre en stake titta ut än att byta packningar varje gång man laddat på?
Det är en diesel så är det nån som vet om det är en dålig ide att betong fylla ?
Kan man göra stödgördeln så pass tjock att man kan använda den som tråg till torrsumpen också ?
NL
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Det bästa för att täta är pyramidringar.
Skall du åka på gatan med motorn?
Varför jag undrar är just av den orsaken till att du tvivlar på att fylla blocket helt med betong.
Annars är det ingen fara alls.
Man kan mycket väl göra en stödgördel "tjock" nog för att använda som tråg för torrsump.
Men man kan ju fräsa fram en behaglig fom på den så den inte väger lika mycket som blocket efteråt.
Tänk på att all olja snabbt kan ta sig till sughålen i tråget.
Skall du åka på gatan med motorn?
Varför jag undrar är just av den orsaken till att du tvivlar på att fylla blocket helt med betong.
Annars är det ingen fara alls.
Man kan mycket väl göra en stödgördel "tjock" nog för att använda som tråg för torrsump.
Men man kan ju fräsa fram en behaglig fom på den så den inte väger lika mycket som blocket efteråt.
Tänk på att all olja snabbt kan ta sig till sughålen i tråget.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Vad är det för motor? Om man tittar på mitsubishi t.ex så körs det 4+bar laddtryck med mls packning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Det blir väll mest strippen men skulle vilja ha möjligheten att köra lite gata/drift också! kan man förbättra kylnigen lite om man betongfyller ? större olje kylare osv?
Okey tror inte den packningen finns till min motor tyvärr?
Får fundera ut nått smart med pyramidringar då.
Nån som vet vars man kan hitta nån firma som svarvar stålfoder ?
Okey tror inte den packningen finns till min motor tyvärr?
Får fundera ut nått smart med pyramidringar då.
Nån som vet vars man kan hitta nån firma som svarvar stålfoder ?
NL
Finnarna torde väl ha bäst koll på borstbindar motorerna väl? Dom vet säkert vad som krävsdieseldoris skrev:Är lite hemlig av mig =)
Om606 3L diesel mercedes
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
- Ort: Västerlanda
- Kontakt:
En grej som är väldigt bra med Merca dieslarna är att dom har massor med topplocksbultar. På sexorna har jag för mig att det var 26 bultar. Det sitter liksom i en cirkel runt varje cylinder. Det är ju nästan dubbelt mot en "vanlig" sexa.
Så med den nyare stålpackningen ifrån OM606 borde det hålla för en del.
Så med den nyare stålpackningen ifrån OM606 borde det hålla för en del.
Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !
Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.
Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.
Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
NL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
vad ligger man på för effekt i Finland då?Nils L skrev:Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !
Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.
Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?
4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare
4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Bryter du ny mark kanske de är sånt du får ta i så fall?Nils L skrev:Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !
Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.
Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
Men då dom kör med runt 4 siffriga effekt uttag på i princip std saker så borde ju gördel, arp, värre stakar och cement hålla rätt bra! Rejäl balansering, blueprintning av blocket och kanske uppgradering av oljesystemet är sånt som du kan kika på också?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Har just fått hem motorn så jag har inte ens öppnat den än .Jens Gustavsson skrev:har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?
4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare
Jag har mätare på jobbet så jag kan mäta tjockleken om jag vill men vet inte hur det ska hjälpa mig ?
Har suttit och försökt hitta info och lära mig om cylindertryck osv men hittar ingen bra info =(
Finnarna plockar ut ca: 600hk i personbilsmotorer säkert nån pulling gubbe som plockat mer men inte hittat nån info om det
NL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Du får nog sikta på 4 sifrigt om du skall vara med i toppen till sommaren med 24V. Med 12V så räcker inte 600 heller...Nils L skrev:Har just fått hem motorn så jag har inte ens öppnat den än .Jens Gustavsson skrev:har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?
4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare
Jag har mätare på jobbet så jag kan mäta tjockleken om jag vill men vet inte hur det ska hjälpa mig ?
Har suttit och försökt hitta info och lära mig om cylindertryck osv men hittar ingen bra info =(
Finnarna plockar ut ca: 600hk i personbilsmotorer säkert nån pulling gubbe som plockat mer men inte hittat nån info om det
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
En polare har kört i 124 kaross 300td 24v. 10.6sek och över 200 km/h 1/4 mile, registrerad gatbil.
Har lite över 600 hästar om bänken visade rätt. Med 12valve ingen chans. Har glömt allt vad han sa om motorn men trycket var mindre än 4 bar..
24v topp har 1mm större insugventiler än original, annars nästan original, mycket liten portad, har flödat den i bänken, nästan 300cfm, avgas flödar oerhört bra. Mercedes har gjort en bra topp, velocity helt rätt.
Sista saken är topp du måste trimma, den räcker långt i originalskick.
En annan kompis har likadan 124 300td med 12v topp, 2 bar tryck, original topp, den går också som fan, ritar svart hur långt som helst, men förbruckning i normal körning bara ca. 0.65-0.7 liter/ mil..om du kan köra lungt.
Han fick första böter, 3050 euro, ungefär 28000 kr, andra gången vet inte men inte lika mycket
Det bor här i samma byn, en som vet säkert mest om Merca dieseltrimning, han bor bara 0.4 mil härifrån, jag kan gå och fråga av honom vad du vill veta. Han kan säkert english, du kan fråga själv också per e-mail.
Ps. han har en mercedes motor som ska kunna gå under 10 sek. i 1/4 mile..
Har lite över 600 hästar om bänken visade rätt. Med 12valve ingen chans. Har glömt allt vad han sa om motorn men trycket var mindre än 4 bar..
24v topp har 1mm större insugventiler än original, annars nästan original, mycket liten portad, har flödat den i bänken, nästan 300cfm, avgas flödar oerhört bra. Mercedes har gjort en bra topp, velocity helt rätt.
Sista saken är topp du måste trimma, den räcker långt i originalskick.
En annan kompis har likadan 124 300td med 12v topp, 2 bar tryck, original topp, den går också som fan, ritar svart hur långt som helst, men förbruckning i normal körning bara ca. 0.65-0.7 liter/ mil..om du kan köra lungt.
Han fick första böter, 3050 euro, ungefär 28000 kr, andra gången vet inte men inte lika mycket
Det bor här i samma byn, en som vet säkert mest om Merca dieseltrimning, han bor bara 0.4 mil härifrån, jag kan gå och fråga av honom vad du vill veta. Han kan säkert english, du kan fråga själv också per e-mail.
Ps. han har en mercedes motor som ska kunna gå under 10 sek. i 1/4 mile..