Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Diskussioner för erfaret folk
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Inlägg av Nils L »

Vilka åtgärder finns det att göra om man ska förstärka block & topp

stödgördel
Arp bultar
Stakar
kolvar

Vad är bästa metoden att täta mellan block och topp ? kommer att ladda 4bar + och ser hellre en stake titta ut än att byta packningar varje gång man laddat på?

Det är en diesel så är det nån som vet om det är en dålig ide att betong fylla ?

Kan man göra stödgördeln så pass tjock att man kan använda den som tråg till torrsumpen också ?
NL
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det bästa för att täta är pyramidringar.

Skall du åka på gatan med motorn?
Varför jag undrar är just av den orsaken till att du tvivlar på att fylla blocket helt med betong.
Annars är det ingen fara alls.
Man kan mycket väl göra en stödgördel "tjock" nog för att använda som tråg för torrsump.

Men man kan ju fräsa fram en behaglig fom på den så den inte väger lika mycket som blocket efteråt.
Tänk på att all olja snabbt kan ta sig till sughålen i tråget.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Vad är det för motor? Om man tittar på mitsubishi t.ex så körs det 4+bar laddtryck med mls packning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Inlägg av Nils L »

Det blir väll mest strippen men skulle vilja ha möjligheten att köra lite gata/drift också! kan man förbättra kylnigen lite om man betongfyller ? större olje kylare osv?

Okey tror inte den packningen finns till min motor tyvärr?
Får fundera ut nått smart med pyramidringar då.

Nån som vet vars man kan hitta nån firma som svarvar stålfoder ?
NL
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

dieseldoris skrev: Okey tror inte den packningen finns till min motor tyvärr?
Det kan ju inte vi heller veta eftersom motorn är "hemlig"/okänd för oss
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Inlägg av Nils L »

Är lite hemlig av mig =)

Om606 3L diesel mercedes
NL
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

dieseldoris skrev:Är lite hemlig av mig =)

Om606 3L diesel mercedes
Finnarna torde väl ha bäst koll på borstbindar motorerna väl? Dom vet säkert vad som krävs :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

En grej som är väldigt bra med Merca dieslarna är att dom har massor med topplocksbultar. På sexorna har jag för mig att det var 26 bultar. Det sitter liksom i en cirkel runt varje cylinder. Det är ju nästan dubbelt mot en "vanlig" sexa.

Så med den nyare stålpackningen ifrån OM606 borde det hålla för en del.
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Inlägg av Nils L »

Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !

Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.

Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
NL
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nils L skrev:Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !

Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.

Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
vad ligger man på för effekt i Finland då?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?

4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Nils L skrev:Har tänkt att försöka få ut lite mer efekt än vad dom tar ut ur sina 606or så jag vill ju inte ge dom några av mina ider !

Jag kanske provar med stödgördel,arp bult,stakar och cement å laddar tills nått går sönder å funderar på vad som kan förstärkas då.

Synd bara på alla timmar man lagt ner på toppen osv om det också skulle rasa
Bryter du ny mark kanske de är sånt du får ta i så fall? :)

Men då dom kör med runt 4 siffriga effekt uttag på i princip std saker så borde ju gördel, arp, värre stakar och cement hålla rätt bra! Rejäl balansering, blueprintning av blocket och kanske uppgradering av oljesystemet är sånt som du kan kika på också?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Inlägg av Nils L »

Jens Gustavsson skrev:har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?

4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare :)
Har just fått hem motorn så jag har inte ens öppnat den än .

Jag har mätare på jobbet så jag kan mäta tjockleken om jag vill men vet inte hur det ska hjälpa mig ?

Har suttit och försökt hitta info och lära mig om cylindertryck osv men hittar ingen bra info =(

Finnarna plockar ut ca: 600hk i personbilsmotorer säkert nån pulling gubbe som plockat mer men inte hittat nån info om det
NL
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nils L skrev:
Jens Gustavsson skrev:har du sonic testat blocket? hur mycket topp tryck blir det i en sån motor?

4 bar är väl som 1.5 bar i en bensinare :)
Har just fått hem motorn så jag har inte ens öppnat den än .

Jag har mätare på jobbet så jag kan mäta tjockleken om jag vill men vet inte hur det ska hjälpa mig ?

Har suttit och försökt hitta info och lära mig om cylindertryck osv men hittar ingen bra info =(

Finnarna plockar ut ca: 600hk i personbilsmotorer säkert nån pulling gubbe som plockat mer men inte hittat nån info om det
Du får nog sikta på 4 sifrigt om du skall vara med i toppen till sommaren med 24V. Med 12V så räcker inte 600 heller...

/Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

En polare har kört i 124 kaross 300td 24v. 10.6sek och över 200 km/h 1/4 mile, registrerad gatbil.
Har lite över 600 hästar om bänken visade rätt. Med 12valve ingen chans. Har glömt allt vad han sa om motorn men trycket var mindre än 4 bar..
24v topp har 1mm större insugventiler än original, annars nästan original, mycket liten portad, har flödat den i bänken, nästan 300cfm, avgas flödar oerhört bra. Mercedes har gjort en bra topp, velocity helt rätt.
Sista saken är topp du måste trimma, den räcker långt i originalskick.

En annan kompis har likadan 124 300td med 12v topp, 2 bar tryck, original topp, den går också som fan, ritar svart hur långt som helst, men förbruckning i normal körning bara ca. 0.65-0.7 liter/ mil..om du kan köra lungt.
Han fick första böter, 3050 euro, ungefär 28000 kr, andra gången vet inte men inte lika mycket :hihi:

Det bor här i samma byn, en som vet säkert mest om Merca dieseltrimning, han bor bara 0.4 mil härifrån, jag kan gå och fråga av honom vad du vill veta. Han kan säkert english, du kan fråga själv också per e-mail.
Ps. han har en mercedes motor som ska kunna gå under 10 sek. i 1/4 mile..
Skriv svar