Sida 1 av 1
slipa kamaxlar volvo 6304
Postat: ons nov 03, 2010 2:26 pm
av primer
nån som har fått omslipat kamaxlar till volvos b6304 motor (960)
jag antar att det är samma som på 5cyl vitmotorer att det är för liten bascirkel ???
Postat: ons nov 03, 2010 4:18 pm
av inliner
Tjena hej
Jo det stämmer,bascirkeln är ett problem. Jag slipade om mina kammar hos Enem till deras P14 profil,dom lyckades öka lyftet ca 0.5 mm men på bekostnad av en ngt smalare bredd på lagerytorna på kammarna.
Mvh
Postat: ons nov 03, 2010 6:44 pm
av Henrik Braun
Postat: fre nov 05, 2010 3:49 pm
av Mats Ivarson
Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...
Mats
Postat: fre nov 05, 2010 5:42 pm
av fredde_vit_pv
Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!! :evil: :evil:
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft :doh:
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...
Mats
Axelsson eller Enem?
/F
Postat: fre nov 05, 2010 9:13 pm
av Mats Ivarson
Axelsson
Postat: lör nov 06, 2010 12:01 am
av Gustav
Gunnar Lundström (professorn) i Umeå har även Råämneskammar till vit sexorna.. då får du typ vilken profil du vill!
Postat: lör nov 06, 2010 9:09 am
av primer
Gustav skrev:Gunnar Lundström (professorn) i Umeå har även Råämneskammar till vit sexorna.. då får du typ vilken profil du vill!
ja råämneskammar hade ju varit fint men detta var tänkt som typ folkrace budget
Postat: ons nov 10, 2010 3:40 pm
av boster
Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...
Mats
har du pratat med han ???
Postat: ons nov 10, 2010 6:01 pm
av Mats Ivarson
boster skrev:Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...
Mats
har du pratat med han ???
Nej, jag skall som sagt ta mig förbi när jag samlat ork. Och skaffat två nya kammar som han eventuellt får göra ett nytt försök på. Märkligt att man med mindre bascirkel mister nästan en millimeter i lyft från standard!
Re: slipa kamaxlar volvo 6304
Postat: ons jan 26, 2011 8:46 am
av Mats Ivarson
Nu har jag pratat med Axelsson och han är lustig, eller vad man kan kalla det.
Han säger att de har 7.8mm lyft, men ChristerJ har mätt dem till under 7mm men så kan man inte mäta hävdar Axelsson? Jaha, hur mäter man då på en direktverkande kamaxel, utan vipparmar?
Nej karln är ute och cyklar men skall få slipa dem en gång till för att få upp lyftet, men på bekostnaden av mindre bascirkel än nödvändigt. Dessa kammar kommer därefter att vara till salu då jag försöker få tag på ett par andra som ENEM skall få slipa istället.
Mats
Re: slipa kamaxlar volvo 6304
Postat: ons jan 26, 2011 8:59 am
av dsimila
Jag hävdar inte att ni har fel, men även om nocken är lägre kan det vara mer lyft än standard på en omslipad kamaxel.
Om man slipat mer av bascirkel än av nocken alltså. Bäst att mäta i en topp.
Re: slipa kamaxlar volvo 6304
Postat: tor jan 27, 2011 8:22 am
av Mats Ivarson
Om du mäter totala höjden över nocken och sen tar det minus diametern så kan ventilen aldrig öppna mer än så med detta ventilsystem. Detta måttet är under 7mm på de kammar han slipade.
Pratat med ENEM igår, de skall få slipa kammar till mig istället. De får ut 9.6mm lyft genom att gå ner till samma bascirkel som Axelsson, på dessa grundämnen.
Idag föreslagit för Axelsson att han betalar tillbaks slipningskostnaden plus 1000 kr per kamaxel och så får han ta de som han slipat och jag får jaga ett par nya kamaxlar att skicka till ENEM. Inte helt lätt att hitta två stycken VVT kamaxlar till den här motorn

Bättre om han hade gjort rätt från början!
Mats