Sida 1 av 2

svår startad bmw diesel

Postat: ons nov 03, 2010 7:20 pm
av maax
hejsan har en bmw 525tds som är svårt startad. om den står i nedförsbacke och man kör en kall start så starta den rätt så bra men om den står plant elller uppförs så vill den nästan inte starta någon som har kunskap om vad det kan vara? även när den är varm så får man nöta lite innan den starta så borde ju inte va glödstiften kan det vara någon spridare? ettans spridare är lite blöt, eller är det pumpen som är kass? :( borde ju inte vara den för den går bra på tomgång både kall å varm och den svara bra på gasen är inte slö eller nånting.

Postat: ons nov 03, 2010 7:32 pm
av itsfun
Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig. :)

Postat: ons nov 03, 2010 9:15 pm
av Kjelle
Som sagt, kolla förpumpen. Hade samma problem med min Omega(likadan motor), fixade en ny pump och bilen blev som ny :D

Postat: tor nov 04, 2010 1:18 pm
av sphinx
jag har en pump som funkade när den togs ur bilen när den skrotades, betala frakten och ge mig 300:- till när du testat den... om du är intresserad

Postat: tor nov 04, 2010 1:20 pm
av mattias
Om den puffar svart rök när den inte vill starta så kan det mycket väl vara glödstiften. Verkar problemet bli mindre med varmare temperatur?

Postat: tor nov 04, 2010 2:32 pm
av Jim_k
I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?

Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.

Postat: tor nov 04, 2010 7:24 pm
av maax
itsfun skrev:Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig. :)

slå man på tändningen så hör men hur pumpen bak surrar. eller är det en pump i tanken å en utan för å en på motorn?

om det bara finns en pump i tanken å den på motorn så är det den i tanken som surrar några sek när man slagit på tändningen

Postat: tor nov 04, 2010 7:25 pm
av maax
sphinx skrev:jag har en pump som funkade när den togs ur bilen när den skrotades, betala frakten och ge mig 300:- till när du testat den... om du är intresserad

Ronneby låter som att he ska ligga långt åt fanders, långt till umeå?

Postat: tor nov 04, 2010 7:29 pm
av maax
Jim_k skrev:I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?

Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.


det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?

Postat: tor nov 04, 2010 7:29 pm
av Sleeper_86
runt 100 mil.

tycker de låter som den suger luft i någon slangskarv eller liknande. iom att den startade bättre i nedförslut.

Postat: tor nov 04, 2010 7:29 pm
av maax
mattias skrev:Om den puffar svart rök när den inte vill starta så kan det mycket väl vara glödstiften. Verkar problemet bli mindre med varmare temperatur?

samma sak mitt i sommarn

Postat: tor nov 04, 2010 8:06 pm
av Jims
Den drar nog luft från nån ledning eller kring pumpen. Då brukar dieslar hålla på sådär.

Är de så att när den startar så börjar den tuffa igång sakta men säkert och tillslut går de å gasa upp den i varv?

Postat: tor nov 04, 2010 8:26 pm
av Jim_k
525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.

Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.

Postat: fre nov 05, 2010 6:39 pm
av maax
Jims skrev:Den drar nog luft från nån ledning eller kring pumpen. Då brukar dieslar hålla på sådär.

Är de så att när den startar så börjar den tuffa igång sakta men säkert och tillslut går de å gasa upp den i varv?

ha skrivit att den ha bra tomgång direkt efter start å svara på gas m,m.
startar utan gas och åker direkt upp till 800-850varv

Postat: fre nov 05, 2010 6:42 pm
av maax
Jim_k skrev:
525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.

Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.


okej ska lyssna efter såna ljud, med det med att ettans spridare är blöt då kan inte det ha nått med problemet att göra eller gör det inget om spridare är blöta ?

MVH/max