Sida 1 av 4

BMW e30 turbo

Postat: mån nov 08, 2010 9:46 pm
av Henrik Wessman
Köpt mig ett nytt projekt att leka med i vinter, så 140n får stå å vila tills vädret blir bättre 8)

Köpte en e30 325 av en kompis som motorn knackar i, låter som vevlager lr om de år nån kolvbult lr liknande.

annars sitter de någon annan kam och rostfritt extraktor grenrör på den så de går ganska bra iaf.

Har både en m30b35 och en m20b23, så ja funderar på olika alternativ.

1. laga de som är fel på motorn som sitter i.

2. Använda vev och stakar från b23 blocket och få 2.7L men vet inte hur de funkar som sugis, vet att folk använder det ofta till turbo men. Ni som är mer insatta får gärna ge mig tips! :thumbright:

3. Sätta i m30 motorn, men då behövs de handlas lite andra prylar för att de ska passa.

Är ingen BMW typ egentligen så ni som har några bra idéer får gärna dela med sig, ska bli en körbar budget isbil :lol:


Slänger upp några bilder på pärlan.

Bild
Bild
Bild

Postat: mån nov 08, 2010 9:48 pm
av mattias
Jag tror på M30, det är härligt att bryta omkring med stor-sexan. :)

Postat: mån nov 08, 2010 9:54 pm
av Henrik Wessman
Går de å regga en e30 med m30 motor? Vill ha den besad och klar :)

Postat: mån nov 08, 2010 10:19 pm
av mattias
Det är nog tufft utan att göra en SFRO-besiktning som ombyggt. :(
Det är för mycket vrid framför allt.. och BMW är inte så medgörliga med intyg och sånt, och det finns inga "prejudikat" som med en Volvo 240 som det går att montera en massa olika motorer i.

Postat: mån nov 08, 2010 10:59 pm
av Henrik Wessman
Om ja bygger ihop en 2.7L av b23 och b25an, vad ska ja använda från dom isf, ä de vev och stakar från b23 med kolvar och block från den som sitter i då lr?

Tänkte för om vevlagret gått kanske ja måste slipa om veven som sitter i ändå, så blir billigare å smidigare för mig å få ihop en bra av blocken ja har. :roll:

Postat: mån nov 08, 2010 11:03 pm
av mattias
Du får nog provmontera lite, jag är rädd för att kolvarna antingen blir för höga eller att du får en kombination med lite lägre kompressionsförhållande mer lämpligt på en låg-budget turbo-maskin.
Lite intressantare är M52B28-vevaxel med 130 mm stakar och M20B25-kolvar. Nästan bara å smacka ihop efter man kollat frigång.

Postat: mån nov 08, 2010 11:16 pm
av andy_b
2,6liter ska det bli med 323 veven
diesel veven har lite längre slag så det blir 2,7l

men ska det bara vara en isbil så hade jag satt i b23 maskinen och turbo matat skiten
sitter ju block fördelare så du kan justera tändningen
bygg ett adapter grenrör samt kör ett extra sprut med någre axtra spridare

tror det blir mäst kul för pengarna då

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: tis okt 18, 2011 9:26 pm
av Henrik Wessman
Tänkte ta upp denna projekt tråden då bilen lades på is förra hösten :whistle:

Nu ska den iaf få sig en ny motor och möjligen turbo. Så man kan gasa på isen i vinter.

Har köpt mig en m20b27 i delar som ska ihop snart. Ska köra den som sugmotor först är det tänkt. hinner nog inte med turbo bygge innan isen lagt sig.

Motorn ja köpte består av:
diesel vev från d21an (?)
m20b20 stakar
m20b25 kolvar
O-ringat och honat block.
toppen svetsad men inte planad än dock.

Tänkte på toppen, då jag inte har svetsat den så vet ja ju inte vart hålen ska borras. Sett bilder på en annan svetsad topp och den är inte svetsad helt ihop, utan man har sparat lite i ändarna. Är det gjort på fel sätt på min topp lr funkar bägge? Han ja köpte av sa iaf att de va bara att plana sen borra upp hålen. Frågan är hur ja ska borra. Nån som har några tipps?

Lägger upp några bilder på toppen bl.a.

Bild
Bild
Bild

/Henrik

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: ons okt 19, 2011 11:38 am
av WTB
Kul projekt :thumbright: De där med hålen är nog bara att härma toppen du sett,Kolla med den toppackning du ska köra med och borra i "hörnen" :)

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: ons okt 19, 2011 2:10 pm
av johanedstrom
jo det är bara lägga på packningen och borra:)

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: ons okt 19, 2011 4:13 pm
av Henrik Wessman
Har inte fått hem packningen än, men är de som på en volvo att hålet på packningen är mindre än hålet som är i toppen/blocket, Hur stort hål ska man borra isf? :roll:

Sen sitter ja och ska beställa lager till motorn, men ja vet ju inte vilken årsmod det är, finns Dubbel och enkel spår på Ramlagren. -87 och 88- finns de. Går de att se på motor nr vad det är för årsmod? och va menas med dubbel spår? kanske går å se på överfallen lr blocket?


/Henrik

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: ons okt 19, 2011 5:53 pm
av Henrik Wessman
Kikade på lageröverfallen till ramlagren, Är detta vad som menas med dubbelspår eller?

enda logiska ja kan komma på iaf 8)

Bild

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: ons okt 19, 2011 7:27 pm
av Kirre
på min volvo topp 405a så är det borrat i samma storlek som i toppackningen

Re: BMW 325 -87 Isbil

Postat: fre okt 28, 2011 2:18 pm
av Henrik Wessman
Håller i skrivande stund på och skruvar ihop blocket. har satt i alla kolvar å stakar. Men den när jag ska dra stakarna så går allt som planerat utom stake nr 2. När ja drar till den så nyper den mot tappen och veven går inte att snurra. Släpper ja efter lite så går de å snurra igen. tagit isär flera gånger och hittar inget fel. provat lager från en annan stake om ja flyttade problemet men samma visa.
Ser inget konstigt på staken heller. Och vevaxeltappen har samma diameter som dom andra.

Nån som har några tips?


mvh

Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!

Postat: fre okt 28, 2011 3:06 pm
av Tobias Fridberg
Är det nya stakar? har du mätt staken så den inte är oval i storändan? är den det kanske det nyper på så vis?

måste komma bort nån dag å kika på projektet :thumbright: