sync ras på 3an M90! byta låda enda lösningen?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

sync ras på 3an M90! byta låda enda lösningen?

Inlägg av thelivingsin »

som rubriken säger, har knäckt 3an på min m90, får inte i växeln. :doh:

kan man öppna lådan å byte något, eller är det bara å byta lådan?

tacksam för svar då bilen körs varje dag
you never know, you know...
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

Här är en bra FAQ jag skrev för ett tag sedan hur du löser detta problem.

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=59171

hoppas den till hjälp

//Marcus
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

Nice! Riktigt utförligt å bra, så d ska alltså gå å svetsa även om man redan knäckt den? Där du skrev; "placera ringen rätt om ni har pajat den" är d då troligast den som har pajat då?

Tacksam för svar :)
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

du får riva isär å kolla om den fortfarande går att rädda, forstätt inte at köra med lådan för snart går nått sönder helt isåfall..

har du tur går det fprtfarande att fixa.
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

hur ser ja då om det fortfarande går att rädda? vad "får" ha gått sönder å vad "får inte" ha gått sönder?

funderar på att byta till bmw zf låda när man ändå är igång :) någon som vet om det är mycke jobb med det? finns d kanske nån tråd om d?

stort tack för tipsen so far! :thumbright:
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Helst ska ingenting ha gått sönder :) På min hade treans drev spruckit mitt itu.

För o montera zf får du svetsa om sprängkåpa. Finns ju en del som säljer färdigsvetsade ex vis bakaxel.se
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

Ja nånting har ju gått sönder eftersom ja inte får i 3an, men din låda va bara å kasta då eller? Jo har sett en del dom säljer dom, dom e inte tok dyra men d känns lite slösa när man har tillgång till d som behövs, men antar d e många timmars jobb :( ska riva nästa helg för då verkar d finnas ett par timmar över, så d kommer bli intressant :)
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Hade ner polarens låda, utan beskrivning aldrig skruvar m90 innan, 3 timmar från monterad på bil till momentet med avdragaren.

Saknades bitar av " Kuggarna på 3:ans löphjul som Synkroniseringshylsan låser (fikonspråk alá volvo) " skymtar dom på bild nummer 10 i FAQ:n som postades, under den guldfärgade syncringen.

Så M90 är rätt så lättskruvad låda egentligen, bara man tar de lugnt och metodiskt. :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

Ja men d verkar lovande :) inte för att jag är den "metodiska" skrivaren utan är duktig på att ha för brottom :) men får väll ta mej i kragen då man aldrig skruvat låda förut :) skönt me folk som pysslat själv å inte bara e kaxig å hänvisar till något nån annan gjort! :D

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Ta med dig en kamera å ta massa bilder innan du plockar bort något, kan hjälpa vid hopmontering. :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
riverdick_racing
Lite mer laddtryck

Inlägg av riverdick_racing »

lagade min m90 förra veckan då trean gav upp..vart synkringen på trean som spräckts..köpte en till m90 med ras på trean...hittade en likadan synkring med samma nummer tror de va till ettan lr tvåan..så allt går de laga =) kan handla lådan av dig om du inte e för dyr :thumbright:
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Min låda står kvar hemma i källarförrådet. Den blev lite svårlagad för jag hittade ingen som ville sälja nya delar? Volvo ville inte iaf.

Så jag köpte en som hade svetsad stoppring o nya packboxar istället så slapp jag böka me det.

Men om nån vill köpa min låda så är den till salu till en billig peng. :) Bara pma isf. Jag bor i Karlskrona och orkar inte skicka o greja. Då får den stå kvar :)
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

Mekken skrev:Min låda står kvar hemma i källarförrådet. Den blev lite svårlagad för jag hittade ingen som ville sälja nya delar? Volvo ville inte iaf.

Så jag köpte en som hade svetsad stoppring o nya packboxar istället så slapp jag böka me det.

Men om nån vill köpa min låda så är den till salu till en billig peng. :) Bara pma isf. Jag bor i Karlskrona och orkar inte skicka o greja. Då får den stå kvar :)
jag e intresserad=)

skicka ett PM...bor inte så långt i karlskrona
riverdick_racing
Lite mer laddtryck

Inlägg av riverdick_racing »

hehe jag e med intresserad o bor inte heller så långt från karlskrona :wink: ..mvh
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Pm skickat de dom som är intresserade. Är det fler så bara pm:a. Ursäkta OT
Skriv svar