Urspårat 4g63 bygge
Forsto det, men wave tuning er jo om å "stenge inne" peak-värdet så mye som mulig..norrback skrev:Det är ju inte konstant övertryck utan ett peak värde...
Sen om det är vid IVO eller IVC ville han inte säga.
/Andre'
Hvis det er IVO, så kunne det jo hende at Clint's 11 psi er differansen mellom "port-trykk ink. wave pressure" og "sylindertrykk etter exhaust scavenge".. ? Vel-tunet eksos skal jo kunne gi 7 psi vacuum... da ser man kanskje 4 psi til fra wavetuningen på innsugssiden, samlet total PD på 11psi..?
-Bjørn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
En del förklaringen ligger väl i hans minst sagt generösa omräkning från
hjuleffekt till motoreffekt? 23%..... Då blir hans 1416hk på veven
1090hk på hjulen vid 3,9bar laddtryck. Detta från hans post på första
sidan. Om jag kan tyda hans knackiga engelska så räknar han ut drivline
förlusterna baserat på kompressordiagrammen? Då luftmasseflöden,
bränsleflöden, utrullningar i bänken osv inte är tillförlitliga...?
Var får han sina kompressordiagram ifrån? Flödena som han specar
överstiger vida allt jag har sett från dom bästa aggregaten.
Hans 85mm flödar mycket mer än dom bästa 91mm från BW och Garrett
trots att kompressorhjulen på många av bilderna ser ut som BW varianter.
Vidare så kan man inte på någon av bilderna där bilarna är riggade i
bänken se tecken på någon avancerad mätutrustning överhuvudtaget
vilket är märkligt med hans ambitioner, luftmassemätare på turbon,
snabba vevvinkelupplösta tryckgivare i avgasport, insugsport,cylinder
plus diverse annat borde han ju ha. Det hade ju varit en idé att köra
motorerna i en motorbroms vid dom nivåerna.
Norrback och Patrick, ang friktion och massvikter osv, så är det min erfarenhet från att ha jobbat lite med att kartlägga sådant, att det
är inga stora vinster att hitta på det när vi pratar motorer som den ovan.
På en hårt regel styrd sugmotor (eller turboför den delen) så finns det
kanske inte så mycket annat att jobba med. Givetvis så är ju lätta motordelar intressanta för att kunna möjliggöra höga varvtal.
/Christer
hjuleffekt till motoreffekt? 23%..... Då blir hans 1416hk på veven
1090hk på hjulen vid 3,9bar laddtryck. Detta från hans post på första
sidan. Om jag kan tyda hans knackiga engelska så räknar han ut drivline
förlusterna baserat på kompressordiagrammen? Då luftmasseflöden,
bränsleflöden, utrullningar i bänken osv inte är tillförlitliga...?
Var får han sina kompressordiagram ifrån? Flödena som han specar
överstiger vida allt jag har sett från dom bästa aggregaten.
Hans 85mm flödar mycket mer än dom bästa 91mm från BW och Garrett
trots att kompressorhjulen på många av bilderna ser ut som BW varianter.
Vidare så kan man inte på någon av bilderna där bilarna är riggade i
bänken se tecken på någon avancerad mätutrustning överhuvudtaget
vilket är märkligt med hans ambitioner, luftmassemätare på turbon,
snabba vevvinkelupplösta tryckgivare i avgasport, insugsport,cylinder
plus diverse annat borde han ju ha. Det hade ju varit en idé att köra
motorerna i en motorbroms vid dom nivåerna.
Norrback och Patrick, ang friktion och massvikter osv, så är det min erfarenhet från att ha jobbat lite med att kartlägga sådant, att det
är inga stora vinster att hitta på det när vi pratar motorer som den ovan.
På en hårt regel styrd sugmotor (eller turboför den delen) så finns det
kanske inte så mycket annat att jobba med. Givetvis så är ju lätta motordelar intressanta för att kunna möjliggöra höga varvtal.
/Christer
Christer hann före, men som ni ser så är bromsdiagramen angivna i vev hästar, dvs han kan knappa in vilken korrigeringsfaktor % han vill i dynapacken. Och har han nu knappat in 23% ?!?! som Christer nämnde så är det på tok förmycket för en dynapack chassidyno, skulle gissa att sanningen ligger nog mellan 10-14% beroende på drivlina (även 4wd), just därför man aldrig anger för kunderna vad vevhästar blir när man mäster hjulnavshästar, man bromsar inte en motor för att sedan "gissa" sig till effekten . Men men, drar man bort 10% av dom där sugmotorhästarna så kommer man nog närmare sanningen, men änlikt bra siffror. Just de cossin är ju 2wd så då är det riktig glädje procent om man räknar om 24% eller var de bara på 4wd?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hej
Jag gillar länken och bygget , trots att greker inte kan räkna varken HK från en Dyno eller Statskulder!
Vore kul att ser mer från alla inputs man kan få en full riggad motor med senaste test instrument!
Och 1090 hk är inte illa
Vore kul att ser mer från alla inputs man kan få en full riggad motor med senaste test instrument!
Och 1090 hk är inte illa
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Ja precis, pantar dom in alla saker han har i shopen sin så kanske grekland kan gå fri ifrån EU-Lånet, kanske till och med är han som är rooten till greklands dåliga infrastruktur med alla exporterade pengar han lär ha lagt på speedparts
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Diskuterat lite mera med Clint, det är nog 11psi över 14.5psia. Och det är nära IVC, sen frågade jag om BMEP...han skrev att dom har som mål att uppnå 300psi BMEP, men det är en bit kvar. Han skrev inget om bränlset, väntar på svar.SWR skrev:Forsto det, men wave tuning er jo om å "stenge inne" peak-värdet så mye som mulig..norrback skrev:Det är ju inte konstant övertryck utan ett peak värde...
Sen om det är vid IVO eller IVC ville han inte säga.
/Andre'
Hvis det er IVO, så kunne det jo hende at Clint's 11 psi er differansen mellom "port-trykk ink. wave pressure" og "sylindertrykk etter exhaust scavenge".. ? Vel-tunet eksos skal jo kunne gi 7 psi vacuum... da ser man kanskje 4 psi til fra wavetuningen på innsugssiden, samlet total PD på 11psi..?
/Andre'
power
O satan... ... da kan man trygt si at "most leave a lot at the table" som de ville sagt over there..norrback skrev:Diskuterat lite mera med Clint, det är nog 11psi över 14.5psia. Och det är nära IVC, sen frågade jag om BMEP...han skrev att dom har som mål att uppnå 300psi BMEP, men det är en bit kvar. Han skrev inget om bränlset, väntar på svar.
/Andre'
-Bjørn
Re: Urspårat 4g63 bygge
Gick in i grekens tråd för att se vad som hade hänt, nu har han börjat meka egna custom turbos.
Lämplig turbin....
Lämplig turbin....
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Urspårat 4g63 bygge
Turbotill höger är en 1300hp turbo.....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!