Registrera som ombyggt fordon

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Registrera som ombyggt fordon

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag skulle vilja registrera bilen som ombyggt fordon av div skäl. Jag har en bok från SFRO som jag försöker tyda. Vad jag förstått så är det lite så här. Om man ändrar lite så går bilen inte att besiktiga. Ändringarna är dessutom försmå för att regga den som ombyggt fordon. Så hur mycket måste man ändra för att vara säker på att få regga den som "ombyggd".

Jag har ställbara dämpare med tillhörande fjädrar, andra kränghämare och större bromsar än orginal. Jag funderar också på att ändra spårvidden (vet inte riktigt hur mycket 3-5cm). Turbokonverteringen kan vi strunta i för den går nog aldrig igenom. räcker dessa 3 modifieringar? Just nu får jag tex inte besiktiga bilen för bromsarna är större än orginal AHHH.

En fråga om spårvidd om man ökar den 30mm är det 15 eller 30mm på varje sida?

Så här står det i boken
Reggas som ombyggt om
* Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts och/eller
* Del av stomme/karosseri utbytts eller ändrats och/eller
* Styrinrättning med rattaxel utbytts och/eller
* Motor med kraftöverföring utbytts och/eller
* Bromsystem ubytt

sen fanns det en grej om framgaffel för hojjar :)
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ökar du spårvidden 30mm är det 15 på varje sida iaf, mer än så vet jag inte :wink: vad händer om du åker fast i en landsvägsbesiktning & dom hittar en turbo under huven? är det ombes lr? tänkte du var ju med i bilsport & grejjer ;)
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Först måste dom fånga mig :) Jag kör väldigt lite på allmän väg. Har ju en bruksbil. Men lite nattliga äventyr samt transportsträckort till tex mantorp. Men ja ombesktning blir det. Jobbigt också tror jag. En kompis var tvungen att få ett intyg från Audi att hans bil var i orginalskick igen.
Kostade honom satan.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det låter mindre bra, därför man vill ha en gammel bil, ingen bryr sig ;)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Din bok är inte riktigt uppdaterad med de senaste förändringarna i lagarna (det är svårt att hinna med...).

Din bil är för lite ändrad för att kunna reggas som ombyggt fordon enligt de nya reglerna. Där säger man:
---------
Ombyggt fordon:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
--------

Alltså ska du till exempel byta hela fram- och bakvagnen med upphängningar (det räcker inte att byta dämpare och fjädrar som passar i original fästen utan det man menar är typ att montera framvagn och bakvagn från 140 i PV), eller byta motor, kraftöverföring OCH hela bromssystemet.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Mitt byte av skivor och bromsok i fram räcker inte då?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej
Jonas CRX VTi 94 skrev:Mitt byte av skivor och bromsok i fram räcker inte då?
Räknar du skivor och ok fram som "hela bromssystemet"?


;-)

Nej, det räcker inte.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Men om jag byter ok/skivor fram bak samt huvudcylinder altså allt fram till bromspedalen räcker det då som enda modd för att få den reggad som ombyggd?

Skulle endå vilja ha tex bromsvåg..
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Nej, bara modifierat bromssystem räcker inte. I listan ovan finns totalt 5 punkter, de två första är sånt som ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon (byta fram och bakaxel eller byta/ändra större del av karosseri/stomme).

De tre nedre, är sånt som inte ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon. Det krävs minst två av de nedre punkterna för att det ska bli ombyggt fordon.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... genumber=4

Kolla länken. Om jag gjorde så med min honda så skulle väll det räcka?
Jag tänker på chassit altså.
för att regga som ombyggt fordon?

Bild
Bild
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Omfattande var ordet, jag tvivlar inte på att det skulle räcka.
Gustaf kanske följer tråden, får se vad han säger.

/Mattias
Jonas CRX VTi 94 skrev:http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... genumber=4

Kolla länken. Om jag gjorde så med min honda så skulle väll det räcka?
Jag tänker på chassit altså.
för att regga som ombyggt fordon?

http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2780.JPG
http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2787.JPG
http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2832.jpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

Gustav! Går det att regga till baka en rallybil?? Med stora ombyggnader i bakvagn fyrlink, uppflyttad tank, batteri bak,m,m :roll: ???
Amazon turbo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jonas, det bygget blir amatörbyggt fordon, normalt sett.

Att regga tillbaka en rallybil går men det är olika krångligt beroende på årsmodell. Nyare än 1975 så måste man till exempel ha intyg på att motorn är i 100% originalskick (intyg från tillverkaren).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

En Amazon -66 :-D
Amazon turbo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Då ska det gå ganska lätt. Kanske krävs reggning som ombyggt fordon om det är mycket special men det är ju inga problem.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar