Registrera som ombyggt fordon
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Registrera som ombyggt fordon
Jag skulle vilja registrera bilen som ombyggt fordon av div skäl. Jag har en bok från SFRO som jag försöker tyda. Vad jag förstått så är det lite så här. Om man ändrar lite så går bilen inte att besiktiga. Ändringarna är dessutom försmå för att regga den som ombyggt fordon. Så hur mycket måste man ändra för att vara säker på att få regga den som "ombyggd".
Jag har ställbara dämpare med tillhörande fjädrar, andra kränghämare och större bromsar än orginal. Jag funderar också på att ändra spårvidden (vet inte riktigt hur mycket 3-5cm). Turbokonverteringen kan vi strunta i för den går nog aldrig igenom. räcker dessa 3 modifieringar? Just nu får jag tex inte besiktiga bilen för bromsarna är större än orginal AHHH.
En fråga om spårvidd om man ökar den 30mm är det 15 eller 30mm på varje sida?
Så här står det i boken
Reggas som ombyggt om
* Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts och/eller
* Del av stomme/karosseri utbytts eller ändrats och/eller
* Styrinrättning med rattaxel utbytts och/eller
* Motor med kraftöverföring utbytts och/eller
* Bromsystem ubytt
sen fanns det en grej om framgaffel för hojjar
Jag har ställbara dämpare med tillhörande fjädrar, andra kränghämare och större bromsar än orginal. Jag funderar också på att ändra spårvidden (vet inte riktigt hur mycket 3-5cm). Turbokonverteringen kan vi strunta i för den går nog aldrig igenom. räcker dessa 3 modifieringar? Just nu får jag tex inte besiktiga bilen för bromsarna är större än orginal AHHH.
En fråga om spårvidd om man ökar den 30mm är det 15 eller 30mm på varje sida?
Så här står det i boken
Reggas som ombyggt om
* Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts och/eller
* Del av stomme/karosseri utbytts eller ändrats och/eller
* Styrinrättning med rattaxel utbytts och/eller
* Motor med kraftöverföring utbytts och/eller
* Bromsystem ubytt
sen fanns det en grej om framgaffel för hojjar
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Först måste dom fånga mig Jag kör väldigt lite på allmän väg. Har ju en bruksbil. Men lite nattliga äventyr samt transportsträckort till tex mantorp. Men ja ombesktning blir det. Jobbigt också tror jag. En kompis var tvungen att få ett intyg från Audi att hans bil var i orginalskick igen.
Kostade honom satan.
Kostade honom satan.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hej
Din bok är inte riktigt uppdaterad med de senaste förändringarna i lagarna (det är svårt att hinna med...).
Din bil är för lite ändrad för att kunna reggas som ombyggt fordon enligt de nya reglerna. Där säger man:
---------
Ombyggt fordon:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
--------
Alltså ska du till exempel byta hela fram- och bakvagnen med upphängningar (det räcker inte att byta dämpare och fjädrar som passar i original fästen utan det man menar är typ att montera framvagn och bakvagn från 140 i PV), eller byta motor, kraftöverföring OCH hela bromssystemet.
/Gustaf
Din bok är inte riktigt uppdaterad med de senaste förändringarna i lagarna (det är svårt att hinna med...).
Din bil är för lite ändrad för att kunna reggas som ombyggt fordon enligt de nya reglerna. Där säger man:
---------
Ombyggt fordon:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
--------
Alltså ska du till exempel byta hela fram- och bakvagnen med upphängningar (det räcker inte att byta dämpare och fjädrar som passar i original fästen utan det man menar är typ att montera framvagn och bakvagn från 140 i PV), eller byta motor, kraftöverföring OCH hela bromssystemet.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hej
Nej, bara modifierat bromssystem räcker inte. I listan ovan finns totalt 5 punkter, de två första är sånt som ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon (byta fram och bakaxel eller byta/ändra större del av karosseri/stomme).
De tre nedre, är sånt som inte ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon. Det krävs minst två av de nedre punkterna för att det ska bli ombyggt fordon.
/Gustaf
Nej, bara modifierat bromssystem räcker inte. I listan ovan finns totalt 5 punkter, de två första är sånt som ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon (byta fram och bakaxel eller byta/ändra större del av karosseri/stomme).
De tre nedre, är sånt som inte ensamt räcker för att det ska bli ombyggt fordon. Det krävs minst två av de nedre punkterna för att det ska bli ombyggt fordon.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... genumber=4
Kolla länken. Om jag gjorde så med min honda så skulle väll det räcka?
Jag tänker på chassit altså.
för att regga som ombyggt fordon?
Kolla länken. Om jag gjorde så med min honda så skulle väll det räcka?
Jag tänker på chassit altså.
för att regga som ombyggt fordon?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Omfattande var ordet, jag tvivlar inte på att det skulle räcka.
Gustaf kanske följer tråden, får se vad han säger.
/Mattias
Gustaf kanske följer tråden, får se vad han säger.
/Mattias
Jonas CRX VTi 94 skrev:http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... genumber=4
Kolla länken. Om jag gjorde så med min honda så skulle väll det räcka?
Jag tänker på chassit altså.
för att regga som ombyggt fordon?
http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2780.JPG
http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2787.JPG
http://www.straffe.nu/suzuki/PICT2832.jpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Jonas, det bygget blir amatörbyggt fordon, normalt sett.
Att regga tillbaka en rallybil går men det är olika krångligt beroende på årsmodell. Nyare än 1975 så måste man till exempel ha intyg på att motorn är i 100% originalskick (intyg från tillverkaren).
/Gustaf
Att regga tillbaka en rallybil går men det är olika krångligt beroende på årsmodell. Nyare än 1975 så måste man till exempel ha intyg på att motorn är i 100% originalskick (intyg från tillverkaren).
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: