4G63 topp strul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

4G63 topp strul

Inlägg av flandrs »

Tja

Jag har redan sen förra sässongen haft en JÄKLA massa strul efter strul..
Inget har igentligen lirat ordentligt förens slutet på sässongen förra året.. men nånting hände så ja spika sönder hela skiten..
Well nu nybyggd motor med nya prylar,
Toppen sitter de spretans sprylar i.
Likaså botten.

Nu har jag kört ca 8mil med bilen å har fruktansvärt dåligt komp,
1=2.5kg
2=11kg
3=7kg
4=6kg

Det är ju katastrof, tar ju visserligen ett tag för ringarna att slita in sej å ge bra komp. Ett bra sätt är ju att dimpa i lite olja får att se om ringarna är problemet till kompet.
De ökade ca 0.5bar på alla cylindrar med olja i.

Då bör de vara ventilerna som spökar.
så om de nu är ventilerna som spökar och blir krokiga, varför blir dom krokiga?
Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.

Ventilerna jag kör med är av rostfritt material å vi kör dom i flera motorer utan några problem.

Toppen har radie säten.
Kan de vara så att ventilerna tar i varrandra?
De är inte ett märke på ventiler eller kolvar,)har inte varit de förut iaf)
Minimalt krokiga dvs.

Styrningarna är sjyssta å likaså sätena.
Kan de vara nå knas att man kanske ska byta till ett 3 vinklat säte istället för radie sätet? för att de ska bli tätare??

De börjar rinna ur lite tålamod och börjar bli väldigt dyrt nu.

Så ös på me tips va man ska ta sej till.. vill ju inte byta ut toppen då den är rätt påkostad.

Anders
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hydraltryckare?

ventilfjäder tryck?
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

Jepp hydraliska orginal tryckare.

45kg inspänningstryck ca
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Orginaltryckare?
Har du inte 3millimeters?
Trodde det var standard att byta upp sig till om man renoverade/trimmade lite...

Kan dom ha "hängt sig"?
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

Ska man varva mycket så ska man köra standard.
Varför man byter till 3mm är ju för att orginalen har lättare att slagga igen så de tickar.

Nu är bilen besikta :)
Så ja rev av toppen direkt nu när ja kom hem och konstatera att avgas =1 båda ventiler läcker som ett såll, insug var tät på alla. 2-3an var täta på avgas och 4an läcker lite granna, så då stämmer jukomp provet dugligt iaf.. varför den slog upp på 11kg på 2an har jag därimot ingen aning om.
Provade idag å då vare 7kg,


Frågan är om skaften är lite för långa så dom ligger å smyg öppnar.

btw de var inga som helst märken på kolvar.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Ursäkta mig om jag har fel! :roll: :shock:

Men ha folk inte redan beskrivit orsaken till ditt problem som du vägrar lyssna på...?? :(

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Senast redigerad av c_wester den mån dec 06, 2010 10:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

Jo ja tänkte uppa den tråden men det är inte problemet att den blivit komplös längre, å de är inte problemet denna gången.


Ja är ingen topp specialist så ja förlitar mej på dom som kan toppar.
Fräser man ett säte och en ventil förutsätter jag att man mäter skaft längden till de den skall vara enligt tillverkaren.

Det ska ju vara gjort, mer vet jag ej.

Problemet har ju igentligen uppkommit efter ja monerat i större ventiler.

Kan vara så enkelt att ventiler tar i varrandra, de är ju minimalt krokiga.
Att de skulle ta i kolvarna finns inte på världskartan då de är mer än 6mm frigång med toppackningen på.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: 4G63 topp strul

Inlägg av super7 »

flandrs skrev:Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Hur har du kommit fram till det?
Lera på kolvarna och dragit runt motorn 2 varv?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: 4G63 topp strul

Inlägg av Hewran »

super7 skrev:
flandrs skrev:Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Hur har du kommit fram till det?
Lera på kolvarna och dragit runt motorn 2 varv?
Svar Ja.
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

Precis, de är med lera det är uppmätt, utan toppackning och uppmätt på alla cylindrar.

Detta gjorde jag oxå för att se var ventilen ligger i förhållande till kolven.
Långt ifrån att de ska vara de som är problemet.
Men sen är de ju inte heller några som helst märken i kolvarna från ventilerna.

Bild

Bild
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

om du ska kolla frigång på ventil mot kolv SKA man montera allt som de ska va dvs med topp packning å ställa kammarna rätt sen vrida runt min 2 varv , plocka av och titta.... att man har frigång runt ventilen behöver inte säga att man har de på andra hållet :hihi:

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

Självklart ska man plocka ihop allt som de ska, men kör man utan packningen när man kontrollerar så har man 1.3mm till godo när man monterat packningen.

Men vi kan släppa de nu för de är inte det som är problemet.
Kör samma setup i flera andra motorer som jag byggt/plockat ihop.
Där funkar de klockrent, frågan är varför de inte funkar i min.

Vilda gissningar, Lite tajt spel mot ventilen så den kanske inte stänger helt så de ligger å blir lite krokig!?

Ventilerna tar i varrandra när motorn snurrar runt!?
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

flandrs skrev:Självklart ska man plocka ihop allt som de ska, men kör man utan packningen när man kontrollerar så har man 1.3mm till godo när man monterat packningen.

Men vi kan släppa de nu för de är inte det som är problemet.
Kör samma setup i flera andra motorer som jag byggt/plockat ihop.
Där funkar de klockrent, frågan är varför de inte funkar i min.

Vilda gissningar, Lite tajt spel mot ventilen så den kanske inte stänger helt så de ligger å blir lite krokig!?

Ventilerna tar i varrandra när motorn snurrar runt!?
har du kollat så de är spel mellan ventilens botten mot kolvens topp? med allt ställt rätt med kammar å packning?

//wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

japp..

JA ska klippa sönder en kamrem och sedan nolla kammar och lägga runt remmen och snurra runt å se hur när ventilerna går varrandra.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

hur mycket spel är det då?

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Skriv svar