4G63 topp strul
4G63 topp strul
Tja
Jag har redan sen förra sässongen haft en JÄKLA massa strul efter strul..
Inget har igentligen lirat ordentligt förens slutet på sässongen förra året.. men nånting hände så ja spika sönder hela skiten..
Well nu nybyggd motor med nya prylar,
Toppen sitter de spretans sprylar i.
Likaså botten.
Nu har jag kört ca 8mil med bilen å har fruktansvärt dåligt komp,
1=2.5kg
2=11kg
3=7kg
4=6kg
Det är ju katastrof, tar ju visserligen ett tag för ringarna att slita in sej å ge bra komp. Ett bra sätt är ju att dimpa i lite olja får att se om ringarna är problemet till kompet.
De ökade ca 0.5bar på alla cylindrar med olja i.
Då bör de vara ventilerna som spökar.
så om de nu är ventilerna som spökar och blir krokiga, varför blir dom krokiga?
Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Ventilerna jag kör med är av rostfritt material å vi kör dom i flera motorer utan några problem.
Toppen har radie säten.
Kan de vara så att ventilerna tar i varrandra?
De är inte ett märke på ventiler eller kolvar,)har inte varit de förut iaf)
Minimalt krokiga dvs.
Styrningarna är sjyssta å likaså sätena.
Kan de vara nå knas att man kanske ska byta till ett 3 vinklat säte istället för radie sätet? för att de ska bli tätare??
De börjar rinna ur lite tålamod och börjar bli väldigt dyrt nu.
Så ös på me tips va man ska ta sej till.. vill ju inte byta ut toppen då den är rätt påkostad.
Anders
Jag har redan sen förra sässongen haft en JÄKLA massa strul efter strul..
Inget har igentligen lirat ordentligt förens slutet på sässongen förra året.. men nånting hände så ja spika sönder hela skiten..
Well nu nybyggd motor med nya prylar,
Toppen sitter de spretans sprylar i.
Likaså botten.
Nu har jag kört ca 8mil med bilen å har fruktansvärt dåligt komp,
1=2.5kg
2=11kg
3=7kg
4=6kg
Det är ju katastrof, tar ju visserligen ett tag för ringarna att slita in sej å ge bra komp. Ett bra sätt är ju att dimpa i lite olja får att se om ringarna är problemet till kompet.
De ökade ca 0.5bar på alla cylindrar med olja i.
Då bör de vara ventilerna som spökar.
så om de nu är ventilerna som spökar och blir krokiga, varför blir dom krokiga?
Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Ventilerna jag kör med är av rostfritt material å vi kör dom i flera motorer utan några problem.
Toppen har radie säten.
Kan de vara så att ventilerna tar i varrandra?
De är inte ett märke på ventiler eller kolvar,)har inte varit de förut iaf)
Minimalt krokiga dvs.
Styrningarna är sjyssta å likaså sätena.
Kan de vara nå knas att man kanske ska byta till ett 3 vinklat säte istället för radie sätet? för att de ska bli tätare??
De börjar rinna ur lite tålamod och börjar bli väldigt dyrt nu.
Så ös på me tips va man ska ta sej till.. vill ju inte byta ut toppen då den är rätt påkostad.
Anders
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hydraltryckare?
ventilfjäder tryck?
ventilfjäder tryck?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ska man varva mycket så ska man köra standard.
Varför man byter till 3mm är ju för att orginalen har lättare att slagga igen så de tickar.
Nu är bilen besikta
Så ja rev av toppen direkt nu när ja kom hem och konstatera att avgas =1 båda ventiler läcker som ett såll, insug var tät på alla. 2-3an var täta på avgas och 4an läcker lite granna, så då stämmer jukomp provet dugligt iaf.. varför den slog upp på 11kg på 2an har jag därimot ingen aning om.
Provade idag å då vare 7kg,
Frågan är om skaften är lite för långa så dom ligger å smyg öppnar.
btw de var inga som helst märken på kolvar.
Varför man byter till 3mm är ju för att orginalen har lättare att slagga igen så de tickar.
Nu är bilen besikta

Så ja rev av toppen direkt nu när ja kom hem och konstatera att avgas =1 båda ventiler läcker som ett såll, insug var tät på alla. 2-3an var täta på avgas och 4an läcker lite granna, så då stämmer jukomp provet dugligt iaf.. varför den slog upp på 11kg på 2an har jag därimot ingen aning om.
Provade idag å då vare 7kg,
Frågan är om skaften är lite för långa så dom ligger å smyg öppnar.
btw de var inga som helst märken på kolvar.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Ursäkta mig om jag har fel!
Men ha folk inte redan beskrivit orsaken till ditt problem som du vägrar lyssna på...??
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=


Men ha folk inte redan beskrivit orsaken till ditt problem som du vägrar lyssna på...??

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Senast redigerad av c_wester den mån dec 06, 2010 10:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jo ja tänkte uppa den tråden men det är inte problemet att den blivit komplös längre, å de är inte problemet denna gången.
Ja är ingen topp specialist så ja förlitar mej på dom som kan toppar.
Fräser man ett säte och en ventil förutsätter jag att man mäter skaft längden till de den skall vara enligt tillverkaren.
Det ska ju vara gjort, mer vet jag ej.
Problemet har ju igentligen uppkommit efter ja monerat i större ventiler.
Kan vara så enkelt att ventiler tar i varrandra, de är ju minimalt krokiga.
Att de skulle ta i kolvarna finns inte på världskartan då de är mer än 6mm frigång med toppackningen på.
Ja är ingen topp specialist så ja förlitar mej på dom som kan toppar.
Fräser man ett säte och en ventil förutsätter jag att man mäter skaft längden till de den skall vara enligt tillverkaren.
Det ska ju vara gjort, mer vet jag ej.
Problemet har ju igentligen uppkommit efter ja monerat i större ventiler.
Kan vara så enkelt att ventiler tar i varrandra, de är ju minimalt krokiga.
Att de skulle ta i kolvarna finns inte på världskartan då de är mer än 6mm frigång med toppackningen på.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Re: 4G63 topp strul
Hur har du kommit fram till det?flandrs skrev:Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Lera på kolvarna och dragit runt motorn 2 varv?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: 4G63 topp strul
Svar Ja.super7 skrev:Hur har du kommit fram till det?flandrs skrev:Det är ca 5mm frigång utan topppackning(+1.3mm) Så att ventilerna skulle tagit i kolvarna köper jag ej.
Lera på kolvarna och dragit runt motorn 2 varv?
Precis, de är med lera det är uppmätt, utan toppackning och uppmätt på alla cylindrar.
Detta gjorde jag oxå för att se var ventilen ligger i förhållande till kolven.
Långt ifrån att de ska vara de som är problemet.
Men sen är de ju inte heller några som helst märken i kolvarna från ventilerna.

Detta gjorde jag oxå för att se var ventilen ligger i förhållande till kolven.
Långt ifrån att de ska vara de som är problemet.
Men sen är de ju inte heller några som helst märken i kolvarna från ventilerna.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Självklart ska man plocka ihop allt som de ska, men kör man utan packningen när man kontrollerar så har man 1.3mm till godo när man monterat packningen.
Men vi kan släppa de nu för de är inte det som är problemet.
Kör samma setup i flera andra motorer som jag byggt/plockat ihop.
Där funkar de klockrent, frågan är varför de inte funkar i min.
Vilda gissningar, Lite tajt spel mot ventilen så den kanske inte stänger helt så de ligger å blir lite krokig!?
Ventilerna tar i varrandra när motorn snurrar runt!?
Men vi kan släppa de nu för de är inte det som är problemet.
Kör samma setup i flera andra motorer som jag byggt/plockat ihop.
Där funkar de klockrent, frågan är varför de inte funkar i min.
Vilda gissningar, Lite tajt spel mot ventilen så den kanske inte stänger helt så de ligger å blir lite krokig!?
Ventilerna tar i varrandra när motorn snurrar runt!?
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
har du kollat så de är spel mellan ventilens botten mot kolvens topp? med allt ställt rätt med kammar å packning?flandrs skrev:Självklart ska man plocka ihop allt som de ska, men kör man utan packningen när man kontrollerar så har man 1.3mm till godo när man monterat packningen.
Men vi kan släppa de nu för de är inte det som är problemet.
Kör samma setup i flera andra motorer som jag byggt/plockat ihop.
Där funkar de klockrent, frågan är varför de inte funkar i min.
Vilda gissningar, Lite tajt spel mot ventilen så den kanske inte stänger helt så de ligger å blir lite krokig!?
Ventilerna tar i varrandra när motorn snurrar runt!?
//wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt: