Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Steve »

0,75 i laddtryck eller? Varför vet du inte hur tändningen står?

Nu vet du iaf varför växellådan håller ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Japp. Jag för ju ingen loggbok och har inte strobbat under tryck, så jag tror att jag har 23 grader. Får dubbelkolla det med.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av JoBy »

Försök mäta avgastrycket före och efter turbon.
Jonas Bylund
Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har nipplar så jag kan mäta innan turbon iaf. Har inga uttag i avgasröret. Det är ju 4" downpipe som övergår i dubbla 3" med en dämpare var längst bak, det borde väl inte kunna strypa så mycket eller? Är det troligt att lambdasonden blir dålig och mäter fel, eller brukar dom bara dö?

Jag har nog iaf en ny sond och en komplett AEM Uego att prova med också. Mäter alla dom likt så lär det ju inte vara det som är problemet iaf.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av JoBy »

Om du har en original vulkad svängdämpare så kan det vara värt att verifiera att nollan är exakt på noll. Du kan knacka bort isolatorn på ett tändstift och svetsa på en bult genom det. Då får du ett mekaniskt kolvstopp. Dra runt motorn för hand och markera var piggen är när kolven är mot stoppet. Dra runt motorn baklänges till stoppet och markera igen. Då ser du om nollmarkeringen är mitt i mellan dina stoppmarkeringar.
Jonas Bylund
Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Det är jag med på, jag har en ny eftermarknads svängningsdämpare. Jag får dra det här med tändningen ett varv till så att jag är säker på vad jag har.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Steve »

Du kan ju koppla verkstadskompressor med regulator till tändningen och kolla under tryck också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: Jag har nog iaf en ny sond och en komplett AEM Uego att prova med också. Mäter alla dom likt så lär det ju inte vara det som är problemet iaf.
/David
Disse gamle V8 motorene med ettermontert turbo BEHØVER 1 stk. lambda pr. sylinder for at du skal få se hvor stor forskjell det er i AFR fra sylinder til sylinder. Det er alltid stor forskjell, men med dual plane innsug og spread bore forgasser så blir jeg ikke overrasket dersom forskjellen mellom høyeste og laveste AFR nærmer seg 3 hele poeng.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Baxman: Jag åker med ett en-plans insug, Torker 2. Vill inte verka dryg, men har du någon fakta att backa upp det med? Att förgasaren är spreadbore är ju egentligen helt ointressant, två hål är mindre än dom andra, värre är det inte :) Givetvis blir ju mätvärdet från lambdasonden i downpipen ett snittvärde av alla cylindrarna, men att det skulle skilja så mycket köper jag inte, då skulle ju folk smälta kolvar i parti och minut, trots "bra" lambda värde?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

Jeg er dessverre ikke så produktiv som du. Jeg har ett lignende prosjekt på gang og har hatt det lenge. Jeg har derfor brukt mye tid på å lese og undersøke de helt spesielle og de spesielt store utfordringene man møter når man skal turbolade disse motorene med suksess.
Jeg har f.eks sett endel på hvordan denne karen sliter: https://www.youtube.com/watch?v=LvT3gmtFA-M
Mange har brukt 8 stk. eksostempmålere og "Cross jetting" med suksess. Har sett at noen som kjører på Bonneville har gått over til 8 stk. AFR målere. En gammel V8 motor med turbo kan ikke sammenlignes med LS motorer hvor man bare slenger på en turbo og så kommer det effekt i bøtter og spann. Eks. Sloppymechanic på Youtube. :)

Her er også noe info: https://www.realstreetram.com/FAQ.html
Senast redigerad av Baxman den tis dec 15, 2015 11:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Förgasar tuning.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: Turbon är en Hx 55 #25 avgashus, 8,7:1 i komp och kammen är 224 in/ 234 ut vid 0,050", lyfter 0,466" in och 0,487" och 114 graders lobseparation. /David
Hmmm, jeg mistenker at du har valgt kam med for mye durasjon til èn stk. turbo med ca. 66 mm inducer. Husk at en slik kam er utsatt for reversjon og derfor KREVER og FORLANGER at trykket i eksoskanalene holder seg likt eller er lavere enn ladetrykket i innsugskanalene.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Daniel-635 »

:doh: Ja, vad ska man säga? Rena misären. 294 Whp vid 5500 rpm
Åja, så länge man kan köra hem så, sök på Dynofail. :wink:

Ska du fortsätta på förgasar banan eller, börjar idéerna om ett sprut gro ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Baxman skrev:Jeg er dessverre ikke så produktiv som du. Jeg har ett lignende prosjekt på gang og har hatt det lenge. Jeg har derfor brukt mye tid på å lese og undersøke de helt spesielle og de spesielt store utfordringene man møter når man skal turbolade disse motorene med suksess.
Jeg har f.eks sett endel på hvordan denne karen sliter: https://www.youtube.com/watch?v=LvT3gmtFA-M
Mange har brukt 8 stk. eksostempmålere og "Cross jetting" med suksess. Har sett at noen som kjører på Bonneville har gått over til 8 stk. AFR målere. En gammel V8 motor med turbo kan ikke sammenlignes med LS motorer hvor man bare slenger på en turbo og så kommer det effekt i bøtter og spann. Eks. Sloppymechanic på Youtube. :)

Her er også noe info: https://www.realstreetram.com/FAQ.html
Produktiv är jag inte, har haft denna bilen i 8 år... Kör mer mil på en månad med min bruksbil än vad jag har gjort med denna :) :doh: Vad har du för bil, Camaro med?
En helt standard sådan TPI motor är ju inte så roliga, kamaxeln är ju väldigt snäll och insuget stryper ju andningen efter typ 4000 rpm. Visserligen är dom ju specade till typ 80 hk mer än min 305 i standard utförande. Vad gäller blandningen så såg jag uppgift på ungefär en halv enhet i skillnad mellan bästa och sämsta cylindern med en Q-jet och org. insug vid ett test, dom bytade sedan till Holley och Torker 2 och hamnade väldigt jämt i avgastempen vid fullgas. Ett test är ju ingen sanning, men det är bättre än inget.

Att mäta avgasmottryck står på listan.

Daniel-635: Du har en poäng, men det vore ju själva f-n om det skulle gå sönder med den effekten :lol: Jag har ju ett VEMS sprut som ligger på hyllan.. Å ena sidan är jag ju sugen på det, och å andra sidan så börjar jag känna mig "färdig" med Camaron. Vet inte om jag vill fortsätta plöja ner pengar och tid i den, jag tror kanske inte att jag kommer få ut det jag vill av den. Menar inte effekten enbart. Har svårare och svårare att uppbringa någon sorts entusiasm för att ta tag i nästa grej med den.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

Komplett sprut er dyrt og man kommer veldig langt med en god forgasser dersom kombinasjonene forøvrig sammarbeider. https://www.youtube.com/watch?v=vAbyvxiHmjw
Det er ikke uvanlig at disse gamle motorene med ettermontert turbo går med ett eksostrykk som er ladetrykk x 3 og da går det dårlig med en 224/234/114 kam som gir 50+ grader overlapp.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: Produktiv är jag inte, har haft denna bilen i 8 år... Kör mer mil på en månad med min bruksbil än vad jag har gjort med denna :) :doh: Vad har du för bil, Camaro med?
En helt standard sådan TPI motor är ju inte så roliga, kamaxeln är ju väldigt snäll och insuget stryper ju andningen efter typ 4000 rpm. Visserligen är dom ju specade till typ 80 hk mer än min 305 i standard utförande. Vad gäller blandningen så såg jag uppgift på ungefär en halv enhet i skillnad mellan bästa och sämsta cylindern med en Q-jet och org. insug vid ett test, dom bytade sedan till Holley och Torker 2 och hamnade väldigt jämt i avgastempen vid fullgas. Ett test är ju ingen sanning, men det är bättre än inget.

Att mäta avgasmottryck står på listan.

Daniel-635: Du har en poäng, men det vore ju själva f-n om det skulle gå sönder med den effekten :lol: Jag har ju ett VEMS sprut som ligger på hyllan.. Å ena sidan är jag ju sugen på det, och å andra sidan så börjar jag känna mig "färdig" med Camaron. Vet inte om jag vill fortsätta plöja ner pengar och tid i den, jag tror kanske inte att jag kommer få ut det jag vill av den. Menar inte effekten enbart. Har svårare och svårare att uppbringa någon sorts entusiasm för att ta tag i nästa grej med den.

/David
Bedre enn meg iallefall. ;)
Senast redigerad av Baxman den tis apr 18, 2017 6:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar