Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Postat: ons dec 08, 2010 9:40 pm
Är lite tveksam till att ha en projekt tråd då jag inte brukar avsluta mina projekt utan bara skaffar nya Men det kan ju kanske intressera någon och så kan man ju få lite hjälp och inspiration när det behövs..
Bilen ifråga är min Camaro som jag har ägt i ca. 5 år och kört kanske 30 mil totalt med. Drivlinan består av en 305:a och en Borg Warner T5. Innehållet i växellådan är gjort i porslin så vi får se hur länge det håller, vill behålla den manuell så länge det går.
Motorkonceptet ser ut såhär:
Portade orginal toppar.
Ny kamaxel, har 3 att välja på, mer info om dom kommer.
7,78:1 i kompressionsförhållande.
Orginal vev, kolvar och stakar. ARP bult till stakarna.
Rullvippor med orginal 1,5 utväxling.
Msd 6 BTM och blaster 2 spole.
Weiand 8004 2 plans insug (kommer antagligen bytas ut mot nått annat?)
Holley 650 som ska moddas för att tryckas igenom med Nitrophyl flotörer osv.
Misab BTR och 2st. Audi S2 pumpar från Biltema som ska monteras i tanken.
Holset HX55 med 25:ans avgashus och en 50mm kina wastegate.
Motorn lyfts ur bilen:
Av med topparna och dom monteras isär och skickar en till Erland Cox för flödning.
Orginaltoppen med gjutnr: 14014416: 305, 80-86. 1,84"/1,5" ventiler flödade:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Efter det så portade jag topparna efter lite råd från Erland, Jens och andra här på forumet. Min första portning någonsin så ha lite överseende
Först tog jag en skrot topp och filade hål i så man såg vad det fanns för marginaler..
Jag spetsade till runt styrningen, slipade upp till 0,88 gånger ventildiametern under sätet och gjorde en snygg övergång till grytan. Breddade även lite i grytan och försökte jämna till korta radien. Har även breddat så mycket det gick och försökt rätta ut kanalen fram mot grytan.
Så blev två insugskanaler:
En till på insug från förbränningsrummet:
Avgaskanalen har fått ungefär samma behandling. Har låtit den va platt i golvet och konar från grytan upp till ungefär avgasventilens diameter.
Från grenrörs sidan:
Från förbränningsrummet:
Efter att det va gjort så bar det av till Erland Cox för slipning av ventiler, fräsning av säten och ett nytt flödestest. Kan säga att jag va bra nervös när jag skulle visa upp topparna för Erland. Han höll sig för skratt iaf., bra pokerfejs
Här är en av topparna uppspänd i Mirafräsen:
Här vevar Erland´s armar så spånorna yr över Skåneslätten!
Sätena är frästa, ventilerna slipade och även lagt en 30 graders backcut på. Nu är dom uppspända i flödesbänken.
Här probar Erland kanalen, tror jag.
Så här blev resultatet av portningen då:
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Alla mätningar är gjorda vid 28" vatten och med 95mm cylinder, på avgas används rör från 0,3" och uppåt. Samma förutsättningar som vid första flödningen alltså. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig så jag blev jäkligt nöjd med resultatet! Erland är grymt trevlig och delar med sig av sin kunskap, inga fåniga hemlisar där Ett stort tack till honom!
Här mäter jag upp förbränningsrummets volym och även volymen när kolven är i topp.
Fortsättning följer..
/David
Bilen ifråga är min Camaro som jag har ägt i ca. 5 år och kört kanske 30 mil totalt med. Drivlinan består av en 305:a och en Borg Warner T5. Innehållet i växellådan är gjort i porslin så vi får se hur länge det håller, vill behålla den manuell så länge det går.
Motorkonceptet ser ut såhär:
Portade orginal toppar.
Ny kamaxel, har 3 att välja på, mer info om dom kommer.
7,78:1 i kompressionsförhållande.
Orginal vev, kolvar och stakar. ARP bult till stakarna.
Rullvippor med orginal 1,5 utväxling.
Msd 6 BTM och blaster 2 spole.
Weiand 8004 2 plans insug (kommer antagligen bytas ut mot nått annat?)
Holley 650 som ska moddas för att tryckas igenom med Nitrophyl flotörer osv.
Misab BTR och 2st. Audi S2 pumpar från Biltema som ska monteras i tanken.
Holset HX55 med 25:ans avgashus och en 50mm kina wastegate.
Motorn lyfts ur bilen:
Av med topparna och dom monteras isär och skickar en till Erland Cox för flödning.
Orginaltoppen med gjutnr: 14014416: 305, 80-86. 1,84"/1,5" ventiler flödade:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Efter det så portade jag topparna efter lite råd från Erland, Jens och andra här på forumet. Min första portning någonsin så ha lite överseende
Först tog jag en skrot topp och filade hål i så man såg vad det fanns för marginaler..
Jag spetsade till runt styrningen, slipade upp till 0,88 gånger ventildiametern under sätet och gjorde en snygg övergång till grytan. Breddade även lite i grytan och försökte jämna till korta radien. Har även breddat så mycket det gick och försökt rätta ut kanalen fram mot grytan.
Så blev två insugskanaler:
En till på insug från förbränningsrummet:
Avgaskanalen har fått ungefär samma behandling. Har låtit den va platt i golvet och konar från grytan upp till ungefär avgasventilens diameter.
Från grenrörs sidan:
Från förbränningsrummet:
Efter att det va gjort så bar det av till Erland Cox för slipning av ventiler, fräsning av säten och ett nytt flödestest. Kan säga att jag va bra nervös när jag skulle visa upp topparna för Erland. Han höll sig för skratt iaf., bra pokerfejs
Här är en av topparna uppspänd i Mirafräsen:
Här vevar Erland´s armar så spånorna yr över Skåneslätten!
Sätena är frästa, ventilerna slipade och även lagt en 30 graders backcut på. Nu är dom uppspända i flödesbänken.
Här probar Erland kanalen, tror jag.
Så här blev resultatet av portningen då:
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Alla mätningar är gjorda vid 28" vatten och med 95mm cylinder, på avgas används rör från 0,3" och uppåt. Samma förutsättningar som vid första flödningen alltså. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig så jag blev jäkligt nöjd med resultatet! Erland är grymt trevlig och delar med sig av sin kunskap, inga fåniga hemlisar där Ett stort tack till honom!
Här mäter jag upp förbränningsrummets volym och även volymen när kolven är i topp.
Fortsättning följer..
/David