Sida 1 av 7

Förgasarstrul på trycksatta dellortos?

Postat: tor dec 09, 2010 10:32 am
av Benghaan
Har turbokonverterat min 240 78 med en b21a.

Motorn är helt orörd.

240 std turboagg (0,7 i ladd) med kls rostfria grenrör och 2,5" downpipe.

Tryckrör fårn turbon i 2,5" som över går till 3" genom intercooler till plenum.

Dellorto DHLA40 med lågfart 70, E-rör 14, huvud 200 och luft 230.

Stummad tändning på ca 13-16 grader.


Nu till problemet!
Går klockrent på tomgång vid gaspådrag upp till halv gas.
Därefter så bluddrar den som till och avgassmäller innan den går över till högfart för att sedan bete sig som att den bara går på 3 burkar..
Har blåsa ur förgasarna och kollat efter läckage men inte hittat nått.
Sen så jag har inte sent ladd eller nått liknande.
Jag har prövat att gå ner på luft och då gick den lite bättre men fortfarande lika dant på över gången från lågfart till hög.

Kommer inte på så mkt mer att skriva.
Tacksamm för svar! :)

Postat: tor dec 09, 2010 11:18 am
av kim_gulle
Är inte så hemma på det här men har du elektrisk pump och BTR med ingång för turbotryck? Låter ju onekligen som att den inte får nån soppa när det börjar ladda. :(

Bara en teori, har ingen erfarenhet av det här, men borde det inte vara så att om man laddar 0.7 så kanske man har en bränslepump som klarar att trycka soppa ända upp till 2 bar eller nåt. Så har man en BTR med ingång för turbo som vid vakum/inget ladd är ställd på typ 0.3 bar till föggarna.
När man börjar ladda däremot så känner BTRen turbotrycket och kompenserar upp bränsletrycket till förgasarna till kring 1 bar om man nu laddar 0.7 bar.

Det här är bara vad jag spekulerar i. Har aldrig gjort nåt sånt här själv ännu men samlar på mig så mycket kunskap jag kan om förgasarturbo och det här är hur jag tror det funkar med turbostyrd BTR. Nån med riktig erfarenhet borde nog lägga en mer kvalificerad kommentar innan du ger dig in på nåt. :hihi:

Postat: tor dec 09, 2010 12:16 pm
av dsimila
Låter som om den får för mycket i mina öron och/eller att tänningen inte orkar.

Tändning på 13-16 grader vid 0,7 bar låter sent. Iaf om det är den äldre b21an med 8,5:1 i komp

Gnistan har lättare ju tidigare man tänder. Är lägre tryck då. Prova höja tänningen lite grann.

Postat: tor dec 09, 2010 1:20 pm
av Roger Berglund
Kolla så du har 0,2 bar på dellortorna.

sen kanske lite högre tändning kanske 20-23 stumt?! ( borde fungera,annars sänk ).

Har du någon Bredband lamda?. mycket lättare och se vad som riktigt händer.
för övergången skall bli mycket smidigare än att den ska hosta till/och avgas puffar innan den riktigt ryter till.

den "ska" gå lite lite fetare vid övergången. för att få bort det helt tror jag är svårt.
jag har då inte lyckats trixa bort det men jag har ingen häller större erfarenhet av dellorto förgasarna.

kan vara så tändningen är problemet också, att den är lite klen.
men jag körde utan problem med 0,5bar och 26 grader stumt på min b20.
och några andra har tydligen kört 1 bar på orginal tändning.

men en msd 6a box vore väl inte helt fel ändå för man blir lätt laddtryckberoende :hihi:

Postat: tor dec 09, 2010 2:08 pm
av Benghaan
Joo jag har en BTR med uttag för turbotryck. 8mm bränsleledningar till och från.
Dubbla elektriska Mercedes 300 soppapumpar

Har för mig att jag ligger nånstans kring 0,38 i soppa tryck just nu iaf.

Sen lambda mätaren jag har är nått biltemarappel som jag inte blir klok på:evil:!
Men den säger iaf att den går magert, men stiftena säger motsatsen..
Dessutom avgassmäller den.

Men tack för tippsen iaf :) Ska pröva lite med tändningen så snart som möjligt.
Har bara lyckats drälla bort dom koniska bultarna som styr halsringarna på platts! :doh:

Ingen som har 2 st att sälja lite snabbt sådär? :lol:

Postat: tor dec 09, 2010 2:13 pm
av Roger Berglund
Benghaan skrev:Joo jag har en BTR med uttag för turbotryck. 8mm bränsleledningar till och från.
Dubbla elektriska Mercedes 300 soppapumpar

Har för mig att jag ligger nånstans kring 0,38 i soppa tryck just nu iaf.

Sen lambda mätaren jag har är nått biltemarappel som jag inte blir klok på:evil:!
Men den säger iaf att den går magert, men stiftena säger motsatsen..
Dessutom avgassmäller den.

Men tack för tippsen iaf :) Ska pröva lite med tändningen så snart som möjligt.
Har bara lyckats drälla bort dom koniska bultarna som styr halsringarna på platts! :doh:

Ingen som har 2 st att sälja lite snabbt sådär? :lol:
0,38 bar är för mycket för dellorto. försök få ner trycket till 0,20 bar så kan man ute sluta det. får du inte ner trycket så måste du montera större retur rör!



jag har en vems bredband lambda liggandes i en låda, kanske kan hjälpa dig nån dag framöver å se vad lamdan ligger på etc försöka klura ut ditt problem :)

kan ta med mig munstycks lådan :hihi:

Postat: tor dec 09, 2010 2:20 pm
av Benghaan
Är nästan lite lur på att jag måste ha en grövre retur.
kan få ner trycket lite till men då ramlar nästan justerskruven ut :(

Men om man ska ha en bredbanslambda mätare måste man ha en bredbandssond också va?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få :)

Postat: tor dec 09, 2010 2:22 pm
av Roger Berglund
Benghaan skrev:Är nästan lite lur på att jag måste ha en grövre retur.
kan få ner trycket lite till men då ramlar nästan justerskruven ut :(

Men om man ska ha en bredbanslambda mätare måste man ha en bredbandssond också va?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få :)

Antigen tar du bort en pump eller montera en större retur.

jo tänkte att jag kanske kunde ta och Tjuv koppla in min vems mätare + bb lamda lite halv hastigt och se vart felet är nån stans.
är väl endast en mutter att fästa den i downpipen. ( autoparts har etc )

sen kan ja ta med mig en munstycks låda

Postat: tor dec 09, 2010 2:29 pm
av dsimila
Angående tändningen så rekomenderar jag en brytarlös b230a tändning.
Jag kör med en halvstum sån på min. 1,2 bar och 27° vid 3200+ rpm.

Postat: tor dec 09, 2010 2:39 pm
av Benghaan
Det lät bara för schyst! :D

Har beställt lite munstycken från kg nu iofs men vet aldrig då dom dyker upp :P

Har faktiskt funderat på en sån tändning men doc inte hittat nått som inte varit för dyrt :(

Postat: fre dec 10, 2010 8:07 am
av jonny
Tror att jag läst att man minst ska ha 12 mm invändigt på returen , annars klarar inte btr att sänka trycket .

Postat: fre dec 10, 2010 8:23 am
av Roger Berglund
jonny skrev:Tror att jag läst att man minst ska ha 12 mm invändigt på returen , annars klarar inte btr att sänka trycket .
jag hade 10 mm invändigt sen hade jag en vanlig 740 el pump.
det beror väl på hur pass bra flöde man har i pumpen vid dom låga trycken.

för att vara helt säker på att det är return som är för liten så tog jag och klämde åt Bränsle ledningen till BTRN med en svets tång för att begränsa soppan till btrn ( gick genast bättre och ja det var lite bonnmeck men det byttes till större retur någon dag efter )
och då fick jag ner Soppa trycket från 0,7-0,8 till 0,2 som dellorto skall ha.

kanske värt och prova ? :)

Postat: fre dec 10, 2010 10:32 am
av Benghaan
Kan ju vara en idé att prova :) Men btrens anslutningar är ju bara 8mm.
Men kan de fungera endå?

Men om jag ska få fin främmande så måste jag ju ta och städa garaget!
Annars får man ju skämmas :lol:

Postat: fre dec 10, 2010 10:48 am
av Jens Gustavsson
hur stora hals ringar? ja returen är nog för liten också som roger säger, blir omöjligt att få nån årdning på trycken då.

har du provtryckt systemet?

Postat: fre dec 10, 2010 10:55 am
av Benghaan
Jadu, Jag har faktiskt ingen aning om vilken strl på halsringarna jag har :doh:
Jag har inte provtryckt systemet. Men jag haft diskmedel och vatten i alla skarvar och kollat om det har läkt, men de hade det inte :)

Och ursäkta min okunnighet men vad gör halsringarna? :oops: