Sida 1 av 2

Måste Katten va kvar?

Postat: tis dec 14, 2010 11:13 am
av sabaton91
Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?

Tacksam för snabba svar!

Re: Måste Katten va kvar?

Postat: tis dec 14, 2010 11:19 am
av Dennis Öhman
sabaton91 skrev:Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?

Tacksam för snabba svar!
Den måste sitta där, just 87orna har jag ingen aning om den måste fungera? Kusinens 244a -88 har vi iaf rensat katten pga igensättning en gång, besiktade på chans och den gick igenom och har gjort nu i 5-6år..

Postat: tis dec 14, 2010 11:22 am
av sabaton91
okej, blir o rensa den då :) har för mig de stryper rätt så ordentligt med innehåll kvar.

Postat: tis dec 14, 2010 12:16 pm
av Smurfen
Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.

Postat: tis dec 14, 2010 12:26 pm
av Steve
Smurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåt

Postat: tis dec 14, 2010 12:32 pm
av sabaton91
jag måste nog ta o kolla det, har man tur så :thumbright:
lät intressant me tomma burkar original, ska ta o forska kring de lite :) så har man sig en kul kvällssyssla;D

Postat: tis dec 14, 2010 3:30 pm
av erikwallgren
Fram till 1987 inget krav på katt. 1988 krav på att det sitter en katt men inte på att den fungerar. 1989 och framåt krav på fungerande katt.

Postat: tis dec 14, 2010 4:04 pm
av MrChilly
erikwallgren skrev:Fram till 1987 inget krav på katt. 1988 krav på att det sitter en katt men inte på att den fungerar. 1989 och framåt krav på fungerande katt.
Om man inte har en e30 BMW, då måste den fungera från 1988 och framåt. Om den satt där från början alltså. 325 fanns både med och utan kat -88, och dom som hade från början, så måste skrotet fungera...

Postat: tis dec 14, 2010 6:06 pm
av Smurfen
Steve skrev:
Smurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåt
Kan lova att den inte blivit det.. Var en bekant som haft den sedan ny..
sabaton91 skrev:jag måste nog ta o kolla det, har man tur så :thumbright:
lät intressant me tomma burkar original, ska ta o forska kring de lite :) så har man sig en kul kvällssyssla;D
Bra att någon spanar in om det stämmer. Kan ju ha blivit något fel eller gjort innan den såldes. Men då borde det ha synats någon svets som var omgjord.

Postat: tis dec 14, 2010 6:35 pm
av Deztallica
En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.

Postat: tis dec 14, 2010 6:52 pm
av Smurfen
Deztallica skrev:En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.
Hört flera som fått problem när de bes 88 med lambdastyrning fast utan kat
även fast de bara har 3.5 i co att brottas mot i miljösynpunkt.

Postat: tis dec 14, 2010 7:22 pm
av Snuffas
Hur pass mycket stryper en kat igentligen på en sugmotor?

Har provat utan på en turbomotor och det vart vell lite skillnad..

Postat: tis dec 14, 2010 9:28 pm
av MrChilly
På en sugmotor så stryper den inte så mycket, om den inte är helknäppt utformad. Max 5-10 hästar skulle jag gissa. Men då pratar vi max, på en normal gatbil alltså. Typ e30 325 eller liknande effekt/liter.

Postat: ons dec 15, 2010 7:56 am
av sabaton91
oj, jäklar vilken fart de blev på frågan :shock:
Men ifall den int stryper så hemskt mkt på en sugmotor å avgasvärdena spökar så kanske man skulle behålla den? skaffa sig en s.k "racekat." och köra sportsystem hela vägen :)

Postat: ons dec 15, 2010 9:53 am
av MrChilly
Ja, byta till racekat är ett alternativ, men det gör inte så stor skillnad heller tyvärr. Om du åker trimmat däremot, då gör det lite mer. Om du har problem med avgasvärden så ska du absolut behålla en standardkat om den fungerar eller så kan man ju skaffa en så kallad sportkat, 300 eller 200 celler per kvadrat-tum. Mycket bättre flöde än en standard, men mycket bättre rening än en ren racekat. Många gånger räcker tyvärr inte racekat till för att få ner avgasvärdena tillräckligt för besiktningskraven. Vis av erfarenhet säger jag detta...