Sida 1 av 1

B: kräng stag till motorn.

Postat: sön dec 26, 2010 10:31 am
av flobb
Hej!

har bygt ett krängsnings stag till motorn på min 242a, tänkte bara kolla lite med er som har större erfarenhet av att bygga.

tänkte om detta var en jävligt dålig placering av staget då ja bultat de i toppen där man egentligen ska ha egr ventilerna.

finns de risk att man ser till att topp packningen håller sämre/ läker?

tänkte för å nackdelar med detta stag.

hade nämligen tänkt att komplettera med en platta för att bulta fast turbon i så man slipper en del vibrationer i turbon.

Mvh//robin


Bild

Postat: sön dec 26, 2010 6:15 pm
av flobb
ingen?

Postat: sön dec 26, 2010 8:53 pm
av nicke.t
hadde en liknande konstruktion på min BMW turbo.de funka bra för mej.

Postat: sön dec 26, 2010 9:45 pm
av Holme
2 kompisar till mig som åker volvo 16 och 8v gjort ett fäste till kam-kåpan från fjäderbensstaget. De har egna fjäderbensstag som har svetsade fästen i fjädertornet.
Och 4st fästpunkter i kamkåpan, borrade plattjärn under muttrarna helt enkelt. Sedan fyrkantsprofil upp till fjäderbensstaget.
Har letat bilder på det men inte hittat något :/

Postat: mån dec 27, 2010 12:04 pm
av flobb
aah ookey, vad bra då vet ja att fler åker med liknande setup.å de verkar fungera, vill inte börja skjuta topp packningar pga staget.

Postat: mån dec 27, 2010 12:26 pm
av nicke.t
turbon vet ja inte om du ska bulta fast,har ingen bra motivering varför,men ser heller ingen fördel å göra de.kanske vill röra lite på sig när grenröret blir varmt så de spricker. rena spekulationer bara. :)

Postat: mån dec 27, 2010 12:50 pm
av ahberg
de staget kmr fungera klockrent. :thumbright:

har själv nått liknade på samma ställe i toppen fast en påskjutskolv ifrån en släpvagn :hihi:

Postat: mån dec 27, 2010 12:52 pm
av flobb
ja hade motsatt argument att de skulle spricka om ja inte bultar fast de :P

men som sagt bara spekulationer.

Postat: mån dec 27, 2010 12:54 pm
av flobb
haha ja de funkar de också. du har ingen bild på hur de ser ut?

Postat: mån dec 27, 2010 1:15 pm
av ahberg

Postat: mån dec 27, 2010 1:16 pm
av flobb
ja de där var ju bra mkt lättare gjort än mitt, både byggmässigt och framförallt vikten, mitt stag väger ju säkert över 2kg :P närmare 3 skulle ja gissa.

Postat: mån dec 27, 2010 1:20 pm
av ahberg
flobb skrev:ja de där var ju bra mkt lättare gjort än mitt, både byggmässigt och framförallt vikten, mitt stag väger ju säkert över 2kg :P närmare 3 skulle ja gissa.
jo det e rätt enkelt :thumbright:

Postat: mån dec 27, 2010 1:21 pm
av flobb
hmm men ja tror inte ja skulle kunna ha ett sånt stag på min, tror ja har för mkt skit i vägen :P ajja ja har ju mitt där nu så ja orkar inte bygga om ;)
måste få igång den först =)

Postat: tis dec 28, 2010 2:08 pm
av nicerpm
flobb skrev:hmm men ja tror inte ja skulle kunna ha ett sånt stag på min, tror ja har för mkt skit i vägen :P ajja ja har ju mitt där nu så ja orkar inte bygga om ;)
måste få igång den först =)
vill du få fatt på sådana stag (dämpare) sitter det på opel omegas sexor...