SU HS8
Postat: fre jan 07, 2011 12:29 pm
Hej!
Jah har lyckats få tag på ett par SU HS8 från en Rover 2000TC 1972.
Modellbeteckningen är AUD533
Dessa förgasare skall moneras med portat aluminiuminsug på en 2,1-liters B20 med steg 2 topp och KG17 kam.
Bilen har i dag HIF44 med uppborrade flottörventiler och slipade nålar samt mjukare trottelfjädrar (avklippta en bit) enligt beskrivning i "SU high performance manual", .
HS8 är modellen med slangstump mellan flottörhuset och munstycket.
På Rover är förgasarna horisontellt monterade så jag kommer att få vinkla om flottörhusen, vilket är en ganska enkel operation.
Jag tänker köpa 0,125" flottörventiler till dem men jag vet inte riktigt vad jag skall använda för munstycken och nålar:
Jag hittade någonstans på nätet en rekommendation att byta till 0,100" munstycken och använda HIF44 nålar istället.
Detta verkar vara en bra ide´. Dels kan de ge mera bränsle och dessutom har jag diverse nålar av den sorten liggande sedan förut.
Munstyckena på dessa HS8 förgasare har böjda 115mm långa slangar, är 0,090" och heter CUD2708.
Original nålar är AAM.
Är det någon som vet vilka 0,100" munstycken som passar? Från vilken bil eller SU beteckning?
Har tittat på bilder och tycker det verkar som om munstyckena på B18 HS6 har kortare slangar, som dessutom är raka. Hur pass böjbara är dom när dom är nya?
Tar även gärna emot förslag på lämpliga nålar att prova med till en början.
Jah har lyckats få tag på ett par SU HS8 från en Rover 2000TC 1972.
Modellbeteckningen är AUD533
Dessa förgasare skall moneras med portat aluminiuminsug på en 2,1-liters B20 med steg 2 topp och KG17 kam.
Bilen har i dag HIF44 med uppborrade flottörventiler och slipade nålar samt mjukare trottelfjädrar (avklippta en bit) enligt beskrivning i "SU high performance manual", .
HS8 är modellen med slangstump mellan flottörhuset och munstycket.
På Rover är förgasarna horisontellt monterade så jag kommer att få vinkla om flottörhusen, vilket är en ganska enkel operation.
Jag tänker köpa 0,125" flottörventiler till dem men jag vet inte riktigt vad jag skall använda för munstycken och nålar:
Jag hittade någonstans på nätet en rekommendation att byta till 0,100" munstycken och använda HIF44 nålar istället.
Detta verkar vara en bra ide´. Dels kan de ge mera bränsle och dessutom har jag diverse nålar av den sorten liggande sedan förut.
Munstyckena på dessa HS8 förgasare har böjda 115mm långa slangar, är 0,090" och heter CUD2708.
Original nålar är AAM.
Är det någon som vet vilka 0,100" munstycken som passar? Från vilken bil eller SU beteckning?
Har tittat på bilder och tycker det verkar som om munstyckena på B18 HS6 har kortare slangar, som dessutom är raka. Hur pass böjbara är dom när dom är nya?
Tar även gärna emot förslag på lämpliga nålar att prova med till en början.