Sida 1 av 2
Oljekylare
Postat: fre jan 23, 2004 9:06 pm
av Lumpan
Hej jag funderar lite på att koppla in en oljekylare på min 240. Hur ska jag koppla in den? Tror ni de fungerar med en Kupé kylare från en 240? Men min idé är att man svetsar 2 st rör från tråget tex. ena röret på ena sidan och andra på andra sidan av tråget. Och sedan så kanske man måste ha en pump mellan tråget och ena röret? Iaf så pumpar pumpen (Nu om de ska va en pump på ena röret) olja från tråget in i kylaren sedan skickas oljan genom kylaren och tillbaks till tråget.
Postat: fre jan 23, 2004 9:21 pm
av Fransson
Hej på dej.
Vet inte riktig om jag fattade frågan.
Saknar du oljekylare nu eller ska du bygga en större/värre.
För annars är ju oljekylaren orginal på 240t.
Så sätt ut en annons om 240,740t oljekylare+ alla små delar du behöver.
Blir nog enklast så.
Postat: fre jan 23, 2004 9:31 pm
av Lumpan
Det är ingen oljekylare på bilen och har heller inte suttit nån där. Jag bara undrar hur jag ska koppla in den och vad jag behöver för grejer för att få den till att funka..
Postat: fre jan 23, 2004 10:55 pm
av Jens Gustavsson
Det finns ingen vits att använda oljekylare. Såvida det inte har full gas 5 minuter eller mer åt gången (båtmotor). Det blir oftast bara rappel och läckage (bränder).
Postat: fre jan 23, 2004 11:08 pm
av larsat
jag har ju köpt mig en b21et motor, ska ja alltså skita i att montera oljekylaren tycker du? blir ju bara enklare då

Postat: lör jan 24, 2004 8:55 am
av Lumpan
Jens: Okej men om jag nu skulle vilja koppla in den hur gör jag då?
Postat: lör jan 24, 2004 9:47 am
av Flinta
skaffa en ifrån b21et, bolt on/inga problem
Postat: lör jan 24, 2004 9:15 pm
av larsat
köp min om jag inte behöver den? komplett me rör osv självklart

Postat: lör jan 24, 2004 10:26 pm
av Minos
Gäller detta alla motorer eller bara volvomotorer?
Postat: mån jan 26, 2004 10:02 pm
av KadettEVO
Det behövs ingen pump under normala omständigheter... sen brukar man använda en adapter mellan oljefiltret för att få oljan till kylaren, och visst kanske ett värme paket skulle funka...
men om ni nu tänker använda oljekyl, köp riktiga grejor.... så det inte blir som jens säger.. olje läkage(trasig motor?) och annat tråkigt...
Vissa saker ska man kanske inte pilla med så mycket, när det finns färdiga koncept.. och oljekylare lär det finnas en hel del av liggande i garagen... från både volvos å andra bilar
Postat: mån jan 26, 2004 10:28 pm
av Lumpan
ahh de är igentligen inte så nödvändigt som jens säger om man inte ska tok varva motorn.. Hur går de för en Johan då med Kadetten?
Postat: mån jan 26, 2004 10:51 pm
av HaLinG
Ang om värmepacket skulle funka så har jag hört att den inte klarar tycket men som sakt köp en iställe
Postat: ons jan 28, 2004 9:42 pm
av Lumpan
Okej värmepaket hade vart perfekt som oljekylare i storlek och så men men å andra sidan så är de inte nödvändigt som Jens säger så de får bli en turbomotor utan oljekylare...
Postat: fre jan 30, 2004 12:21 pm
av Ersviken
Får ursäkta att jag snor tråden lite men jag har också funderationer på olekylningen.
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar
Postat: fre jan 30, 2004 3:26 pm
av Lumpan
De kanske skulle vart bäst att man tar oljan i kylaren före turbon men de funkar nog så där som du sa också...