Sida 1 av 2

745 16V...Turbo

Postat: tis jan 11, 2011 8:51 pm
av Plump
Kan väl visa lite av de jag pillar med.
Tror inte de finns nått stort intresse för det men de märker vi.

De börja med att jag letade ny motor till min bruks 745a gl..
Letade efter en 16v då dom är lite roligare än slö 8v..

Sprang då över denna 745a 90a 16v i grannstaden.
Kamremmen hade gått..ventilsallad tänkte jag.
Men åkte å tittade på den iallfall..
Väl på plats så får man se att de är knappt nån rost på den.
Elle a de finns ju men de va verkligen inte mycket.
Men som sagt kamremmen hade gått av när han körde upp på parkeringen breve huset.

Va lte nyfiken på hur illa de hade gått..
Så vi disskutera priset å kom fram till 1200:-
Va ju inte mycket å fundera på så de va bara å slå till å börja dra hem den.

Väl hemma i garaget.
Bild
Bild

Ett par timmar senare så va toppen loss för inspektion.
Ja inte så farligt ändå.. 2 ventiler som hade kroknat.
och toppen såg bra ut förövrigt.
Bild

Vid de här laget så kom tankarna. Hmm de hade ju vart kul å bygga 16v turbo.
Har ju heller aldrig rivit en maskin så ja tänkte tja varför inte. Nångång måste man ju pröva.

Bild
Ur med blocket å upp i stativet. Va rätt sketen.

Bild
Renplockat å rentvättat.

Bild
På med en skvätt färg.Vart lite bättre..

Bild
Tog även insugen å tvätta av de å måla lite.

Bild
Toppen isärplockad, ska riktplanas och trycktestas samt glasblästras. sen ska den ihop igen.slipa in ventiler osv. huu

Bild
Så såg dom 2 krökta ventilerna ut.

Så långt en har kommit nu.

Lite info om hur de ser ut i nuläget hur de ska bli..

Motor
B234 block
Honat
nya lager,ringar å packningar
Viktade kolvar och stakar.(dom grova)
Ev lättat svänghjul.
Std 16v topp, genomgången.
ev fins till avgas och insugskanaler från lite gjutskägg om de behövs.
extraktorgrenrör
Hx 35 eller k27. beror på vad man trillar över
alu ic
7-800cc spridare
Ska köra med ms sprut. Både bränsle och tänning.

fyller på allt eftersom.

Karossen då.
Den ska de inte hända så värst mycket med.
Ska sätta in lite mätare.
dubbla krängare bak
egenbyggt fjäderensstag
kortade fjäderben fram med 240 dämpare
lacka ner den
960 handtag
Breda skuffhandtaget
V90 torkare
takvinge
Vita blinkers runt om.

Re: 745 16V...Turbo

Postat: tis jan 11, 2011 11:53 pm
av icklas
ser bra ut, liknar det ja håller på med.

Re: 745 16V...Turbo

Postat: ons jan 12, 2011 4:26 pm
av AlexanderEmilsson
ser fint ut :D

Re: 745 16V...Turbo

Postat: ons jan 12, 2011 5:25 pm
av Erik Sandström
blir mäktigt :thumbright: hur mycket kan man varva innan original hydraul-tryckarna slår ihop?

Re: 745 16V...Turbo

Postat: ons jan 12, 2011 6:13 pm
av ogge
8000varv klarar dom iaf kanske 8500 men kan bli kärvt

Re: 745 16V...Turbo

Postat: ons jan 12, 2011 6:38 pm
av Plump
icklas skrev:ser bra ut, liknar det ja håller på med.
Jo då har allt vart inne å slängt ett öga på den med.
Är lite nyfiken på de du ska göra med boxarna nu.

Re: 745 16V...Turbo

Postat: tor jan 13, 2011 4:14 am
av johan johansson
Erik Sandström skrev:blir mäktigt :thumbright: hur mycket kan man varva innan original hydraul-tryckarna slår ihop?
Jag har provat att varva 9000 ,med ganska hårda fjädrar och det gillade dom inte

Re: 745 16V...Turbo

Postat: tor jan 13, 2011 5:23 pm
av WTB
Trevligt med 16V turbo :thumbright: Hade styrningarna klarat sej och sätena ?

Re: 745 16V...Turbo

Postat: fre jan 14, 2011 4:47 pm
av Plump
Ja styrningarna å sätena verkar ha klarat sig.


Letar även efter 2 sådana här fälgar.. 17" till volvo..
Bild

Re: 745 16V...Turbo

Postat: lör jan 22, 2011 10:11 pm
av Plump
liten uppdate

Bild
Polaren har en 204FT liggandes. Så ja tänkte låna den och regga den med 16V turbo. [thum]

Bild
Maskin i bilen. Dock så är ju inte motorfästena likadana på turbo 16v å sug 16v.
Så jag använde lite från turbon å lite från sug. men de blev inge bra. motorn är lite för sne ser de ut som. samt lite för långt till höger.

Skulle vilja se bilder på motorfästena i framvagnsbalken till B204FT hur de ser ut på dom.
Har bara dom som sitter i blocket.Samt några till framvagnen men vet ej om dom kommer från 204 motorn.

Sen så har jag hämtat en reservdelsbil.
745 glt 16v 88.
Bild
maskineriet
Bild
inredningen, synd att de är beige bara. annars hade man nog kunnat sälja de för skummet i ryggen är klockrent. inte trasigt som alla andra stolar i gammla 740 bilar är.
Men nån kanske vill köpa ändå?
Bild
kan slänga in en bild på baksätet också.
Bild
sen måste jag säga att de på ett sätt känns tråkigt att skrota ner den för karossen är faktiskt väldigt skonad från rost.De här är väl de som är värst på hela karossen av de jag har sett.Finns lite smårost på ett par ställen men de här är nog värst.
Bild
Kolla bara tex skärmkanten bak. Hur ofta ser dom så bra ut på en gammal 88a?

Nog om den nu skrotas ner är lika bra tror jag.
Om ingen vill köpa en fräsch kaross?

Re: 745 16V...Turbo

Postat: sön jan 23, 2011 6:22 pm
av TurboThell
haha känner igen mycket på dessa bilder;) nu får du ta dig i kragen o beställa lager o packningar till våra block;) fick du ihop oljereturen på 2-litarn förresten?
Mvh Thell

Re: 745 16V...Turbo

Postat: sön jan 23, 2011 8:38 pm
av Plump
Ja du bör väl känna igen typ allt.
Nä har inte satt dit oljereturen än.
La bara ner motorn för att spåna lite hur de passar.

Re: 745 16V...Turbo

Postat: sön jan 23, 2011 8:41 pm
av TurboThell
jo tycker det;) okey, hoppas du kommer på någon bra lösning:)

Re: 745 16V...Turbo

Postat: sön jan 30, 2011 7:32 pm
av Plump
Inte hänt så värst mycket.
Fixat en turbo samt pillat lite med reggbes maskin.

Bild
Nästan klar för uppstart.

Bild
En bild på turbon också då. T04e vart de.

Re: 745 16V...Turbo

Postat: sön jan 30, 2011 8:58 pm
av TurboThell
Vore jättebra om du kikar lite under tråget också så det inte ligger massa spån eller annat skit.. tråkigt om det skulle hända något dumt;)