Sida 1 av 1
vilken turbo volvo 240
Postat: tor jan 13, 2011 3:45 pm
av rotkkiv
Har tänkt bygga turbo på 240in (B23 förgasare) och har en org turbo till s40.
är de nått å ha??
kan man sätta en platta över platsen för wg och sätta den på grenröret iställe?
de ja tänkte få ut av den är att bara få upp lite ladd å lära mig bygga turbobil eftersom det är första.
skulle va bra å ha andra tips oxå eftersom de är första bygget

Re: vilken turbo volvo 240
Postat: tor jan 13, 2011 6:01 pm
av dsimila
Turbon fungerar säkert alldeles utmärkt. Kör med turbons inbyggda wg = mindre krångel.
Skruva dit grejjerna, slipa förgasarnålen "max", ställ tändningen på ca 20° vid fullt utslag till att börja med, höj laddet lite åt gången, byt koppling och höj laddet lite till.
En lambdamätare är bra att ha så man vet när man inte skall höja trycket mer.
Sänk gärna kompressionen också. Svårare än så är det inte.
Re: vilken turbo volvo 240
Postat: fre jan 14, 2011 7:37 pm
av rotkkiv
så jag svarvar ner kolvarna 2mm, slipar nålen hur?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std" onclick="window.open(this.href);return false;
är dehär grenröret nått att ha?
eller är det ett "kina rör" som spricker?
sedan denhär mätaren
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std" onclick="window.open(this.href);return false; och
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std" onclick="window.open(this.href);return false; denhär sensorn?
Re: vilken turbo volvo 240
Postat: fre jan 14, 2011 8:24 pm
av dsimila
Svarva ner kolvarna fungerar, men jag brukar slipa ur förbränningsrumen istället för att inte försvaga kolvarna.
Exakt hur nålen skall slipas är svårt att säga, beror mycket på turbons egenskaper, dvs vid hur mycket gas den börjar ladda.
Men gör den tunnare från mitten till spetsen ungefär.
Det är att veta var övergången från original till turboladdat skall vara på nålen som är det kluriga.
Man vill ju inte påverka bränsleförbrukningen allt för mycket vid normal körning. Det går att få till ganska bra. Typ <1 liter/milen vid 100kmh
Om bilen svartryker och tvekar vid gaspådrag eller visar för fett på lambdan vid lugn körning har du slipat för högt upp på nålen.
Och om motorn puffar i insuget så har du antagligen inte slipat nålen tillräckligt högt.
Den mätarn och sonden passar ihop, ja.
Angående röret vet jag inte.