Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62
Postat: tor jan 20, 2011 8:32 am
Det här blir min första projekttråd någonsin, får hoppas att jag kan hålla igång uppdateringarna så det inte blir alltför tråkigt för de som vill läsa. Allting är saxat från Opel sport club så det blir många inlägg i början.
Jag köpte i slutet av 2010 en Ascona B, en bil som jag länge velat bygga på. Bilen är en gul skapelse från 1978 som importerats till Sverige 1998. Därefter besiktades den endast en(!) gång och har sedan dess bytt ägare som projektbil i 12 år.
Jag satsar på att återigen få bilen körbar och besiktad för våra svenska vägar med en lite roligare motor- och chassiuppsättning än original så man kan använda den på is- samt konbanor. Det här är absolut inget monsterbygge med 500+hk utan målsättningen är en bil med bra register som framförallt är rolig att köra inspirerat.
Bilen som den såg ut vid hemkomsten till garaget:

Lagomt snöig och kall, den har stått ute länge så en ordentlig tvätt kommer att behövas, men det blir först när den går framåt av egen maskin då vi inte har tvättmöjligheter i garaget.
Det saknades en hel del detaljer till bilen, bland annat motor:

Så jakten på delar började direkt. Motorval debatterades fram och tillbaka, Opel, saab, volvo, till och med honda var med på ett hörn. Till slut fick jag dock ett erbjudande och köpte på mig två stycken:

B230F, billiga och stryktåliga motorer som även går att förklä till B230FK (Lätttycksturbo 135hk) och registrera med. Dock saknades växellåda och startmotor, jag satte därför kapen i en sandloppa som byggts runt 1999-2000:

Och efter några timmar med tigersåg och ett par vändor till skroten hade vi en M46-låda och startmotor, plus lite annat smått och gott.
Jag köpte i slutet av 2010 en Ascona B, en bil som jag länge velat bygga på. Bilen är en gul skapelse från 1978 som importerats till Sverige 1998. Därefter besiktades den endast en(!) gång och har sedan dess bytt ägare som projektbil i 12 år.
Jag satsar på att återigen få bilen körbar och besiktad för våra svenska vägar med en lite roligare motor- och chassiuppsättning än original så man kan använda den på is- samt konbanor. Det här är absolut inget monsterbygge med 500+hk utan målsättningen är en bil med bra register som framförallt är rolig att köra inspirerat.
Bilen som den såg ut vid hemkomsten till garaget:

Lagomt snöig och kall, den har stått ute länge så en ordentlig tvätt kommer att behövas, men det blir först när den går framåt av egen maskin då vi inte har tvättmöjligheter i garaget.
Det saknades en hel del detaljer till bilen, bland annat motor:

Så jakten på delar började direkt. Motorval debatterades fram och tillbaka, Opel, saab, volvo, till och med honda var med på ett hörn. Till slut fick jag dock ett erbjudande och köpte på mig två stycken:

B230F, billiga och stryktåliga motorer som även går att förklä till B230FK (Lätttycksturbo 135hk) och registrera med. Dock saknades växellåda och startmotor, jag satte därför kapen i en sandloppa som byggts runt 1999-2000:

Och efter några timmar med tigersåg och ett par vändor till skroten hade vi en M46-låda och startmotor, plus lite annat smått och gott.