ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)
ESP-teamet består av teflonhjarna, egut, piraten och storerik
Vi har dragit lite på det här med bygg-tråd. Men nu är det dags!
I höstas så lät det som en bra idé med dragracing (= personlig konkurs?). Och när ett intressant chassie dök upp på annons på nitroz fanns ingen återvändo Vi kuskade ner till Lindesberg i snöstorm i början av december och hämtade den här skönheten:
Det enda som saknades var en CSB+PG låda för att köra.
Riktig åka-fort-framvagn
Ford 9"
Ja, vi skruvade isär och konstaderade att det vi behövde ändra på ganska mycket för att få det som vi ville
Och sen fanns det ju en mycket fränare kaross på lager också...
Så vi bestämde oss för att bygga ett nytt chassie enligt SFI 25.4 / ET 7.50 reglemente.
Ja, karossen då... Det är ett riktigt blocket fynd. Till högstbjudande... (= gratis vid avhämtning)
Som sagt, karossen fanns på lager sen ett bra tag tillbaka, och insatser hade gjorts tidigare att göra nåt riktigt sportigt av den. Så nya b-stolpar i frisk gran var tillverkade.
Ford Eiffel 1937 (?)
Nån som missförstått bur-ritningen?
Den gamla forden behövde lite omsorg för att vara race-ready.
Till att börja med så gissade vi att B-stolpar i gran inte var riktigt okej, så första insatsen blev att fixa till ett par i plåt för att ha nåt att fästa gångjärnen i.
Provning av dörren...
Eftersom man på 30-talet inte fokuserade på viktbesparing så behövde dörrarna lite lättning och gångjärnen behövde lite omsorg och ombyggnad...
Gångjärnens bultar skruvade vi ut (!)
Svetsade om gånghjärnen för att få passning till den släta B-stolpen
Wohoo... Dörr på plats!
Dom hade förstått det här med hjulhus på 30-talet
Stilstudie i att borra det näst sista hålet. Det som inte gick att komma åt i pelarborren.
Borrflugan offrade livet i denna insats. Och då var det ju ett oborrat hål kvar...
Lite mer frisk ESP reservdelsplåt och lite luftigare baklucka...
Summits egna DZUZ
Jahapp. Bygga nytt chassie... Då får man börja med att bygga chassiejigg.
Matrialet...
Behövs hål för maskinfötterna...
Sådär ja, justerbara maskinfötter, enklare att justera jiggen i våg.
Ta-da... En chassi-jigg!
Sen så körde vi tumstock, talmeter, vinkeljärn en hel del och bläddrade friskt i SFI 25.4 reglementet. Efter en del och konstaterande att jänkarnas "du ska göra så här med detta rör, eller om du gör så här kan du göra så här och om du gör såhär kan du sätta röret sådär" lämnade ganska mycket öppet för egna initativ i rördragningen så tog vi lite modernt datorstöd till hjälp...
Ett par mått som förklarar hur liten den här busiga bilen är...
cc mellan de längsgående rören, "ramsnokarna" är 548 mm
cc längst ner på huvudbågen 1200 mm
Just det, höll på att glömma motorn...
storeriks flerahundrahästars M20, jag hoppas nån av mina team-medlemmar kan ge lite mer info ang drivlinan.
I går var kameran på vift, men vi var i garaget och punktade ihop de första delarna på chassiet.
Men jag lovar att fler bilder kommer!
Jag vill passa på att tacka Hydroscand i Piteå som hjälpt oss med rören till chassiet!
Vi har dragit lite på det här med bygg-tråd. Men nu är det dags!
I höstas så lät det som en bra idé med dragracing (= personlig konkurs?). Och när ett intressant chassie dök upp på annons på nitroz fanns ingen återvändo Vi kuskade ner till Lindesberg i snöstorm i början av december och hämtade den här skönheten:
Det enda som saknades var en CSB+PG låda för att köra.
Riktig åka-fort-framvagn
Ford 9"
Ja, vi skruvade isär och konstaderade att det vi behövde ändra på ganska mycket för att få det som vi ville
Och sen fanns det ju en mycket fränare kaross på lager också...
Så vi bestämde oss för att bygga ett nytt chassie enligt SFI 25.4 / ET 7.50 reglemente.
Ja, karossen då... Det är ett riktigt blocket fynd. Till högstbjudande... (= gratis vid avhämtning)
Som sagt, karossen fanns på lager sen ett bra tag tillbaka, och insatser hade gjorts tidigare att göra nåt riktigt sportigt av den. Så nya b-stolpar i frisk gran var tillverkade.
Ford Eiffel 1937 (?)
Nån som missförstått bur-ritningen?
Den gamla forden behövde lite omsorg för att vara race-ready.
Till att börja med så gissade vi att B-stolpar i gran inte var riktigt okej, så första insatsen blev att fixa till ett par i plåt för att ha nåt att fästa gångjärnen i.
Provning av dörren...
Eftersom man på 30-talet inte fokuserade på viktbesparing så behövde dörrarna lite lättning och gångjärnen behövde lite omsorg och ombyggnad...
Gångjärnens bultar skruvade vi ut (!)
Svetsade om gånghjärnen för att få passning till den släta B-stolpen
Wohoo... Dörr på plats!
Dom hade förstått det här med hjulhus på 30-talet
Stilstudie i att borra det näst sista hålet. Det som inte gick att komma åt i pelarborren.
Borrflugan offrade livet i denna insats. Och då var det ju ett oborrat hål kvar...
Lite mer frisk ESP reservdelsplåt och lite luftigare baklucka...
Summits egna DZUZ
Jahapp. Bygga nytt chassie... Då får man börja med att bygga chassiejigg.
Matrialet...
Behövs hål för maskinfötterna...
Sådär ja, justerbara maskinfötter, enklare att justera jiggen i våg.
Ta-da... En chassi-jigg!
Sen så körde vi tumstock, talmeter, vinkeljärn en hel del och bläddrade friskt i SFI 25.4 reglementet. Efter en del och konstaterande att jänkarnas "du ska göra så här med detta rör, eller om du gör så här kan du göra så här och om du gör såhär kan du sätta röret sådär" lämnade ganska mycket öppet för egna initativ i rördragningen så tog vi lite modernt datorstöd till hjälp...
Ett par mått som förklarar hur liten den här busiga bilen är...
cc mellan de längsgående rören, "ramsnokarna" är 548 mm
cc längst ner på huvudbågen 1200 mm
Just det, höll på att glömma motorn...
storeriks flerahundrahästars M20, jag hoppas nån av mina team-medlemmar kan ge lite mer info ang drivlinan.
I går var kameran på vift, men vi var i garaget och punktade ihop de första delarna på chassiet.
Men jag lovar att fler bilder kommer!
Jag vill passa på att tacka Hydroscand i Piteå som hjälpt oss med rören till chassiet!
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den ons aug 07, 2013 3:14 pm, redigerad totalt 3 gång.
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Den tänkta motorn för första sesången är som sagt storeriks m20 som har setts i många karosser men mest känt och byggd av bäckis som hade den i e21an i början av 2000. den består av följande:
Specifikation
Diesel vevaxel och oljepump
Autoverdi stakar och Venolia kolvar
Pt 67-65 billet turbo
Race ventiler, fjädrar och retainer
00ans ny topp portad och svetsad
Cooper ring packning
Nuke vippor och z45 kam
Arp i toppen och 12-9 i blocket
Stödgördel och kolvkylning
3st kil i hubben
Sachs 2 skivig koppling
Autronic smc och Autronic r500 tändning
Bosch 1680cc spridare
Billet rail med hks btr
Alu insug med bmw 740 spjäll
den lämnade 680whp förra sommaren med en bottnad turbo
den tänkta vxlådan är en nyare zf från en 530diesel
Specifikation
Diesel vevaxel och oljepump
Autoverdi stakar och Venolia kolvar
Pt 67-65 billet turbo
Race ventiler, fjädrar och retainer
00ans ny topp portad och svetsad
Cooper ring packning
Nuke vippor och z45 kam
Arp i toppen och 12-9 i blocket
Stödgördel och kolvkylning
3st kil i hubben
Sachs 2 skivig koppling
Autronic smc och Autronic r500 tändning
Bosch 1680cc spridare
Billet rail med hks btr
Alu insug med bmw 740 spjäll
den lämnade 680whp förra sommaren med en bottnad turbo
den tänkta vxlådan är en nyare zf från en 530diesel
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Fränt
Karossen ser ut att vara i skick som ett projekt jag har står och väntar ungefär..
Vad använder ni för att rita upp buren?
Karossen ser ut att vara i skick som ett projekt jag har står och väntar ungefär..
Vad använder ni för att rita upp buren?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Jag antar att alla gula är 1-5/8 x .065 ? Ni kan ju använda 1-1/2 x .058 i bakramen för att spara lite vikt. Eller det kanske blir mm rör.
Lika så röret imellan ramrören bakom växellådan ska väl ha stöd utifrån '' lite svårt att förklara , men det är ju bra bilder på chassie specen så jag antar att ni har koll på det..
Här är en bild på dom : http://galleri.tjernell.com/#5.16" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul projekt , kör hårt
Lika så röret imellan ramrören bakom växellådan ska väl ha stöd utifrån '' lite svårt att förklara , men det är ju bra bilder på chassie specen så jag antar att ni har koll på det..
Här är en bild på dom : http://galleri.tjernell.com/#5.16" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul projekt , kör hårt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Detta projekt blir nog grymt fränt! Spännande att se vad ni kommer köra för tider sen med så lite bil
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
edit: j björk: tack! Det är gjort i Catia
tjernell: helt rätt, vi har inte riktigt bestämt oss för vilken lösning vi ska ha på #6C röret
vi har haft lite diskussioner ang #6A/#6B och huruvida man får dra dom "bakåt", men i fredags blev de fastpunktade vinkelrätt ut från #2 rören.
röda är 42x3
gula är 38x3
blå är 35x3 (32x3 minkrav)
gröna är 28x3 (26x3 minkrav)
Orsaken till att vi kör på lite stadigare dimensioner än minkrav oå de mindre rören var att det inte fanns att beställa annat.
benkoilovikka: det ska minsann bli spännande
tjernell: helt rätt, vi har inte riktigt bestämt oss för vilken lösning vi ska ha på #6C röret
vi har haft lite diskussioner ang #6A/#6B och huruvida man får dra dom "bakåt", men i fredags blev de fastpunktade vinkelrätt ut från #2 rören.
röda är 42x3
gula är 38x3
blå är 35x3 (32x3 minkrav)
gröna är 28x3 (26x3 minkrav)
Orsaken till att vi kör på lite stadigare dimensioner än minkrav oå de mindre rören var att det inte fanns att beställa annat.
benkoilovikka: det ska minsann bli spännande
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den sön feb 06, 2011 6:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Kom att tänka på att det kanske finns lite fler bilder i kameran som jag inte hade hunnit dra in på datorn än.
Och så var det... så här fortsätter bildorgien...
Vi behövde material till motorplåt. Och jag fick loss en bit av den här 6 mm aluminiumplåten.
Efter att ha åkt några mil en lördag (bra med dagsljus) och letat rätt på 50 meter skarvsladd, pulsat ut i djupsnön och kapat loss den här plåten i några av dom värsta ställningarna man kan tänka sig med en vinkelslip så har nu det bestämts att vi ska göra motorplåten i stål.
Och så var det... så här fortsätter bildorgien...
Vi behövde material till motorplåt. Och jag fick loss en bit av den här 6 mm aluminiumplåten.
Efter att ha åkt några mil en lördag (bra med dagsljus) och letat rätt på 50 meter skarvsladd, pulsat ut i djupsnön och kapat loss den här plåten i några av dom värsta ställningarna man kan tänka sig med en vinkelslip så har nu det bestämts att vi ska göra motorplåten i stål.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
- Ort: kilsmo
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Blir det ett helt nytt chassie? Vad gör ni med det gamla?
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
vi har diskuterat ang vad vi kommer att göra med willysen och den kommer vara till salu. utrustning kommer bero på pris så den kan fås från komplett turnekey med en 350 och högrest insug och manuell muncie till enbart chasie och kaross utan framvagn och bakvagn.
mvh/esp
mvh/esp
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Kul med en tråd! Jobba på nu för snart är det sommar
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
jodå vi försöker hålla på några timmar om dagen men det är mest mätande och funderande men det ska göras ett ordentligt ryck på söndag och förhoppningsvis komma upp några färska bilder.
mvh
mvh
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Fyfan vilket ballt bygge
Jag hoppas att ni inte ska lacka om karossen utan köra som den är!
Jag hoppas att ni inte ska lacka om karossen utan köra som den är!
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Fäsiken va fränt! Jag hoppas också ni kör karossen som den är, vore ju det coolaste åket på strippen,
fast antar att det inte kommer på tal?
fast antar att det inte kommer på tal?
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Vadå lacka? den är ju redan blå.
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21697
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
jag kommer följa detta bygge jag fick ju se willysen live för ett tag sen också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/