Grenrörsbygge V8

Diskussioner för erfaret folk
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Dålig respons i project tråden så jag provar här.
Står i startgropparna att bygga grenrör till mitt turbobygge.
Kort fakta 520 cui, 2st GT 45 turbobandit turbos m twin entry,
Ca 70cm primärrör, 2 1/4 rör.

Bild

Så här blir placeringen i pannrumet.
Min stora fundering är om jag ska köra pulssplit med tanke på den ojämna tändföljden, och om man ska ha collectorn så nära turbon som möjligt eller om man ska ha en bit rör i mellan och köra kortare primärrör?.

Så här ser tändföljden ut.
Bild

Står med svetsen i näven! men vill inte knasa till det :roll:. Lutar åt nån form av Mergie collector och porta till twin entry,n och ha kanske 5cm rör mellan collector och turbofläns för att ha ett bra ställe att sätta wg på, bra eller dåligt?.....
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

vad är värdena på kamaxeln?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

här ser kammen ut- Cam Style Mechanical flat tappet
Basic Operating RPM Range 2,400-6,200
Intake Duration at 050 inch Lift 244
Exhaust Duration at 050 inch Lift 254
Duration at 050 inch Lift 244 int./254 exh.
Advertised Intake Duration 294
Advertised Exhaust Duration 304
Advertised Duration 294 int./304 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.588 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.605 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.588 int./0.605 exh.
Lobe Separation (degrees) 112

Kommer bytas ut vad det lider mot en custom-rulle.

Har fått goda råd om att köra pulssplit trots ojämn tändföljd, dra rören 1-2 3-4 samt 6-8 5-7...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Okej, vad är målen med customkammen senare?
jag tänker så du inte bygger in dig i ett hörn.
Kammen du har nu skulle trivas med korta primärpipor, ned till 50cm och upp till dina 70cm
Får du till riktig pulssplit kan du köra än kortare primärer.
Men tänk på att bygga med så stora radier du kan på rören samt bygg tajta fina kollektorer.
Det finns massvis med grenrörsdiskussioner här på sävarturbo, Jag har postat bilder på mitt grenrör 4-1 som jag anser är så bra som ett sådant kan bli,, i min bil måste jag tillägga, det är alltid kompromisser i varje bil för att få till det så bra man kan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Målet med customrullen är att få en bra kam som möjligt till just min maskin, då jag inte har örnkoll på vad som en turbomaskin kräver kommer jag sanolikt ta hjälp av någon med koll när det är dags, men av vad jag sett på liknande maskiner så skulle jag tippa på en 10gr vassare och kanske lite mer lsa, då det inte finns några turbo/blower kamar till 460 direkt tog jag bara en jag tyckte såg rimlig ut, så jag kommer vidare i bygget. Om jag gillar turbospåret kommer jag nog bygga en maskin med riktigt block och optimerade turbos osv till 2012.

Jo jag har ögnat igenom det mesta om grenrör här på forumet, men just detta med v8 och pulssplit har jag inte hittat något klockrent svar på, beror jhu givetvis vilken maskin och konfiguation osv det gäller men jag tänkte mer generellt med tanke på tändföjden och att man inte får jämna pulser (om man inte bygger nån form av 180gr headers men då blir det lååååånga rör). Men nu ringde det en trevlig herre och tyckte att det trots allt var bättre att satsa på ett pulssplitsystem med mina twin entry turbos, även om det inte var optimalt ändå skulle funka bättre än med öppen collector, så jag testar väl så...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle köra 4-1 colektor det kan bli skumma fenomen annars som är skadliga både för effekt en och för driftsäkerheten på motorn då olika cylindrar helt enkelt får olika fylnadsgrader på olika varvtal (svår mappad)
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Nu blir jag såklart nyfiken på vilka fenomen det kan tänkas bli, jag har förstått att det kan bli lite backpulser som kan vandra mellan cylindrarna lite olika men att det sanolikt inte är något problem med min längd på primärrör och den relativt snälla kamen....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur stora turbos (mått in och ut) och vad ska du ha bilen till och beskriv drivlinan och chassit mm?
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Dessa turbos är det- T4 delad fläns
Kompressor 066 A/R
Turbin 1,05 A/R
Inlet 109mm
Outlet 109mm, V-band klämma
Inducer 70mm
Turbinhjul 80mm
Trim 49
360 Lager

Bilen är en typisk streetracer i form av en Mustang 67a, ska användas till både bus på gata och stripp, brukas även som bruksbil när andan faller på. Drivlinan i övrigt är Pg låda ca 4000 stallvarv, 9" i fyrlink 4,10utvxl och 18,5 33 15.
Det är samma turbos som Brillko bromsade sin maskin till 1560 med, jag lägger dock ribban lägre då jag har lite klent block, kanske 1000-1200hp och ca 1kg ladd.....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur vet du att turbinen stallar 4000rpm? vad är det för converter och vad är gjort med lådan? transbrake? vad håller den till?

vad är det för toppar?

kompa förhålande?

bränsle?

max rpm?

chassi är besiktigat till vilket ET?

ös på med info annars blir det svårt att svara bra.

mvh jens
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Turbinen låg runt 4000 med gammla motorn (700cui 1000hp) men det kan jhu naturligtvis bli annat nu. Lådan i övrigt är Jw,s rökarmodell som ska stå pall för 2000+hp, givetvis tb.
Topparna är A460, har inga flöden på rak arm. men dom räcker till ca 1000 hp på en sugis, kommer köra med ett tunnelram insug med 90 mm spjäll i gaveln.
Kompet kommer landa runt 9,4, bränsle blir E85, Nira sprut.
Chassiet har varit 7,50 men är föråldrat nu, kör dom lokala racen här runt mälardalen och hoppas kunna köra ett tag till, bilen går med stor-motorn runt 8,7 på et street.
Vad jag kommer varva vet jag inte, får se hur ivrig motorn blir, men jag tror livslängden skulle må gott om man höll sig under 7000.
Min förhoppning med denna maskin är att den dels ska går lite fortare samt att den ska var mer gatvänlig är storkubikaren, som var rätt ivrig på stan för att uttrycka sig milt!....
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Pacman »

Det som är optimal tändföljd till en turbo, ifall man vill utnyttja pulserna, är så jämn som möjligt. Enklast är att titta på din bild över fördelaren och para ihop de cylindrar som står mitt för varann. Som du själv insett så betyder det att man hela tiden får para två cylindrar ifrån vars en sida av blocket vilket i ditt fall inte var aktuellt.
Man får då gå på det näst bästa, dvs para cylindrar som är nästan mitt för varann. Som jag ser det så blir det då 1-2, 3-4, 5-7 och 6-8. Det haltar lite, särskilt mellan inloppen, men dina headers blir väldigt kompakta och enkla att bygga.

Jag hade byggt dem så korta som möjligt, dvs haft turbon så nära energikällan som det är fysiskt möjligt med avseende på plats i motorrummet. Att räkna på extraktorprincipen med längder och diametrar och sen sätta en plugg i änden på kollektorn anser jag är helt fel väg att gå. Mjuka böjar och snygg kollektor in i turbon för flödets skull, men strunta i längderna. Så tycker jag!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av caterpillar »

kansje bilder fra nelson racing kan vare nåt; ligger masse film om dom på nettet... dom går ju skapligt
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Snackat med en turbokunnig till, även där rekomenationen pulssplit i mitt fall, så jag började med grenrörsbygget med att tllverka collector/turbofläns, skulle det funka skit är det enkelt att öppna mellanväggen i collectorn.

Bild

så här vart dom, få se hur jag lyckas svetsa sista röret sen :shock:

Bild

Invändigt, portat å fixat så pulsena ska få en trevlig resa mot sin framtid i turbon.

Bild

Är jag på rätt spår tro....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbosarna blir för små till den motorn och då fins det absolut ingen anledning med pulssplitt bättre att köra så att de räcker så långt som möjligt och så motorn trivs så bra som möjligt om du frågar mig.

har du sett grenrören till cristells tunderbird eller på många av de andra snabba turbo v8?

avstäm primrören de till det varvtals område du vill ha sen en 3-3.5" rör fram till där turbosarna rymms det är så jag hadde byggt.

kammen blir en stor strypning också men kommer att öka bottenvridet under det rpm turbotrycket kommer och det kan va bra om convertern är lite trög.

mvh jens

http://houstontruetens.com/images1/PS25.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]
Skriv svar