Sida 1 av 2

242 turbo "sleeper"

Postat: ons feb 16, 2011 10:08 pm
av orvid
Hej,

Tänkte jag skulle lägga upp en tråd om mitt bygge.

Bild
Bild

Lite kort info om bilen:

Motor 1
Bilen köptes av mig 2006 hade då rullat ca 17500 mil, satt en trimmad b230 8v med ca 150+ hästar.
Riktigt kul motor, var dock av med mitt körkort när jag köpte den så det blev inte så mycket körning :).

Motor 2
Kort därefter så köptes en b23et motor som fick ett nytt hem i bilen, var dock mycket klödd med denna motor.
Motorn lät illa..
Plockade ut motorn och det visade sig att där satt 4st M-stakar var av 2st var krökta...

Bild

Kolvarna var i uselt skick med...

Bild

Fick för mig att jag skulle behålla motorn "bara" att skaffa nya kolvar och stakar, fixade nya stakar som jag högglas polerade för att bli av med brott anvisningar.

Bild

Men la ner den motorn ganska snabbt efter att jag hade mätt upp den med en ovalitetsmätare.
Visade sig att den var oval i loppen, lite mer än 0,1 mm som värst.
En kompis köpte den och sålde sedan vidare den till en annan kompis, som borrade den och byggde en sugare av den.
Motorn hade tidigare gått som rallycross med andra ord, slutkörd, den hade dock en 531 topp som fortfarande var en bra stomme att bygga på så den sparades.

Motor 3
Åkte inhandlade en bättre beg motor i GBG en B23et till, denna motorn var "jätte" bra skick enligt säljaren så jag gick på det.
Hade tyvärr inte utrustning med mig för att mäta ovalitet, hade ju vatt bra om man säger så...

Målade upp motorn och gjorde den fin

Bild

Dum som man är/var så mätte jag aldrig upp den motorn innan jag la ner jobb på den. Visade sig att den var lite oval med, inte fullt så dålig men inte bra.
Var mest kolvara som var sliten på den, minns inte helt men har för mig att det var 0,15mm kolvspel. Vilket säkert hade fungerat att köra med, men man vill ju sova gott om nätterna om man säger så...
Motorn står nere i källaren "färdig" i motorstativet idag, motorn har inte varit nära bilen :P.

Bilen hade mer eller mindre bara varit en "Garage Räser" fram tills:

Motor 4
En "Turn key" motor köptes vintern 09/10 som var utrustad med ett 18t aggregat och ett ms.
Denna motor sänktes ner i bilen utan något "jobb" eller mätning, ibland är det bättre att inte tänka så mycket på skick och allt runtomkring.
Har haft skit kul med denna motor, och framförallt kunnat köra med bilen...
Under tiden så blev det lite ny upp hängning, blev Bilstein Clubsport runt om och kapade husvagnsfjädrar.
Dubbla krängare bak och nya PowerFlex bussningar, svetsad diff.
Denna motorn sitter i bilen även idag.

Han med att prova på lite drifting i Hässleholm, det kändes som någonting man skulle fortsätta med så why not :).

Men efter som att det är ganska kul med att bygga nya motorer så varför inte bygga fler :P.

Motor 5
Denna motor köptes på skroten för renovering och trimning en B230fk, efter som att man har lärt sig att alltid mäta upp motorerna innan renovering så gjordes detta såklart först :).
Hann dock inte börja mäta på motorn innan jag bestämde mig för att skicka tillbaka den var den kom ifrån.
Lyfte på toppen och den var full med vatten och en sönder frätt vatten kanal.
Bläää

Motor 6
Såå tillbaka från skroten med en motor som hade gått 10k mil en b230fk den med, öppnade den och allt såg ut som det borde :).
Började mäta upp den och den var som ny, lagerna såg även ut som nya.
Målet med denna motor är ca 500hk.
Till en stark motor behövs en bra låda och koppling?

Blev en 328/m3 låda

Bild

Förstärkt Bmw m5 tryckplatta även känd som Sachs 765

Bild

Monterat på ett modifierat pottsvänghjul från 740/940 med m46/m47

Bild

Bild

Sitter för tillfället en 4:10 i bakaxlen men kommer att bytas ut mot en 3:15

Kaplhenke Racing "Roolsteer corection"
För att korrigera vinklarna på bärarmarna när man sänker plus att man kan ändra utväxlingen till styrningen så att den blir 40% snabbare tror steget innan är 20%.

Bild

531 toppen från motor 2 :) dock lite filad.
Är utrustad med bronsstyrningar och brons sleeves 46 38 ventilen med dubbla fjädrar och en Enem C2 kam

Bild

Insug

Bild

Avgas

Bild

Kam Enem C2 292/112/13,9/2

Bild

Motorn kommer att ha orginal kolvar med Motornord stakar.


Oljereturen, tänkte sätta en slangstolpe istället för orginal skit som bara läcker...
Är en hylsa som är 3 hundringar större än hålet med ½" gänga, enbart pressad i.

Bild

Bild

Bjuder på några video klipp med :)


http://www.youtube.com/watch?v=gynEqx0R-2M

http://www.youtube.com/watch?v=RtLl0oYrgg0

http://www.youtube.com/watch?v=95Y2aDdGMuE



Det var väl det mesta fram tills nu, dock inte i så korta drag som jag tänkte mig :P
Är säker en massa jag glömt men får väl fylla på efterhand.

Mvh Arvid

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: ons feb 16, 2011 11:14 pm
av Brag-Jr
cool bil! otur med alla motorer utom den sista då :P provat domdär från kaplhenke? mycke skillnad? :)

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: ons feb 16, 2011 11:54 pm
av Kristoffer Helle
er ju normalt at loppen er lite ovala innan man monterar på toppen och vattenpumpen

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: tor feb 17, 2011 11:57 am
av orvid
Nää har inte monterat dom än, blir när vädret blir lite bättre :)

Jo lite ovala blir dom, men inte sååå mycket.
Har för mig att den nye motorn låg på ungefär 0,01 ovalitet som max

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: tor feb 17, 2011 7:03 pm
av subw000fer
Frän bil :) ser riktigt fräsh ut!

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: tor feb 17, 2011 8:27 pm
av janni_ruda
låter som tejptomas gamla motor du köpt sist?

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: tor feb 17, 2011 9:36 pm
av orvid
Yes motor nr4 om jag inte tar fel :P

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: fre feb 18, 2011 10:51 am
av orvid
Liten bild updatering:

Insug blir ett orginal till en början, får väl se längre fram om man kan bygga sig ett..
Bild

Grenrör med pulssplit även splittad wg
Bild

Turbo Holset Hx40 #16
Bild

Oljepåfyllnings lock i alu.
Bild

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: fre feb 18, 2011 11:49 am
av Grooverhound
E de nånting du fick komplettera med när du köpte dom grejerna till styrningen av Kaplhenke?

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: fre feb 18, 2011 12:03 pm
av orvid
Dom är inte monterade än, men jag ska säga hur det gick och om det var något lurt :).
Men som jag har förstått det så ska dom vara "bolt on", men "bolt on" är ju sådär ibland.....

Mvh

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: fre feb 18, 2011 5:30 pm
av Grooverhound
Ja "bolt on" kan ju vara att man behöver bara köpa lite av den å slipa lite där osv hehe=P

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: fre feb 18, 2011 6:32 pm
av orvid
Speciellt när det kommer från statererna :P

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: lör jun 11, 2011 8:59 pm
av orvid
Inhandlade en ny film kamera, ett litet smakprov

http://www.youtube.com/watch?v=S1LMwuv5 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: lör jun 11, 2011 10:47 pm
av T Landholm
Grym bil, lite oflyt med maskiner verkar det som, skall följas :thumbright:

Re: 242 turbo "sleeper"

Postat: sön jun 12, 2011 4:03 pm
av Blommen
Fy fan va frän bil, gillar stuket starkt på den å en mysig motor gör ju inte saken värre :thumbright: