Tråden om kamaxeldesign
Tråden om kamaxeldesign
Om ni misstycker ang topic så får någon moderatorn ändra.
Jag sitter och läser på om kamaxeldesign, mest för att det känns så mytomspunnet och något som många "lämnar bort" och förlitar sig på andras kunskaper.
Jag har satt mig in i rörelser för följare definierade för olika typer av kurvor. Jag finner oxå polynom-definierade rörelse intressant och applicerbart.
Men hur gör ni med antalet randvilkor? Om dessa blir för många så måste man göra flera polynom för en följares "rise"-fas som kopplas med gemensamma övergångvilkor för tangentiella övergångar och kontinuerliga funktioner av alla derivator?
Eller håller ni ett polynom för rise?
Bortsett från matematiska analysen så är det mkt intressant om valet av randvilkor för att lösa ekvationssystemet.
Något som det vore kul om någon nåmnde något om.
Bort sett från fysiska begränsningar som ventil-kolvspel vid öd, maxiamlt lyft, maximal acceleration, kontinuerlig jerk för hela röreslen osv, hur gör man "utjämning" av ventilspel osv och för att styra lyftkurvans utseende? utifrån valda förutsättning vad siktar man på? stor area under grafen?
Nu reder vi ut det här =)
Jag sitter och läser på om kamaxeldesign, mest för att det känns så mytomspunnet och något som många "lämnar bort" och förlitar sig på andras kunskaper.
Jag har satt mig in i rörelser för följare definierade för olika typer av kurvor. Jag finner oxå polynom-definierade rörelse intressant och applicerbart.
Men hur gör ni med antalet randvilkor? Om dessa blir för många så måste man göra flera polynom för en följares "rise"-fas som kopplas med gemensamma övergångvilkor för tangentiella övergångar och kontinuerliga funktioner av alla derivator?
Eller håller ni ett polynom för rise?
Bortsett från matematiska analysen så är det mkt intressant om valet av randvilkor för att lösa ekvationssystemet.
Något som det vore kul om någon nåmnde något om.
Bort sett från fysiska begränsningar som ventil-kolvspel vid öd, maxiamlt lyft, maximal acceleration, kontinuerlig jerk för hela röreslen osv, hur gör man "utjämning" av ventilspel osv och för att styra lyftkurvans utseende? utifrån valda förutsättning vad siktar man på? stor area under grafen?
Nu reder vi ut det här =)
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Tråden om kamaxeldesign
Jag vet inget om det iaf. Jag vet vad jag vill ha för värden på profilen, sen anlitar jag proffs till resten, dvs. designen av ventillyftsprofilen beroende på ventilsystem.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Rullkam verkar lättare, två cirklar med tangenter emellan.
Tangentialkam.
Erland
Tangentialkam.
Erland
Norrback. När du vet vilka värden du vill ha, hur beskriver du det för kamaxeltillverkaren? Sitter du med något dataprogram?
Jag har i alla fall satt mig in i det här lite djupare nu. Ett polynom räcker fint för att beskriva ventilens öppning, och ett för stäning.
Vill man finjustera ventilens rörelse så gör man det med ökat antal randvilkor, och öka graden i polynomet.
Inget konstigt i det. Man kan då oxå göra begränsningar i läge, hastighet acceleration eller jerk. om man så önskar.
Troligen mkt lättare om man har ett dataprogram med grafisk representation där man kan dra i kurvorna för att justera.
Nu har jag tittat på kamaxelns utseende till följd av ventilrörelsen. Jag har hitintills bara behandlat med konventionell platt lyftare. Klurigt.
Har oxå upptäckt att det finns en matlab-kommando som behandlar saken.
Erland: Jag vet inte om den analysen är mkt lättare? blir klurigheter med det med. Alla fall om man ska beskriva kammens utseende matematiskt.
Jag har i alla fall gjort min första ventilrörelse med papper och plottat i datorn. Behöver något kraftfullare behandlingsprogram för att rita upp själva kammen för platt tryckare.
Jag har i alla fall satt mig in i det här lite djupare nu. Ett polynom räcker fint för att beskriva ventilens öppning, och ett för stäning.
Vill man finjustera ventilens rörelse så gör man det med ökat antal randvilkor, och öka graden i polynomet.
Inget konstigt i det. Man kan då oxå göra begränsningar i läge, hastighet acceleration eller jerk. om man så önskar.
Troligen mkt lättare om man har ett dataprogram med grafisk representation där man kan dra i kurvorna för att justera.

Nu har jag tittat på kamaxelns utseende till följd av ventilrörelsen. Jag har hitintills bara behandlat med konventionell platt lyftare. Klurigt.
Har oxå upptäckt att det finns en matlab-kommando som behandlar saken.
Erland: Jag vet inte om den analysen är mkt lättare? blir klurigheter med det med. Alla fall om man ska beskriva kammens utseende matematiskt.
Jag har i alla fall gjort min första ventilrörelse med papper och plottat i datorn. Behöver något kraftfullare behandlingsprogram för att rita upp själva kammen för platt tryckare.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
jag har 4stSOFT ( http://www.profblairandassociates.com/G ... _Main.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) och Pipemax. Brukar beräkna i båda, dom vill ha lite olika kammar, efter det bestämmer jag vad jag vill ha. Oftast är det tryckarstorleken som begränsar hur bra profil man kan få.
/Andre'
/Andre'
power
Ligger faktiskt en offert i min mailbox på just 4stSOFT.
Tryckarstorleken står i direkt proportion mot ventilhastigheten (längdenhet/vevaxelgrad). Kan bevisas med lite geometri och matematisk analys.
Tryckarstorleken står i direkt proportion mot ventilhastigheten (längdenhet/vevaxelgrad). Kan bevisas med lite geometri och matematisk analys.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
det är det jag menar att motorerna varvar så pass lite att man bra skulle kunna öppna ventilen snabbare men det går inte för tryckaren är för liten.
/Andre'
/Andre'
power
- Kadett4wd
- Forumsberoende
kan inte kompenseras något med mindre bascirkel?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Har ingen betydelse.
Var med om en intressant grej för nån månad sedan. Hade beräknat allt till en typ4 vw motor, kammen var redan färdig men allt annat räknades på mot kammen. Motorn provkördes i motorbänk och tog kål på 2 uppsätningar fjädrar på 10 minuter, dom tapade helt spänsten, motorn slutade varva. Motorbyggaren ringde och funderade om jag hade nån aning vad det kunde bero på, jag visste att dom hade ökat lite på accelerationen i profilen så det gick upp ett ljus i skallen...Nu när motorn blev varm så fick dom inte tillräckligt med ventilspel så kammen träffade tryckaren på fel ställe och accelerationen blev för hög då den gick från 0 till ett värde som skulle komma efter en fin ramp. Dom slipade lite längre ramper på kammen så nocken träffade tryckaren på rätt ställe och fjädrorna började hålla fint. Och dom levde lyckliga i alla sina dagar...
/Andre'
Var med om en intressant grej för nån månad sedan. Hade beräknat allt till en typ4 vw motor, kammen var redan färdig men allt annat räknades på mot kammen. Motorn provkördes i motorbänk och tog kål på 2 uppsätningar fjädrar på 10 minuter, dom tapade helt spänsten, motorn slutade varva. Motorbyggaren ringde och funderade om jag hade nån aning vad det kunde bero på, jag visste att dom hade ökat lite på accelerationen i profilen så det gick upp ett ljus i skallen...Nu när motorn blev varm så fick dom inte tillräckligt med ventilspel så kammen träffade tryckaren på fel ställe och accelerationen blev för hög då den gick från 0 till ett värde som skulle komma efter en fin ramp. Dom slipade lite längre ramper på kammen så nocken träffade tryckaren på rätt ställe och fjädrorna började hålla fint. Och dom levde lyckliga i alla sina dagar...
/Andre'
power
norrback skrev:det är det jag menar att motorerna varvar så pass lite att man bra skulle kunna öppna ventilen snabbare men det går inte för tryckaren är för liten.
/Andre'
accelerationen kan fortfarande vara hög (men inte så länge

kadett:
Dock spelar den negativa accelerationen in för val av basradie. bl.a
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har skrivit lite grund info här på sidan 19-20 och lite frammåt http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;
man använder datorer nu för tiden då man designar ventil lyft kurvor, det finns bra grund läsning på professor blairs sida också.
man använder datorer nu för tiden då man designar ventil lyft kurvor, det finns bra grund läsning på professor blairs sida också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Vilken mysig historianorrback skrev:Har ingen betydelse.
/Andre'

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
norrback skrev:Har ingen betydelse.
/Andre'
blir det så?
Kamaxeln blir juh 'mindre' så virtuellt är juh tryckaren större.
///AMG
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
kadett tänk bara på lyft och acc så spelar det ingen roll hur stor bascirkeln är. men går man ner på lyft också så blir det som du säger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
jo precis,, men lyftaren blir juh 'större'
precis samma fördel som att sätta i just större lyftare.
Edit: äsch.. geometrin klickade inte som den skulel i skallen *S* nu trilla poletten ned.
hursom,, går det att sätta bascirkeln excentriskt?
precis samma fördel som att sätta i just större lyftare.
Edit: äsch.. geometrin klickade inte som den skulel i skallen *S* nu trilla poletten ned.
hursom,, går det att sätta bascirkeln excentriskt?
///AMG