Sida 1 av 1

Hebo cylinder

Postat: sön feb 27, 2011 9:40 am
av P-51 Mustang
Tjena är ny här på forumet tänkte ställa några frågor angående Hebocylinder och topp
Har införskaffat en Hebo Manston 50cc vattenkyld cylinder som ska byggas om för en k50
Det jag funderar på är squishen.Kolven är helt platt likaså squishen enligt försäljaren ska det vara så.
Vad är bäst att ha den platt eller ska man svarva en lutning squishen eller ska man svarva om både kolv
squish och i så fall vilken lutning?Hur stor del av borrningen bör squishen vara?Vilken däckhöjd är lagom sett att
många lägger den på ca 0,8?Har även en fråga om boosterporten vissa säger att boosterporten ska öppna någon
grad före spolportarna men för det mesta brukar den öppna efter även på racingcylidrar man köper vad är bäst?
Tacksam för svar

Re: Hebo cylinder

Postat: sön feb 27, 2011 4:22 pm
av moddlaren
Pm,A smokke han har plågat K50 med allehanda hyss.

men behåll kolv o kammar som dom ser ut det räcker till ca 16 hp med en bra pipa som den ser ut.
mvh

Ps var rädd om den, Hebo tillverkar inte dessa cyllar sedan ca ett år tillbaka.

Re: Hebo cylinder

Postat: sön feb 27, 2011 4:46 pm
av smokke
vad ska cylindern din sitta på för moppe från början?mvh///

Re: Hebo cylinder

Postat: sön feb 27, 2011 6:17 pm
av P-51 Mustang
Cylindern ska sitta på en Piaggio NRG Extreme som har samma bultmönster som k50

Re: Hebo cylinder

Postat: mån feb 28, 2011 9:38 am
av smokke
hojj! du får tillverka en cylinderfots spacer och höjja cylindern så att kanalerna öppnar helt sedan så får du svarva av cylindern lr svarva ner toppen i cylindern så att squishen blir ca 0.7mm sen så är d bara att gasa,låt kolven och utformningen på toppen vara som det är:)mvh///

Re: Hebo cylinder

Postat: mån feb 28, 2011 3:42 pm
av P-51 Mustang
Tackar för alla svar cylinderfotsplattan och nedsvarvningen av cylindern är redan klart.
Så nu är det bara att gå vidare med resten.
När det gäller pipan är det någon som har några bra tips till denna cylinder
Har gjort några pipor till andra cylindrar med bimotionprogramet (som min polare har)
En del har fungerat riktigt bra medans andra ej funkat alls.Det är ju lite
klurigt med alla parametrar som ska in i programet.Det blir lite drygt
att prova sig fram med olika modeller när vissa inte funkar bra.
Eller ska man satsa på att köpa en färdig och vad ska man ha i denna djungel av pipor.
MVH

Re: Hebo cylinder

Postat: mån feb 28, 2011 5:52 pm
av smokke
det brukar ta en 2-3st pipor innan man får till en som fonkar skapligt :roll:själv så har jag bara sett den dära cylindern på bild men moddlaren har gjort en hel driva med pipor till den dära cyllen fast d var väl 69cc:arn men portlayouten borde väl vara snarlik på 50cc:arn pm:a han o fråga om han har lust att komma mä tips och trix :thumbright: mvh////

Re: Hebo cylinder

Postat: mån mar 07, 2011 11:28 pm
av Christer Söderman
Jag kör med hebo 50cc och är my nöjd med den, bygger pipor själv men prorace pipor funkar bra om man vill köpa ist. Det går att dra hebon till 14800v med 500+i övervarv och fortfarande ha bra register. Jag kör med 0.55 i sqish samt 13 grader tändn vid vridpeak med 98oktan och det funkar kanon.
Chrille

Re: Hebo cylinder

Postat: tis mar 08, 2011 5:03 pm
av P-51 Mustang
Tar gärna emot pipdata till denna cylinder om någon vill avslöja nåt då polaren
kan räkna i bimotion.Ändamålet är 201m körningar
MVH

Re: Hebo cylinder

Postat: sön mar 03, 2013 9:28 pm
av smokke
hur gick det med denna k50in?? :hey: