Sida 1 av 5

Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: sön feb 27, 2011 1:56 pm
av Hogdalracing
Hej.

Vissa har sett denna bil i en annan tråd, men jag har valt att starta en ny då receptet inte riktigt ser ut som det gjorde för 5 år sedan. Bilen har haft sömn i några år, men nu har jag fått tid och målet är att få ut den till sommaren. Arbetet börjar med att riva allt igen ( gör om gör rätt )

Detta är bilen

Bild

Och detta är motorn

Bild

Bottendelen är försedd med Bättre oljepump, K-kam, ståltransmissionsdrev och nya lager.

Detta är Toppen

Bild

Toppen är försedd med en liten portning, mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, konverterad till blyfritt, och kompsänkt.

Tänkte jag skulle ha lite väghållning oxå så jag plockade ner framvagnen och demonterade den, bytte lite bussningar till häftigare.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och vad hände när ja tog av framvagnen? Jo jag hittade rosthål!

Bild
Bild

Åtärdat. Hittade ingen gas till svetsen så jag var tvungen att MAG-a lite, funkade väll sådär.

Här skall skall jag fixa fläns till turbon

Bild

Här är en annan bild på Turbon som är en gammal lastbilsturbo Rotormaster t04

Bild
Bild

Oj då sne bild.

Här svetsas alla små akuthål igenom torpeden igen, och motorutrymmet får sig en ny färg.

Bild

Genom sömn åren har jag samlat på mig lite roliga grejer till mitt megasquirt1 3,0. BMW spjällhus 3", spridare 450cc, Edis 6 system, triggerhjul och lite sensorer.

Just nu väntar jag på min topp som är på borrning för insprutarna och turboflänsen är på fräsning. I morgon skall jag måtta in intercoolern.

Fortsättning följer :mrgreen:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: sön feb 27, 2011 2:53 pm
av WTB
Jäkla fin 164:a!Kommer nog bli bra detta :thumbright:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: sön feb 27, 2011 10:44 pm
av Hogdalracing
Tack :P

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: mån feb 28, 2011 10:45 pm
av Hogdalracing
I dag har Framvagnen hittat plats där den skall vara :D Hoppas den blir lite bättre nu med hårdare bussningar, sportfjädrar och dämpare.

Bild
Bild

I morgon kommer Triggerhjulet, wastegaten, ny intercooler och trattarna till insuget. :mrgreen:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: tis mar 01, 2011 10:59 pm
av Hogdalracing
I dag har jag inte fått gjort så mycket, Mest packat upp paket :roll:

Fick i alla fall skruvat fast resten av framvagnen. och påbörjat att montera blocket. Men kunde inte göra mer för jag har tydligen lagt svänghjulsbultarna på något "smart" ställe.

Här är mina trattar till pleniumet och min wastegate.

Bild

Intercoolern passade ju perfekt :lol:

Bild

Bild

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: ons mar 02, 2011 7:00 am
av freddan302
Riktigt snyggt! :)

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: ons mar 02, 2011 11:37 am
av t-lila
Ser bra ut de här :thumbright:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: ons mar 02, 2011 7:28 pm
av Hogdalracing
I dag har jag och en kompis svarvat till ett triggerhjul.

Bild

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: ons mar 02, 2011 8:41 pm
av svecke
Härligt att du behåller B30 motorn i den. Fin bil. Denna tråd kommer att följas.

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: ons mar 02, 2011 9:57 pm
av Hogdalracing
Man tackar.

Ja man vill ju inte "fuska" hehe, nej men tycker det är kul med gammla motorer, då finns det en hel del man kan optimera :D

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: fre mar 04, 2011 12:00 am
av mattias
Eftersom du letar efter 400-500 hk, ca 1.0-1.5 bar laddtryck, så skulle jag satsa på en modernare turbo med 55-60 mm inlopp istället för den där Rotomastern.
Du letade HX55 i en säljestråd, den klarar 700-800 hk vilket blir lite onödigt högt i tak även om de är lättdrivna.
Holset HX35 eller Schwitzer S200, de skulle nog ge fint register. En HX40 är lite större och skulle passa fint.
Puls-split till T3-fläns vore trevligt. Grenrörsadapter skulle fungera fint på en sån här setup.

Vad hade du för medel i ditt avrostningsbad, och vad använde du som kraftkälla?

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: fre mar 04, 2011 8:54 pm
av Hogdalracing
Oj här e en med koll :D

I mitt avrostnningsbad använde jag kaustiksoda, och en 12v batteriladdare som strömkälla, pendlade mellan 3-6 ampere. Funkade inte skärskilt bra tyckte jag. Slutade med att jag blästrade i stället.

Okej , jo jag misstänkte att det var lite för stor, läste bara att den var lättdriven och tänkte att en 3 liters sexa skulle kunna snurra igång den. Men satsar nog på en mindre då jag vill ha lite mer bottendrag. Skall hålla utkik efter dom du nämde.

Vad menar du med Grenrörsadapter?
Puls-splitt förstår jag, det är väll när man delar 123 cylindern från 456. Men har inte fått förklarat för mig varför det skulle vara bättre? Blir det mer fart på turbon då kanske?

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: fre mar 04, 2011 9:10 pm
av Roger Berglund
Bild

Erik Wiklunds Addaptergrenrör , hoppas han inte tar illa vid att ja länka den från hans tråd till denna :)

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: lör mar 05, 2011 10:42 am
av Hogdalracing
Jaha okej, skarva på orginalröret. Det kanske är ovekill att bygga ett eget, men har sett fram imot det så har lust att prova :) kanske blir skit men då vet ja att denna lösning finns. :mrgreen:

Här e lite bilder från igår. Har fått i blocket igen, och satt på triggerhjulet för att måtta in VR givaren.
Hmm vart skall det tandlösa hålet sitta så att VR givaren har passerat med 90 grader när motorn står i topp.
Blir att fundera lite.

Bild

Lackerat fronten blev oxå gjort.

Bild

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Postat: lör mar 05, 2011 1:27 pm
av volvoraggarn245
manligare än b30 går inte:) önskar dig lycka till med projektet :thumbright: