Sida 1 av 1

VWestfield 1,8T

Postat: ons mar 02, 2011 12:39 pm
av Tomas L
Hej!

Tänkte slänga upp en byggtråd här på mitt Super seven bygge.

Har köpt ram och kaross från Westfield i England. Motorn är en 1,8T från en VW Passat-98 med VEMS motorstyrning, Ford typ 9 växellåda, Ford 7,5" bromsad diff, Wilwood bromsar, OZ Superturismo black 17" fälgar, Toyo Proxes T1-R 205/40-17"

Har i dagsläget passat in drivlinan och gjort SFRO 1 besiktningen. Lämnade in chassit på blästring och pulverlack före jul och först tog det 1,5 månader för blästerfirman att få det gjort och då hade inte pulverlackeraren plats pga ombyggnation. Så först denna veckan kommer jag att få den från pulverlack :doh:
Mycket är ju ändå förberett så den kommer väl på hjul igen relativt fort

Karossen har ett något modernare stuk mot traditonella super sevens, framförallt bakdelen som har infällda Hella lysen

Bilder kommer så småningom

Re: VWestfield 1,8T

Postat: ons mar 02, 2011 1:05 pm
av Tomas L
Några bilder på det som har gjorts

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tor mar 03, 2011 12:15 pm
av Statsanställd
:thumbright:
Detta blir intressant!

Re: VWestfield 1,8T

Postat: lör mar 12, 2011 7:24 pm
av Tomas L
Så kom den äntligen tillbaka från pulverlack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort?

Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via Mattias här på forumet.

Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber
Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: VWestfield 1,8T

Postat: lör mar 12, 2011 7:49 pm
av P Mäki
tjusigt! :D

Re: VWestfield 1,8T

Postat: lör mar 12, 2011 9:41 pm
av Perra.S
Riktigt snyggt! Väntar med spänning på nästa uppdatering i tråden :D

Re: VWestfield 1,8T

Postat: sön mar 13, 2011 11:39 am
av Tomas L
Kunde inte låta bli att hänga dit lite karossdelar idag.

Bild
Bild

Re: VWestfield 1,8T

Postat: sön mar 13, 2011 4:15 pm
av j björk
Kul bygge :thumbright:

Hur mycket var klart, och hur mycket har du fått göra själv?

Re: VWestfield 1,8T

Postat: sön mar 13, 2011 6:42 pm
av Tomas L
Ramen var färdigsvetsad har bara kompletterat med diverse fästen för att anpassa till mitt motorval och för bromsrör osv. Karossen är gjuten med infärgad gelcoat men går såklart att måla om man vill det. Man kan välja själv hur mycket man vill köpa färdigt eller göra själv.

Re: VWestfield 1,8T

Postat: mån mar 28, 2011 6:19 pm
av Tomas L
Motorn är på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen.

Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....)

Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet.

Bild
Bild
Bild

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tis mar 29, 2011 7:39 am
av Jonathan_
Snyggt som tusan! :thumbright:

I ett tidigt skede fanns planer på att bygga en super sjua, men det blev andra saker istället.
Man får ju extremt kul och samtidigt en mycket snabb bil till en låg kostnad.

Hur svarar passatmotorerna på trimning, har du några mål effektmässigt osv?

Mvh J

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tis mar 29, 2011 9:13 am
av Tomas L
Det finns ju en begränsning för hur mycket effekt man får ha i förhållande till vikten. Då den kommer att väga någonstans mellan 600-700 kilo så blir det nog snävt att registrera in den med original 150hk. Men sen är de rätt så lättrimmade så 200+ ska inte vara några problem. Är ju i princip samma motorer som sitter i Passat, A4, Golf, A3, TT samt Skoda. I Audi TT tar de ut 225hk original men då är det snäppet större turbo.

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tis mar 29, 2011 3:05 pm
av Smurfen
Coolt bygge...

Vad använder du för låda..?
hittade ingen uppgift på det.

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tis mar 29, 2011 4:48 pm
av Johnny
Tomas L skrev:
Har köpt ram och kaross från Westfield i England. Motorn är en 1,8T från en VW Passat-98 med VEMS motorstyrning, Ford typ 9 växellåda, Ford 7,5" bromsad diff, Wilwood bromsar,

Bilder kommer så småningom

Re: VWestfield 1,8T

Postat: tis mar 29, 2011 7:14 pm
av Smurfen
Blind man kan vara. Missade ordet växellåda. Läste bara ford 9 och fick det i huvudet till bakaxel. Så kan det vara.
Så tackar..