svets licens/certifikat?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

svets licens/certifikat?

Inlägg av Amazonic »

någon som vet hur man går till väga för att ta?
Är dom personliga lr är det nått som måste gå igenom mitt jobb?
jobbar som svetsare o har gjort det i 4år,men har ingen utbildning.

tacksam för svar.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av Thed_J »

Dom är personliga. Jag fick en licens via jobbet för att det krävdes där vi var då. Sen tog jag två på Lernia via arbetsförmedlingen när jag var arbetslös. Det enda som krävdes för att jag skulle få ta dom var ett papper från ett företag som intygade att det fanns "stor chans att få jobb".. Dom sänkte kraven en del när arbetslösheten gick upp verkar det som.
Men om du jobbar i Oslo som din signatur antyder, så kanske din arbetsgivare kan stå för det iom att de flesta svetsjobb idag kräver papper.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av tony »

Men? om du har jobb..som svetsare och inte har licensernas du vill ha?...då kör du väl på nån slags företags licens...!!!!! duger väl lika bra?

Tycker bara att personliga licenser är drygt å hålla på med?.....fördel med en sån?....när du ev söker jobb...ja men det är väl inget mer med det.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av Amazonic »

grejen är den att jag tänkt säga upp mig,så jag måste ta personlig licens,vill gärna ha ett par i ryggsäcken när jag söker nytt jobb sen.
ska höra med nav här i oslo om det är nått dom kan stå för,annars...vad kostar det med olika licenser i sverige?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av tony »

jag tog ju senast en TiG/ MMA licens i borlänge ....då gick jag en vanlig kurs via arbetsförmedling.. i stället för å slösa bort tid på stämpling/eller söka jobb som inte finns.. :whistle:

licenserna utfärdades av Force...?..Men jag tog ju lite tid på mig..? Du kanske vill ha dom snabbt?Då är ju en vanlig utbildnng kass...eftersom dom vill ju bara tjäna pengar på folk som vill ha licenserna..

skulle tippa på en 4-7000 kr per licens om du tar den över 1--2 dar på ex force.. :shock:

Hur är det med jobb i Noge.? sökt några men verkar dåligt..?
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av Holme »

Inspecta utfärdar också licenser.
Och Lernia Utbildar, om man vill det. Där har du 2 ställen att höra dig för lite mer hos :)
Erik Holmén, Gävle
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av Thed_J »

tony skrev:jag tog ju senast en TiG/ MMA licens i borlänge ....då gick jag en vanlig kurs via arbetsförmedling.. i stället för å slösa bort tid på stämpling/eller söka jobb som inte finns.. :whistle:

licenserna utfärdades av Force...?..Men jag tog ju lite tid på mig..? Du kanske vill ha dom snabbt?Då är ju en vanlig utbildnng kass...eftersom dom vill ju bara tjäna pengar på folk som vill ha licenserna..

skulle tippa på en 4-7000 kr per licens om du tar den över 1--2 dar på ex force.. :shock:

Hur är det med jobb i Noge.? sökt några men verkar dåligt..?
Finns gott om jobb i Norge, men dom är lite svåra att få som svensk ironiskt nog.. Svenskar har gott rykte som hantverkare men den senaste statistiken tyder mest på att anställer du en svensk (framförallt i tjugiårsåldern..) så är han där för att jobba i två-tre månader, sen slutar han. När jag sökte jobb så var det tvärtemot det jag är van, uteslutande CV som gällde. Personlig kontakt verkar inte ha nån betydelse om du inte har papper. Underlättar om du kan övertyga dom om att du blir kvar ett längre tag lr om du har nån kontakt som kan rekomendera dig tror jag. Nu antar jag att du sökt som svetsare lr liknande för lagerarbetare och servitör kan kan du bli dagen efter du faktiskt sökt jobbet.. Sen är det ganska många svenskar som skickar in ansökningar så dom har ju en del att välja mellan. Bemanningsfirma verkar vara det lättaste sättet. Man tjänar lite sämre första tiden men du får en chans att visa för arbetsgivaren vad du duger till.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av tony »

det finns ju jobb i svergie.. som skiter i licenser å rubbet..!!

jag har kollat runt nu på jobb å det verkar ju ur trögt å få nå napp på ett längre svetsjobb i norge.

Vet fan inte vad dom e rädda för? om dom behöver folk hela tiden...?
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: svets licens/certifikat?

Inlägg av Amazonic »

tror jag skulle kunna få ett nytt jobb imorrn om jag ville,fick ett samtal från ett bemaningsföretag för ett tag sedan som undra om jag ville ha jobb.så jobb som svetsare finns det allt.
men som sagt,svenskar som vill jobba några månader för att sedan resa!!!
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Skriv svar