Sida 1 av 4
740 16v Turbo - Bredbandslamda 13/5
Postat: sön mar 06, 2011 6:49 pm
av Joakim Borg
Börjar om lite i tråden..
Ett litet långtidsprojekt
Dokumenterar för mig själv, men även för er som vill med
Ni får gärna komma med ideer och tips
Ska bygga en B230 maskin tänkte jag.
börjar på sida 2 med bilder.
Lite info, fyller på eftersom.
Motor:
b230fk o-ringat & deckat
16v topp
3" spjäll
Svarvade b234 kolvar & 4mm oljehål
stålstakar
t4 grenrör
hks 50mm wg
ståldrev
ombyggt vevhusvent
omsvarvad remskiva för 16v drev
ARP Bultar
Sprut/Tändning:
Innovate LC-1 Bredbandslambda
Re: Funderar lite..
Postat: sön mar 06, 2011 7:18 pm
av Husse1
På med Commodore B axlar fram och bak, samt ventilerade bromsar fram så får du lagligt ha 150hk i den, givetvis efter en reggning.
Då funkar det kanske med en Saab 9000 eller Volvo ltt motor.
Samt att utbudet av fräna fälgar är stort då BMW fembult passar på Commodore axlarna.
Re: Funderar lite..
Postat: sön mar 06, 2011 7:47 pm
av Joakim Borg
De har jag hört talas om nu när du säger de. får se om man kan hitta några commodore axlar, dom växer väl inte i träd
passar inte dom nästan bult on på den här med?
vet iof inte om jag ska ha den besiktad, får se hur de blir senare. men de blir ju inte sämre med dom axlarna.
Re: Funderar lite..
Postat: sön mar 06, 2011 8:23 pm
av Husse1
Commodore B axlar passar rakt av.
Re: Funderar lite..
Postat: sön mar 06, 2011 8:26 pm
av Husse1
Annars så är det ganska lätt att göra en jigg och svetsa om t.ex en Volvo 1031 axel och ta nav och bromsar från en 240 till framaxeln.
Då har du även möjlighet att SFRO regga den som ombyggt fordon och då är det 15kw/100kg bil som gäller.
Då skulle det t.ex gå att slänga i en Jänke åtta i den.
Re: Funderar lite..
Postat: sön mar 06, 2011 9:55 pm
av Joakim Borg
Funderar lite på volvo axlar med. passar ju bra till volvo motorn med
så finns de ju lite fler och hitta tror jag.
hur gör man med väghållningen på denna bil? hur får man den bättre? tänkte på framvagnen.
Kanske inte är så bra objekt för väghållning hehe
Dedär med SFRO, Hur ska motorn se ut? måste den vara orginal då? eller har man "fria" händer?
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 12:13 am
av Husse1
Ang. väghållning så är det inga problem att få till den, då det är dubbla A-armar fram på Rekorden så går det utmärkt att montera coilovers och även då bak.
Sen ang. motorn så måste du kunna visa vad det är, t.ex regghandlingarna från bilen motorn kommer från, om man dessutom tar maskinen från en bil med Kat och då även monterar den, så brukar det gå ändå enklare att regga.
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 2:56 am
av Löwen
Fint att du ska börja med nått projekt igen, va ju ett tag sen. Blir du hemma i garaget eller? Jag har ju massa Volvo bröte på lager. Men Opel? Har inte vi nog med dåliga minnen från sånna??
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 9:58 pm
av Joakim Borg
Husse1 skrev:Ang. väghållning så är det inga problem att få till den, då det är dubbla A-armar fram på Rekorden så går det utmärkt att montera coilovers och även då bak.
Sen ang. motorn så måste du kunna visa vad det är, t.ex regghandlingarna från bilen motorn kommer från, om man dessutom tar maskinen från en bil med Kat och då även monterar den, så brukar det gå ändå enklare att regga.
Okej, de låter ju bra!
Okej, så de går inte att regga med hemma snickrade gräjjer på motorn då? så som grenrör turbo osv?
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 10:04 pm
av Joakim Borg
Löwen skrev:Fint att du ska börja med nått projekt igen, va ju ett tag sen. Blir du hemma i garaget eller? Jag har ju massa Volvo bröte på lager. Men Opel? Har inte vi nog med dåliga minnen från sånna??
Ja ja tänkte de
japp blir där, ska göra iordning de nu när snön försvinner. isolera o sånt skit. då ska du vara med o vara byggledare
då har vi nånstanns och öla och skruva vid som förr hehe
de låter perfekt de ju!
ja funderar på de, har ju de stående så. vi får se hehe. iof vore de lättare med nån volvo, så vi får se! har du nån gamal kaross över?
Nej våra opel minnen är inte så kul

, men de var ju iaf en grävling. och dom kan man ju inte styra med i luften med grus landning haha
Kan du få tag i gips/spånskivor och isolering nånstanns till bättre priser?
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 11:13 pm
av Husse1
Du måste kunna påvisa att motorn är vad du uppger och då blir det svårt med egenbyggda delar.
Men visst ett annat grenrör kan vara OK om man kan påvisa att originalröret inte går att använda pga. utrymme eller annat problem.
Men turbo blir lite svårare att ändra vid reggningen.
Men om du t.ex tar en Volvo rödblockare (B230) från en 740TIC så är det ju bara att byta agg efter reggning.
Samma om du väljer att använda Saab eller vilken turbomotor som hellst, regga med det somm sitter original och byt sen.
Re: Funderar lite..
Postat: mån mar 07, 2011 11:34 pm
av Joakim Borg
Okej!
Har lite mer frågor till dig. vad krävs för att få servo på den? eller är de bara att glömma?
Tänkte på nån 740 styväxel eller liknande? bara de inte är allt för mycket jobb för med de.
eller sitter de på nån commodore?
Re: Funderar lite..
Postat: tis mar 08, 2011 3:41 pm
av Joakim Borg
Började röja lite i garaget idag.
är lite och göra innan de blir bra
De som ska göras ungefär är.
röjas ur
Islera väggarna
motera massa lys armaturer.
göra nya portar
ta ner väggen längst in och ha mekrum i rummet där bakom.
va har man gett sig in på
Tänkt mekrums/motorrum lite dåliga bilder. svårt och ta bra just nu hehe
man skymtar lite av väggen som ska ner.
Garaget blir väl ca 3.5m längre när väggen är väck.
Är väl inge jätte garage men. de duger nog i slutändan åt mig. går väl in en bil och så har man ganska mycke plats framför.
Några tippen lass sen så

Re: Gilberts garage tråd
Postat: tis mar 08, 2011 5:19 pm
av Pimplaren
Typiskt svennegarage =) hehe
Re: Gilberts garage tråd
Postat: tis mar 08, 2011 7:25 pm
av Joakim Borg
Haha ja!!
De mesta gräjjerna ligger kvar efter svärfarn, köpte kåken av han.
när de är klart liknar de nog något bättre hoppas jag