Är man nybörjare som jag är detta högintressant!
Jag börjar med lite bilder på min portade 530!
Jag började med att slänga på en gammal toppackning och rista in efter den med hjälp av en vass skruvmejsel. Då ser man vart man ska begränsa sig i förbränningsrummet.
På bilden ser ni till höger att jag slipat ner knölen runt tändstiftet, vilket ska sänka spikningsrisk och även så ökas ju kubikcentimetrarna också.
På vänstra sidan kan du jämföra hur orginal förbränningsrum ser ut!

Korta radien ut från sätet på insug, innan portning. Ni ser att det är rätt mycket gods nedanför sätet emot golvet i kanalen. Här sitter en hel del flöde! Men dock finns det en vattenkanal runt 3cm ut i kanalen som man får vara försiktig med.

Efter portning (inte helt klar) ska ta lite mer på sidorna. Man ska sträva efter att ha nånstans runt 88% av ventildiametern (44/35) orginal blir alltså 30.8mm på avgas och 38,72mm på insug. Det bör man försöka få till i grytan ut mot kanalen. Dock bör man undvika att bredda hela kanalen ut för då minskas gashastigheten! Så lagom är att kona ut diametern till halva insug/avgaskanalen

Här in mot insugskanalen från flödeshållet.

Detta med portning är givetvis efter vilken karaktär eller effektmål man söker.
Det här är en 530 topp som lätt portad och anpassad för gatkörning med varvstopp nånstans runt orginal.
Många som frågat efter detta i min tråd.. så nu kan experterna bara fylla på och rätta alla mina fel.
