Sida 1 av 1

Dubbla SU Hif:6or

Postat: ons mar 09, 2011 1:51 am
av b20_freak
hallå! jag skulle gärna vilja ha lite tips ang. su på en trimmad b20. jag har alu insug som är portat och så använder jag mig av fullradietrattar från lindqvist. men min huvudfråga är väl egentligen om någon har erfarenhet av "trim" tillbehören som tex. förgasarteknik säljer? dvs. extra stor flottörventil och större nålar. Motorn som jag har är kapabel för 150-170 hk men tänkte slippa sätta på webrarna :thumbright: . så frågan är om det är någon idé att köpa större tillbehör till su:na effektmässigt? för visst vore det roligt om det gick att få su:na o gå som om det iallafall nästan satt 45or :hihi: . hoppas jag lyckades formulera frågorna någorlunda. tack för svar . mvh

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: ons mar 09, 2011 11:33 am
av StefanM
ska man trimma SU så är det klart att det går att krama ur mer effekt ur dom men det är knappast bara att byta saker i dem. Det finns beprövade nålar men de handlar säkert om moderat trimning som passar en viss setup. Ska man ha ur mer så är det bara att rusta sig med en bromsbänk/rullande landsväg och skaffa ett jättesortiment nålar och prova sig fram. SU har faktiskt en tabell där man kan gå in och se vilken nål man ska ha , går den magert just i ett område kan man se vilken nål som matchar bäst.

Den största anledningen till att ingen gör detta är väl att det som sagt krävs en hel del nålar så att man har att prova med på plats..

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: tor mar 10, 2011 8:58 pm
av mekomaskin
Skall du plocka ut 150-170hk lär du få svårt att hitta en kamaxel som SU-gasarna trivs med, om du inte skall ha tomgång på 2500rpm.

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: fre mar 11, 2011 11:53 am
av b20_freak
Jag har väl egentligen inte bestämt någon effektsiffra som jag ska plocka ur motorn men det skall ju tydligen vara möjligt att SU ska klara av 150hk på en B20, och då var min tanke att om dom nu inte hänger med så kanske man får uppgradera sig lite genom att byta delar i förgasarna. fast man ska väll inte snöa in sig på hk antal heller antar jag. :wink: mvh

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: fre mar 11, 2011 10:19 pm
av Hasse63
Bild
By null at 2011-02-25
Teoretiskt så ska 2st 1 3/4 klara 170hk men ingen har lyckats vad jag vet... Ska du bli det förste? :hey:

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: fre mar 11, 2011 10:29 pm
av Hasse63
.

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: mån mar 14, 2011 2:17 am
av b20_freak
haha nja det är nog ingen risk att jag blir den förste :wink: . men jag har ett annat problem, vet inte om frågan passar sig i denna kategorin men det kan ju ha med förgasare att göra. det är nämligen såhär att när jag kör full gas med bilen och riktigt drar ur den på alla växlar så uppstår ett knepigt fenomen. bilen går felfritt på 1an,2an,3an men sen händer det nåt på 4ans växel, varje gång jag uppnår hastigeheten 160km/h, då börjar motorn att bluddra som tusan, den rent utav 4-taktar :hihi: . kan det vara så att tändningen inte hänger med efter ordning?, har inte lokaliserat felet så noga ioch med att bilen går bra för övrigt för det är ju inte varje dag man åker i 160 överallt men dom gånger man gör det så är det väldigt störande, men trycker jag in kopplingen och varvar till så sjunger den ur som den skall men så fort jag släpper upp igen omkring 150-160km/h så börjar den bluddra igen. jag fattar ingenting. förslag mottages mer än gärna. :thumbright: mvh

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: tis mar 15, 2011 5:27 pm
av Hasse63
Om inte detta "fel" uppkommer annars så... Jag skulle inte bry mig

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: tis mar 15, 2011 10:28 pm
av Amders
Finns det ordentligt med bränsle? När du kör i 160 går det ju åt mycket bränsle under lång tid,

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: tis mar 15, 2011 11:50 pm
av b20_freak
ja, tanken har ju slagit mig att bränslet inte räcker till. men borde inte motorn "dö" då istället för o bluddra.? en annan grej som händer är att när jag vardagskör dvs. med så lite gas som det bara går för att tex. hålla en hastighet av 50 alt 70, då bluddrar den, låter precis som om den bara går på 3cyl, men om jag gasar lite lite till så det får belastas en aning så går den rent igen. kan det möjligen vara så att förgasarna inte riktigt är 100% lika synkade? tackar återigen för att ni delar med er av era erfarenheter :thumbright: mvh

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: fre mar 18, 2011 4:30 pm
av Hasse63
Synkat är A och O och det får man göra ofta så börja där.
Byta nål kanske så motorn får mer bränsle vid 50-70km/h.

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: lör mar 19, 2011 11:54 am
av b20_freak
okej. ja en synkning skulle nog göra gott. får höra efter med nån som e hajj på detta :thumbright: mvh

Re: Dubbla SU Hif:6or

Postat: tis mar 22, 2011 10:11 pm
av NikkO
Synka spjällen på tomgång med vacuumklocka, ruppa till på gasen emellan mätningarna. Sen tar du bort trottlarna och mäter in båda munstyckena så dom ligger på samma höjd.

Självklart så ska du ju ha fräscha munstycken, nålventiler och fjädrar. Kolla även så att trottlarna inte är slitna (att dom tätar bra i locket) och att dom löper lätt. se till att du fyllt upp med olja i dom också.


Min b20 med dubbla hif-6or går så bra, och lugnt och fint att det nästan är otroligt :wink:

Har testat att köra utan olja i förgasarna och med utdragna fjädrar, ojoj vilket gassvar man får :)