Sida 1 av 2

Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektuttag?

Postat: tor mar 17, 2011 9:37 pm
av Jonathan_
Hej!

Jo, jag har flyttat mina spolar till insidan av torpedväggen och kan då inte använda mina tändkablar av naturlig anledning.
Dom jag har blev ca 20 cm för korta.
Då tänkte jag helt enkelt köpa tändkabel på metervara och lösa tändhattar och fixa mina egna kablar.

Men, finns det några kända problem med att göra såhär om man tar ut lite effekt?
Är det något man bör undvika?

Ni som mappat många olika bilar osv. kanske har några erfarenheter av den här lösningen.

De jag har nu är dessa MSD silikon = http://www.summitracing.com/parts/MSD-3124/" onclick="window.open(this.href);return false;

De jag tänkte använda = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 87886a691a" onclick="window.open(this.href);return false;

Tillsammans med = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 1a85b08c44" onclick="window.open(this.href);return false;

och = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 190ffe6c82" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är EDIS-spolar som styrs av VEMS. Tänkt laddtryck 1-1,5 bar(?).

Mvh Jonathan

EDIT: Läst på lite och det verkar som man ej bör använda kablar med kopparkärna vid insprutning pga. för lågt motstånd/längdenhet.
Då går alltså de jag länkat till bort.
Berätta för en ovetande, varför vill man ha motstånd i kabeln när man använder insprutning?

Då är frågan, vart får man tag på sådan tändkabel med kol(kevlar?) kärna på metervara om det finns att uppbringa?

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 11:34 am
av StefanM
har du icke avstörda kablar kan de strömspikar som hela tiden alstras skada känslig elektronik. Det borde rimligtvis finnas avstörd kabel på metervara också, särskilt hos jänkefirmorna.

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 11:39 am
av Jonathan_
Det låter vettigt.

Ja precis, jag får nog dammsuga Summit och JEGS osv. Har hittills bara hittat MSD´s varianter men de är med kopparkärna som jag hittat.

Edit: MSD Streetfire verkar vara ett bra alternativ.

http://www.jegs.com/p/MSD-Ignition/MSD- ... 1/10002/-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det hade funnits på rulle vill säga..

Är det nån jänk som har extra långa kablar som nån vet om? Då hade man kunnat köpa ett set om 8 färdigt isf.
Med coil-ände, ej fördelare.

Den längsta behöver vara ca 135 cm.

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 2:58 pm
av Jens Gustavsson
skit i alla raggar kablar de är 99% kassa och dyra, far till lokala Bosch återförsäljare så hjälper han dig att hitta kablar.

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 3:07 pm
av Jonathan_
Hmm, vad för typ av kabel menar du? Färdig?

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 5:06 pm
av Jens Gustavsson
ja de har eller kan plocka hem nästan alla kombinationer av längder och ändar till riktigt bra pris också :thumbright:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 5:41 pm
av Jonathan_
Vilken kärna är att föredra i sådana fall? Kol/fiber/kevlar ?

Kan noll om sånt här känner jag. :roll:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 6:23 pm
av mattias
Ska du köra CDI-tändning ska du helst ha "solid core" då det är nedräkningstid på t.ex kol-kablar. Men du har vanlig induktiv tändning, det viktiga är att det står på kabeln eller produktförteckningen att den är gjord för att inte störa ut elektronik, "low RFI" och "radio frequency suppression" och liknande. Även kablar som de från MSD kan skapa väldigt lite radio-störningar pga material och hur kopparn ligger i kärnan.
Det låter lite långt med 135 cm, men det fungerar.. :)

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 7:39 pm
av knotan
detta är nått som jag med funderat på en hel del sista dagarna, har precis köpt en accelspole som jag ska köra i waste på min m30b35 sprutet är vipecv44
tanken va antingen 3st bosch124 moduler, alt en toyota 3stegs tändslutsteg jag har ligger.

MEN ang tändkablar, vad ska man använda, det är 6st vanlig tändspoleanslutning på accelspolen, samt att jag har tänkt köra vanliga NGK-R 7er i maskinen...

har nästintill haft mardrömmar om tändstörningar/misständingar vid laddtryck senaste nätterna även fast det är låångt kvar till mappning :lol:

man är nog lite felskapt som människa när tjejen ligger gravid en vecka på övertid å en annan ligger sömnlös över frammtida motorstyrningsproblem :mrgreen:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 8:03 pm
av Jonathan_
mattias skrev:Ska du köra CDI-tändning ska du helst ha "solid core" då det är nedräkningstid på t.ex kol-kablar. Men du har vanlig induktiv tändning, det viktiga är att det står på kabeln eller produktförteckningen att den är gjord för att inte störa ut elektronik, "low RFI" och "radio frequency suppression" och liknande. Även kablar som de från MSD kan skapa väldigt lite radio-störningar pga material och hur kopparn ligger i kärnan.
Det låter lite långt med 135 cm, men det fungerar.. :)
Hej Mattias!

Precis, det har jag reflekterat över en del över beskrivningarna på de kablar man kikat på.
Det är förresten lite lustigt hur vissa beskriver så fantastiska sina tändkablar är, man skulle nästan kunna åka till månen på en om man ska tro på det dom skriver..

Men kabel på metervara verkar dock inte ha avstörning såvitt jag sett.
Vågar inte köpa och prova då det inte är gratis direkt. Får forska vidare lite, det är en halv djungel det här.

Hehe, jo lite långa är dom. Men den längsta som sitter på nu är lite drygt en meter och det är en sådan "kit-kabel".
Så det var ganska störigt att det bara fattades ca 20 cm tills det hade gått ändå med de gamla kablarna.. :doh:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 8:04 pm
av Jonathan_
knotan skrev: man är nog lite felskapt som människa när tjejen ligger gravid en vecka på övertid å en annan ligger sömnlös över frammtida motorstyrningsproblem :mrgreen:
Jamen man måste ju prioritera. Barnet behöver ju inte mappas, den kommer ju ut ändå. :hihi:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 8:39 pm
av Jonathan_
Hmm, de här kanske inte är så tokiga ändå.

http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... tId=751681" onclick="window.open(this.href);return false;
The ultimate spark plug wire is now available in black! MSD Super Conductor spark plug wires transfer spark energy with the lowest loss possible while generating the least amount of radio frequency (RF) interference. They combine a much thicker copper alloy center conductor, helically-wrapped around a ferro-magnetically impregnated center core. This assembly not only lowers resistance to about 40-50 ohms per foot, but provides radio interference suppression equal to that of conventional wire with around 1,500 ohms per foot of resistance. Surrounding this high tech core is a special compound that combines silicone and synthetic materials to provide the excellent heat resistance of silicone with the strength and chemical resistance of synthetic materials.
Bara massa fina ord eller kan det kanske fungera till och med?

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 8:47 pm
av knotan
jag är ganska säker på att det var MSD silicon kablar jag hade i min supra med VEMS å NGR-R stift utan några som helstb bekymmer, dock va det Kitt-kabel å inte metervara

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 9:55 pm
av Jens Gustavsson
minst 2000ohm per kabel då brukar det fungera bra. djävulskt konstiga fel har jag varit med om då sportigare färgglada kablar har använts :thumbdown:

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut

Postat: fre mar 18, 2011 11:53 pm
av Chris the rat
Jag har också fått ett intryck av att man vill ha mycket motstånd (eller iallafall är inte strävan så lite som möjlgt)men då borde längre kablar vara en fördel?? Å andra sidan hörde jag idag att all problem man har med spolarna på moderna motorer beror på att man sätter spolarna på motor och de då förstörs av vibrationer. Anledningen till att man placerar dom där var för att få korta tändkablar. Rena grekiskan??