Parkeringsbroms på 142.....

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Parkeringsbroms på 142.....

Inlägg av JonasW »

For och besiktade idag och fick lite fel... ;).

*Oljeläckade motor, troligen främre kåpan/remskivan så den ska jag byta till helgen så ser jag om det blir bättre.

*Knuten, bakre. Vill inte ligga ute i minusgrader för att fixa det på backen så den lämnar jag bilen för.

*Styrled vänster yttre, får också lämnas in.

Men sen kommer det sista och troligen värsta (kan tyckas vara ett litet problem....), parkeringsbromsen. Fick 0.4 vänster och 0.8 höger med parkeringsbromsen. Ringde runt och frågade hur man brukar fixa den och vad det kostar om man skulle lämna in bilen för det. 4st ställen, alla sa priser på mellan 2-3.000kr! Lite väl över min budget får jag lov att säga.

Nån som har nått tips angående parkeringsbromsen?

Edit: Kan säga att jag inte har nått garage, så kåpan blir det enda jag tänker/kan ge mig in på.
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Kolla upp vad det är som felar med parkeringsbromsen, är backarna slut så är det ju inga svårigheter att byta dessa. Har du tur så räcker det att spänna backarna.
Om det är wiren eller mekanismen så får du väl smörja upp eller byta. Det är väl ingen höjdare att ligga ute och greja med detta, men sparar man 3000 spänn så kan det ju vara värt det :wink:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Brukar oftast vara wiren som rostat ihop, kostar inte många kronor att köpa. Annars brukar själva manövereringen till handbromsen nere vid skivan kunna rosta ihop, men det är bara att ta isär och smörja upp
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Tack för alla tipsen :).

Den beter sig som så att den tar i princip inget 90% av det man kan dra, sista 2 snäppen däremot tar helt ok, men man kan inte låsa däcken vid körning med hjälp av handbromsen dock.

Tänkte om det ka avslöja vad som är dåligt?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

låter som att antingen att vajern är för slapp eller att backarna är ner nötta.
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

mAySon skrev:låter som att antingen att vajern är för slapp eller att backarna är ner nötta.
jo, får ta en kik till helgen.
Norman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Norman »

Eftersom du inte saknar bromsverkan helt på någon sida så är det nog inte så allvarligt, prova spänna på backarna, dra åt handbromsen och ta ett rör eller spett mellan hjul bultarna och känn om det blir någon skillnad, annars spänna viren, eller byta backar, kontrollera hävarmen som går genom bromsskölden,
Hoppas det inte blir så kallt
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Hävarmen hade rostat ihop och även vajern. Med nya delar nu så funkar den bara fin fint. Men i mitt försök att få den att läcka mindre olja (bytte främre kåpan med ny packbox och ventilkåpspackningen) så läcker den nu ännu mer, troligen från trågpackningen. Så nu får nog gamvolvon stå & vila vintern ut som det ser ut just nu ;).
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Volvo142 skrev:Hävarmen hade rostat ihop och även vajern. Med nya delar nu så funkar den bara fin fint. Men i mitt försök att få den att läcka mindre olja (bytte främre kåpan med ny packbox och ventilkåpspackningen) så läcker den nu ännu mer, troligen från trågpackningen. Så nu får nog gamvolvon stå & vila vintern ut som det ser ut just nu ;).
Skrev ju att det var det som var felet :P
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

St3v3 skrev:
Volvo142 skrev:Hävarmen hade rostat ihop och även vajern. Med nya delar nu så funkar den bara fin fint. Men i mitt försök att få den att läcka mindre olja (bytte främre kåpan med ny packbox och ventilkåpspackningen) så läcker den nu ännu mer, troligen från trågpackningen. Så nu får nog gamvolvon stå & vila vintern ut som det ser ut just nu ;).
Skrev ju att det var det som var felet :P
Ja, det gjorde du ;).
Skriv svar