Hur täta läckande fälgar?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Ololiuqui
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån apr 20, 2009 8:04 pm

Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Ololiuqui »

Hej!

Var och krängde på mina däck på nybreddade fälgarna idag, självklart läckte dom :roll:
Då dom är både epoxygrundade + lackade 3 lager trodde jag ju aldrig detta skulle vara möjligt, även svetsarna ser bra ut och är nersvarvade på insidan så det BORDE inte ha läckt!

Men nu undrar jag vad jag borde göra? Känns lite sådär att slipa ner färgen och svetsa i där det läcker för att sedan behöva betala igen för lack av fälgarna. Tror ni det går att spackla insidan över svetsarna och sedan på med ännu mer färg? Eller går det att använda innerslang? Läst lite delade meningar om slang, endel säger att det går och endel säger att man får punka efter nån mil.

Handlar alltså om tyskstuk. Däcken är 195/45/15 som ska på ett par 9" breda plåtisar.

Tips uppskattas då dom måste bli klara till Elmia!

Mvh
olman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: sön nov 19, 2006 8:48 pm
Ort: Norrtälje

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av olman »

Varför skulle man få punka med slang i däcket ??
Åkte med det hela förra sommaren..
Ololiuqui
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån apr 20, 2009 8:04 pm

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Ololiuqui »

Läs hela mitt inlägg, jag ska köra med stretchade däck. Håller tydligen inte då slangen får tryckas mer utåt än uppåt. Svårt att förklara men enligt folket på tyskstuk så håller det inte med slang.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av hauge »

Börja med att kolla VAR det läcker... kan ju va nått simpelt som ventilen med lite tur

är det nån svetsskarv på insidan där det är nått pyttehål så går det att täta med enkla medel
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av composite wizard »

Kolla ventilen, annars kan du späda kemiskmetall med thinner och pensla över fogarna.
Torbjörn Blomfeldt
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av StefanM »

slang fungerar som sagt inte på så låg profil............Dessutom så är det ju enklast att läcktesta breddade fälgar innan man lackar dom? Även om svetsar ser bra ut så kan det alltid finnas nån por nånstans.
olman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: sön nov 19, 2006 8:48 pm
Ort: Norrtälje

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av olman »

Hadde slang i 195/50/15 på 8 tums fälgar ..
Inte lika extremt kanske. Men det funka fint
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Xuri »

sönderostade fälgar tätade jag med ja vad fan de heter.. när man lagar däck har man först på solution eller vad de heter. sen har man på ett ämne som blir som gummi på både lagningslappen å utanpå lagningen, som svart tunn gummimassa/silicon.. de tätar bra på de rostighaste du hittar å lär göra de på dina läckor :P
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av -TLM- »

Kanske lite sent tips till Elmia, men bättre sent än aldrig! = )
När jag breddade mina fälgar lade jag på ett lager karosserikit på svetsfogen på insidan. Funkade fint!

annars kan man väl hälla i en burk punkaspray? Eller tätar den enbart på gummit?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Deztallica »

Man ska nog ha någon punkteringsvätska och inte skum. Det härdar ju i kontakt med syre och fungerar utmärkt på allt jag har provat, även som förebyggande åtgärd åt bla. crossdäck (med slang) som slagit stora hål.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av volyota »

slang till tex 195/45/15 ta 13 tum dom håller bättre på låga däck
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Misse »

Dummaste jag hört på lääänge, att slang inte skulle funka på breddfälgar med spinkiga däck :twisted:
När jag haft tex ett 145-däck på sjutumsfälg så är det inte förrän det kommer i 2 kilo i slangen som däcket är ute i kanten. När trycket minskar så kryper det tillbaka.
Har haft 135däck på sextumsfälg. Värsta sträckningen var nog 155däck på 8,5tumsfälg.
Och detta har varit på mina brukisar, bilar som körs.

:angryfire: Aldrig har nån slang gått sönder för mig när jag satt i den rätt :mrgreen:
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av StefanM »

mmm men nu kanske det handlade mer om slangar i lågprofilsdäck. En slang vill ju helst expandera likformigt och blir det fyra gånger så mycket åt ena hållet så kan man ju räkna ut vad som händer om man har otur. Självklart finns det tillfällen det fungerar och ibland inte.
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av Jesper 78 »

Slangen utvidgar sej jämnt bara man talkar ordentligt. Många som slarvar med det. Utan talk vill slangen gärna klibba och vecka sej och går då sönder.

/Jesper
12.20s 172km/h/402m med sugis.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5093
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur täta läckande fälgar?

Inlägg av The »

Absolut enklast är ju att använda en däck och fälg kombination som faktiskt passar ihop och inte är direkt trafikfarlig..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar