Båt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Har tyvär ej så mycket mer info just nu, moroten sitter för tillfället i volvo 242:an och går som bruksbil till och från jobbet. Den känns helt okay och ger nog dom hk som var tänkt vid det laddtryck som jag kört. Men nu ska jag mappa den vidare till gränsen och sedan kanske se om toppen ska få sig ett invändigt uppgradering innan jag trycker ner den i båten igen.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Mekken »

Läste precis igenom din tråd och måste bara säga att du är en mycket sjuk man :) Vilka byggen!

Vad kör du för kamaxel i motorn?
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Har testat A och nu kör jag H.

Bottenvridet blev rätt dåligt runt 2000 med H profilen, men båtten har ändå inget fäste med propellern vid låga farter så det blev inget riktigt problem.
Märkte dock ingen större skillnad på topp varv då den bara orkade till 4400rpm oavsett kamval

Har inte testa A kamen i 242:an men det kanske blir när asfalten är framme igen, nu räcker det med sugmotor för att den svetsade bakändan ska sladda över hela vägen och sätta skräck i medtrafikanterna.
Mekken skrev:Läste precis igenom din tråd och måste bara säga att du är en mycket sjuk man :) Vilka byggen!
Jo det liksom bara blir värre och värre med åren, jag trodde man tillslut skulle lära sig från projekt och ge upp innan man ens tänker tanken. Men det ser ut att vara en obotlig sjuka.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Pär
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön mar 06, 2005 12:31 am
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Pär »

jonas kommer du ihåg måttet mellan köl och centrum på knut och längden från knut till propp

var lite sugen att räkna på lite vinklar till bärplan
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Axeln går ut genom skovet ca 145mm över köl linjen och 100mm bakom akterspegeln sitter knuten, propellern börjar 550mm bakom akterspegeln, Vet ej exakt vart knuten sitter i förhållande till köl linjen då akterspegeln lutar några grader men jag skulle tro den är ca 130-135mm över köl linjen.

Vad har du nu kommit på för något, du vet att nosen får inte tryckas ner mer, jag tror mer på ett "seatback" 20-30cm så propellerns lyftkraft blir större/mer hävarm. Samt att den närmar sig vattenlinjen mer både pga akterspegelns lutning och även vattnets vinkel då det släpper från skrovet.

Någon som vet vilken vinkel vattnet har mot horisont linjen efter det att en båt passerat i 50 knop? vad ska man räkna med ? 5-10° eller är det mer 25-30°????
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Båt

Inlägg av Jonas N »

Motorn uppgraderades med mer laddtryck under hösten, och på slutet så var den mappad med 1.5 bar och visst går den rikrigt bra nu jämfört med setupen och mappen som i var då den plockades ut ur båten. Ett problem som dock uppstog på hösten var att det inte gick att få fast däcken i marken. Tänkte nu att det gäller att börja i tid om man ska hinna få ner motorn i båten denna sommar, när jag fick se förutsättningarna för bra däcktryck så kunde jag ej motstå att slita fram den och starta upp skiten för en tur runt byn.
Bild

Hittade sätt skapligt med assfalt och drog ur den på 2:an utan däckspinn, tänkte att nu far snön men icket. Den får tina av ett tag till innan nästa provkörning, så den inte ligger på genomslags gummit. Men det kändes tungt som att dra ett lasbils släp, undra varför då det typ är 1 ton på skuffen .
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
johanast
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:57 pm

Re: Båt

Inlägg av johanast »

För att nå maximalt lyft i skrovet är den optimala vinkeln mellan skrov och horisontella linjen 4,5 grader och kanske en grad mindre över 80 knop.
Otroligt fina jobb du gjort, har du kvar drevet? Har tagit fram ett fast drev med standardprylar som kanske kan hjälpa dig komma mer rätt om du inte redan gjort detta, vilket är mest troligt.
Ju mindre vinkel det är mellan din axel och botten, desto mer fart framåt får du, parallellt är optimalt.
Vill än en gång berömma dig/er för det fantastiska arbete som är utfört, otroligt!

Har utvecklat ett skrov på 8,7meter som lyfter sig själv ur vattnet, ju fortare ju mindre våt yta, går som tåget. :-)
johanast
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:57 pm

Re: Båt

Inlägg av johanast »

Har även tagit fram en elbåt som toppar 35 och man kan köra 25knop i en timme sen ladda batterierna i en timme (trefas). Driftkostnad 6kr/tim.
Jonas Speed Craft
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 22, 2014 11:05 am

Re: Båt

Inlägg av Jonas Speed Craft »

Hej!

Mycket imponerad av ditt/ert bygge!

Jag undrar om du kan ge mej lite tips.
Jag bygger en Speed Craft 20 med en trimmad Duramax Diesel på 500 hp och med + 5000rpm.
Mitt problem är att få ner kraften i propellern med traditionella drev och jag har då börjat leta "Arneson" men som vi alla vet så kostar dessa mer än hela projektet.
Jag vart mycket glad när jag såg ert "hemmabygge".
Vill du berätta hur du byggt det? Ge mej lite tips. Jag tänker mest på de axiella lagren.
Mina funderingar är att ta propeller axeln med lager från ett bravo drev så att propellrar passar och att lagren håller sedan sätta ett Borg Warner backslag 1:1.

Vore mycket tacksam om hjälp.
Jag skulle även kunna tänka mej att köpa ett "home made" Arneson av dej om du har tid och lust.

Tack på förhand

Jonas
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Båt

Inlägg av Jonas N »

Hej

Tack för berömmet, Det är byggt som ett arnesson drev, en rostfri axel som sedan har radiella lager och även ett axiellt för att ta framdrivningskraften. I själva leden (kulan) så sitter det en CS drivknut från en golf.
Problemet med mitt drev är att vinkeln för propeller axeln blir för mycket nedåt för att propellern ska greppa, därav så trycks fören också ner och det blir svårt att få ett vettigt gångläge på båten.

Tror det är svårt att bygga av befintliga bravoaxlar då de är så korta, och ska man dessutom ta med tidsåtgången så skulle jag aldrig bygga ett till drev. Du får utveckla varför de vanliga dreven ej greppar, men skulle jag göra mitt projekt idag så skulle jag försöka köpa nått beggat Arnesson drev och då med droppbox för att få ut axeln närmare båtens köl.

Men alternativet kan vara att bygga typ R/C båt drev i mega format men med roder bakom propellern, det blir en mycket enklare lösning och axeln kan ex, från motorn först gå framåt in i ett backslag/droppbox för att sedan komma under motorn och ut genom akterspegeln.

Mvh Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas Speed Craft
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 22, 2014 11:05 am

Re: Båt

Inlägg av Jonas Speed Craft »

Tack för att du delar med dej!

Jag ser att jag skrivit lite fel... det skall vara 26 fot och 500 hp :-)

En annan tanke jag haft är att bygga en växellåda mellan motor och drev, lite så som du gjort men då försöka öka varvet genom lådan, växla upp det innan drevet för att på så vis minska vridmomentet samt att få motorn att mer likna en bensinare för att få propellrarna att passa mer i varvtals området.

/Jonas
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Båt

Inlägg av Jonas N »

Du behöver knappast nå mer varvtal snarare mindre, ja det beror ju på hur fort du tänkt åka men då räcker inte effekten.
ex 5000rpm x 60minuter = 300000rpm/timme
300000rpm x 24" propeller stigning X 2.54 = 18288000cm/timme
18288000 / 100000 = 182.88000 km/timme
182.88 / 1.852knopp = 98.74 knop teoretiskt
99 knop X 0.75 (25% slir) = 74.25 knopp praktiskt

Räkna bort 15-25% slir beronde på hur mycket grepp din drevlösning får i vattnet. men 20-25% är nog troligt i de farter vi pratar om, det kan minska något då farten ökar, eller om båten går lätt i vattnet.

Men låt säga att du vill varva ca 3000 crusing det blir ca 44 med ex ovan och där lämnar nog motorn nog med effekt för att orka dra båten, men vid 4500 /66 knop då har nog motorn kanske börjat torka in redan.
Så för toppfart ska nog stigningen vara något mindre, men är det behaglig crusing som är viktigast så kanske även något större skulle funka på en stor diesel.

Det rpm där motorn börjar tappa vrid, det är där du måste beräkna vilken uppskattad toppfart den effekten räcker till, sedan bara bestämma stigning ev utväxling så det stämmer. Sedan får man prova sig fram, nästan omöjligt att säga innan.
Beror även på hur brant vridet faller och hur tungt båten går i vattnet .

Vi har 1.40:1 i utväxling och då åker vi med en 24" 47 knop vid 4400rpm motor rpm
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas Speed Craft
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 22, 2014 11:05 am

Re: Båt

Inlägg av Jonas Speed Craft »

Hej igen!

Jag har en trimmad Cheva 6,2 diesel i båten nu och ett VP dou prop med utväxling 1:1,95.
Motorn varvar max 3200 varv och pumpen ger soppa till c:a 300 hp.
Med detta har jag åkt vid varv 3200 49 knop.
Då det sitter en centrifugalpump i så tappar den soppa mängd vi just 3200 varv, så jag vet inte om hp räcker. därför så har jag nu köpt en duramax samt en ombyggd radpump som get soppa upp till 720hp samt varv 5-5500.
Nu är utmaningen att få till det med mekaniska spridare...

/J
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön mar 22, 2009 9:56 pm
Ort: Strömsund / Jämtland

Re: Båt

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Grym båt!
Volvo 740 M50
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Båt

Inlägg av Jonas N »

Hej
Länge sedan det hände något på denna, men den som väntar på något got....
Håller på att städa ur garaget och kanske det blir ett litet ryck med denna i vinter. Nu när bensinen är på nergång.
Om inte annat så har många ny medlemmar kanske missat denna tråd.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Skriv svar