Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto

Inlägg av Jonset »

Hej!
Jag håller på att renovera en gammal rallymotor som suttit i en Ford.
Kom fram till att blocket var alltför slitet så jag har borrat ett nytt block. Kontrollmätte att blocket inte var planat. När jag monterat kolv och vevstake igen såg jag att kolven stannade 2mm under däcket på blocket, så jag kollade och mkt riktigt så var det likadant med det gamla blocket.
Tänkte att det är bäst att kolla vilken kompression det blir med denna setup.
När jag räknar får jag kompressionförhållandet att bli 8,2:1 vilket känns väldigt lågt!! ( blir samma när jag använder olika beräkning program)
Visst känns det som att denna motor gått med väldigt låg kompression för att vara en rallymotor?
Jag har läst i "How to powertune Ford SOHC" att kompet bör ligga kring 10,1 -10,3:1 på en rallymotor.
Jag vet att kolvarna och vevstakarna inte är dom bästa men visst borde det gå att öka kompet.
Vad brukar kompressionsförhållandet ligga på i en rally / rallycross motor för 95oktan??
Om jag skulle plana blocket 2mm så hamnar kompressionsförhållandet på 9.87:1 ...det kanske vore mera rätt?

Beräkningprogram för kompressionförhållande:

http://www.bostream.nu/racingparts/program.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Motordata:
Ford Pinto OHC
Borrning 94mm
Slaglängd 76,95mm (standard)
Förbränningsrummens volym 53cm3
Topppackning Ajusa (94,5mm) tjocklek 1mm
Standard vevstakar
Kolvar granada 2,8 överdimension
Kamaxel: ENEM A8 :304/102/12.7/4.6
http://www.enem.se/kamaxlar.asp#FORD" onclick="window.open(this.href);return false;

Ventil insug 44,5mm
ventil avgas 38mm
Weber 45 DCOE
Bränsle bensin 95oktan
Extraktorgrenrör Timo
Standard svänghjul
Sexpuck sinterlamell

Tacksam för ideer och synpunkter.
/Jonas
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

Re: Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto

Inlägg av pinto jonny »

mitt tips decka max 1mm plana sedan toppen till ca 42cc = ca 10,5:1 i komp lycka till
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto

Inlägg av Jonset »

Det blir nog att decka blocket 2mm. Mätte mer exakt och kolven låg 1,8mm under deckplanet.
Om jag planar 2mm så kommer kolven att sticka upp 0,2mm vilket visst ska vara bra ...läste jag nånstans...
Då blir kompet 10:1 ganska precis. Topppackningen är 1mm tjock och så kolvarna ska inte ta i toppen om jag inte varvar över 8000rpm och då har jag redan andra problem.
Varför tycker du jag ska plana toppen / minska volymen i förbränningsrummet??
Du har ju renoverat styrningarna i toppen :)

/Jonas
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

Re: Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto

Inlägg av pinto jonny »

joo det är nämligen inte rekomenderat att plana av blocket mer än 1 mm och särskilt då du borrat blocket till 94mm
risk för sprickor i blocket (och det vet jag av erfarenhet att det är sant :doh: )
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
Skriv svar