Steve fixar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Ja upphängning är ju en annan fråga.

En viktig grej är att baksätet ska gå sätta tillbaks och att bilen är i det närmaste original invändigt. Att man får ta bort lite stoppning för bredare hjulhus eller att sittdynan blir tunnare gör inte så mycket men baksätet ska gå använda.

T.ex. en upphängning av 240-modell tror jag funkar mer tillräckligt bra för mig. Eller tror och tror, det gör den 🙂
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av blackadder »

Inverterad wattlänk, d.v.s där centrum sitter fast i karossen och armarna i axeln är ingen dum ide'.
Ingen rörelse i sidled om hjulhusen är fulla, konstant rollcenter och man slipper fixa Kåpan.

/Peter

Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Cassius »

Steve skrev: mån aug 15, 2022 10:09 pm Finns ju många som har gen 4 LS truckmotorer med 1000whp(genom en automat) med bara kambyte/ventilfjädrar, med originalinsug osv. Vet inte vad dom motorstarkare tål faktiskt, inköpspriset gör dom rätt ointressanta. Nyare LT verkar vara ännu bättre, men då åker man på insugsbyte och lite annat. Är nog svårt att hitta en sån till bra pris i Sverige.

Jag har lite svårt att se fördelarna med en K24 i mitt fall. Har kollat på dom en hel del och fördelen med dom är ju att det går varva en hel del och ha effekten över rätt brett register. Men dom ser ändå rätt klumpiga/tunga ut för att vara fyrcylindriga? Dom kommer nog inte till sin rätt med automat heller.

1UZ har jag kollat på en del också, men aldrig sett nån som varit i närheten av den effekten med oöppnad motor(beror ju på vad man menar med oöppnad också). Verkar som LS behöva kammar rätt fort, men tror inte bottendelen tål så mycket effekt?

Audi RS-motorer vågar jag inte ens kolla på :D Har haft S-motor från BMW och jag har för dålig lön för sånt :)

Och som sagt har jag hellre en motor som är argsint än en som låter argsint
1UZ botten tål en hel del, finns ett antal Ultima åkare som kör 1UZ med ordentlig effekt på std botten. Kammar behövs ganska fort som du säger, dom jag nämnde med 1000hk kör 1-3 race sen byter dom botten, men offshore användning går kanske inte jämföra med hur en motor belastas i en bil?

RS motorerna sen beror lite på vilken RS motor du tittar på. Ta en RS2 motor, inget konstigt med den t ex :) RS4 B5 egentligen inte heller, mer eller mindre samma som 2.7BT i Allroaden. RS6 åttan, den första, är lite samma spår. Där börjar det komma några unika bitar men är till största del same same som övriga åttor. När vi sen kommer fram till RS4 B7 däremot börjar det bli mer eller mindre RS specifika motorer ;)

LS blir aldrig fel dock. Men frågan från början tycke jag var menad att frambringa alterntiv till LS då du redan gått den vägen och var sugen på något nytt? :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Thunderbo1t »

Vortec 2800-2900? Nästan 3L 16V fyra kanske skulle bli kul med laddtryck? finns även med 5 cyl och 6 cyl men blir kanske lite väl stora i E30.
Tveksamt dock om det finns några eftermarknadsdelar till dessa, så LS verkar alltid vettigare :wink:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av therealpinto »

Steve skrev: tis aug 16, 2022 10:54 am Ja upphängning är ju en annan fråga.

En viktig grej är att baksätet ska gå sätta tillbaks och att bilen är i det närmaste original invändigt. Att man får ta bort lite stoppning för bredare hjulhus eller att sittdynan blir tunnare gör inte så mycket men baksätet ska gå använda.

T.ex. en upphängning av 240-modell tror jag funkar mer tillräckligt bra för mig. Eller tror och tror, det gör den 🙂
Då ska du verkligen kolla på torque arm. Den tar "ingen" plats uppåt. Jag tror verkligen det blir en bra lösning. Förmodligen kan man fästa yttre, undre bärarmarna i E30´ns fästen för "silentblocken" och själva armen i en ny tvärbalk en bit bakom växellådan.

Som Peter säger, en wattlänk med propellern i karossen funkar bra men kan ge lite kass markfrigång när det fjädrar in (propellern kommer ju närmare marken då).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Cassius skrev: tis aug 16, 2022 12:14 pm LS blir aldrig fel dock. Men frågan från början tycke jag var menad att frambringa alterntiv till LS då du redan gått den vägen och var sugen på något nytt? :)
Nä, att jag gått den vägen gör att jag vet att det är en väldigt bra motor. Frågan var om det kan finnas nåt som är bättre som jag inte provat på, nån motor jag inte tänkt på :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

therealpinto skrev: tis aug 16, 2022 2:39 pm Då ska du verkligen kolla på torque arm. Den tar "ingen" plats uppåt. Jag tror verkligen det blir en bra lösning. Förmodligen kan man fästa yttre, undre bärarmarna i E30´ns fästen för "silentblocken" och själva armen i en ny tvärbalk en bit bakom växellådan.
Att kanske göra nåt från original fästen låter som en bra idé, känns som det kan vara bättre än att göra helt nya infästningspunkter och få dom helt genomtänkta och kraftiga. Har du nåt bra exempel på bil med torque arm man kan ha som inspirationskälla? Har gen 4 Camaro en bra lösning?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av therealpinto »

Ja, Camaron är absolut en vettig inspirationskälla. Kolla även på de kit till muskelbilar som säljs, där finns en del smarta lösningar för främre infästningen av momentarmen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Gabbe_96 »

8.8" upphängd med momentstag är nog den upphängning som täcker störst användningsområde.
Bilagor
IMG_20220807_182020189_HDR.jpg
IMG_20220807_182020189_HDR.jpg (369.03 KiB) Visad 1441 gånger
IMG_20220807_182225396_HDR~2.jpg
IMG_20220807_182225396_HDR~2.jpg (203.73 KiB) Visad 1441 gånger
IMG_20220807_182127771_HDR~2.jpg
IMG_20220807_182127771_HDR~2.jpg (112.45 KiB) Visad 1441 gånger
M30 turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar

Inlägg av Steve »

Vet inte riktigt vad som har hänt med mig.. Har köpt mig ytterligare en tysk 80-talare :scratch:
IMG_4859.jpeg
IMG_4859.jpeg (475.77 KiB) Visad 642 gånger
Har faltiskt letat efter en lämplig W123 ett bra tag, men dom är ju oftast rätt så rostiga eller väldigt dyra. Den här blir dock lämplig för dom planer jag har :lakrits:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Steve fixar

Inlägg av Thunderbo1t »

Inte en 123:a men...
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Steve fixar

Inlägg av blackadder »

Steve skrev: mån okt 30, 2023 11:12 pm Den här blir dock lämplig för dom planer jag har :lakrits:
Vad har du för planer då?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar

Inlägg av Steve »

Tanken är väl en Mercedes glassätarbil som är hyfsat snabb, för såna finns det ju inte så gott om 😎

Har en e46 som ska få donera framvagn och lite annat, och är väl lika bra att sätta dit Ford 8.8” med 295/50/15 som jag har liggandes också. Nån som har ett par 15x12” fälgar att sälja? 12” breda 100+ Penta hade varit grymt!
En motor måste ju minst ha 8 cylindrar också.

Men dom roligaste planerna med bygget får ni se sen 😊
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Steve fixar

Inlägg av blackadder »

295:or är ju så jävla hårdrock!

Ska bli kul att följa.

/Peter

Skriv svar