Steve skrev: ↑mån aug 15, 2022 10:09 pm
Finns ju många som har gen 4 LS truckmotorer med 1000whp(genom en automat) med bara kambyte/ventilfjädrar, med originalinsug osv. Vet inte vad dom motorstarkare tål faktiskt, inköpspriset gör dom rätt ointressanta. Nyare LT verkar vara ännu bättre, men då åker man på insugsbyte och lite annat. Är nog svårt att hitta en sån till bra pris i Sverige.
Jag har lite svårt att se fördelarna med en K24 i mitt fall. Har kollat på dom en hel del och fördelen med dom är ju att det går varva en hel del och ha effekten över rätt brett register. Men dom ser ändå rätt klumpiga/tunga ut för att vara fyrcylindriga? Dom kommer nog inte till sin rätt med automat heller.
1UZ har jag kollat på en del också, men aldrig sett nån som varit i närheten av den effekten med oöppnad motor(beror ju på vad man menar med oöppnad också). Verkar som LS behöva kammar rätt fort, men tror inte bottendelen tål så mycket effekt?
Audi RS-motorer vågar jag inte ens kolla på

Har haft S-motor från BMW och jag har för dålig lön för sånt
Och som sagt har jag hellre en motor som är argsint än en som låter argsint
1UZ botten tål en hel del, finns ett antal Ultima åkare som kör 1UZ med ordentlig effekt på std botten. Kammar behövs ganska fort som du säger, dom jag nämnde med 1000hk kör 1-3 race sen byter dom botten, men offshore användning går kanske inte jämföra med hur en motor belastas i en bil?
RS motorerna sen beror lite på vilken RS motor du tittar på. Ta en RS2 motor, inget konstigt med den t ex

RS4 B5 egentligen inte heller, mer eller mindre samma som 2.7BT i Allroaden. RS6 åttan, den första, är lite samma spår. Där börjar det komma några unika bitar men är till största del same same som övriga åttor. När vi sen kommer fram till RS4 B7 däremot börjar det bli mer eller mindre RS specifika motorer
LS blir aldrig fel dock. Men frågan från början tycke jag var menad att frambringa alterntiv till LS då du redan gått den vägen och var sugen på något nytt?