ja precis axeln är ju sådär halvmåneformad som de brukar vara.
Men dimension och gänghålen är väl avsedda för ngn speciell typ bosch , wag etc? ingen som vet någon som är Michael Bolton?
Den där ringen är bara att borra/gänga nya hål i eller så gör man en enkel adapterplatta om det är för stor/liten diameter att passa fästhålen för den givare man hittar. Jag kan kolla i garaget och mäta ikväll, har ett liknande 80 mm spjäll som ligger och har flera Bosch TPS för Volvo 850 på hyllan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tar man en från volvo 850 så passar ena hålet fin fint men det andra får man skippa men va gör de?
tror annars att nagon nissan hade en som passa bolt on när ja grejja med karel på hans nya
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
fick hem den idag, det e väl samma lika som alla säljer nästan, känns rätt solitt och genuint tycker jag för den pengen
Tyckte iofs den halvmåneformade axeln såg mycket större ut än exempelvis en tps från en m50 motor vill ha.
Vore kanon om du kunde kika på hur axeln lirade mot den givare du hade Mattias
Jag gjorde egna. De på bilden fungerade dock inte superbra, de var täta och fina. Men spjället gick tungt, för tungt.
Så jag rev ur dom där och svarvade en bricka i alu med två o-ringsspår (en som tätade mot axeln och en som tätade mot hålet så att säga) och stoppade i istället. Det funkade kanoners!
Det går garanterat att få tag på färdiga tätningar som passar, hos t ex. Dione eller motsvarande.
Bara kolla upp inner/ytterdiameter samt max tjocklek och ringa dom.
hade ett sånt spjäll förra året på min motor, läckte som ett såll det med!! Dock bara över 0,5bar, då lät det som en visselpipa. gjorde ett par tätningsförsök med oringar men då gick det så trögt. kanske går att få det tät med nån packbox om man får tag i det