Sida 1 av 1

B19E

Postat: tis nov 15, 2005 1:20 am
av 360GLE
Hejsan!

Har fått turen att ärva en Volvo 360GLE -84 (utan kat.) av min morfar som förstabil och hade tänkt att vässa till motorn litegrann. Motorn som sitter i är en B19E på 115hk original och har gått ca. 18.500 mil.
Lite synd att det är en insprutningsmotor kanske? :?:

Har inga större erfarenhet av trimmning men alla börjar väl nånstans :) Har möjlighet att ta hjälp av kunniga kompisar vid problem. Kommer att försöka renovera och styla till bilen litegrann också. Jag kommer säkerligen enligt vissa lägga ner ganska onödigt mycket pengar/tid på bilen, men jag gör det för att lära mig och är (tyvärr) lite av en perfektionist (kostsamt :P).

Aja, hursomhaver!
Jag hade tänkt höra med er om vad ni tycker att jag skall göra för få lite bättre vrid... :)
Vad har ni för tips? (Vill ej byta ut hela motorn)

Planad/portad topp?
Kambyte?
Elfläkt?
Lättat svänghjul?
Sportluftfilter?

Vilka grejer är det som passar till min B19E? Tack på förhand.



MVH
äåö

Re: B19E

Postat: tis nov 15, 2005 12:53 pm
av Jens Gustavsson
360GLE skrev:Hejsan!

Har fått turen att ärva en Volvo 360GLE -84 (utan kat.) av min morfar som förstabil och hade tänkt att vässa till motorn litegrann. Motorn som sitter i är en B19E på 115hk original och har gått ca. 18.500 mil.
Lite synd att det är en insprutningsmotor kanske? :?:

Har inga större erfarenhet av trimmning men alla börjar väl nånstans :) Har möjlighet att ta hjälp av kunniga kompisar vid problem. Kommer att försöka renovera och styla till bilen litegrann också. Jag kommer säkerligen enligt vissa lägga ner ganska onödigt mycket pengar/tid på bilen, men jag gör det för att lära mig och är (tyvärr) lite av en perfektionist (kostsamt :P).

Aja, hursomhaver!
Jag hade tänkt höra med er om vad ni tycker att jag skall göra för få lite bättre vrid... :)
Vad har ni för tips? (Vill ej byta ut hela motorn)

Planad/portad topp?
Kambyte?
Elfläkt?
Lättat svänghjul?
Sportluftfilter?

Vilka grejer är det som passar till min B19E? Tack på förhand.



MVH
äåö

dessa grejor skulle jag byta/fixa och i den ordningen Elfläkt ,grövre avgasrör, portad topp med bättre säten, extraktor grenrör, K-H kam.

förutom den sista punkten så förbätras bilens bränsleförbrukning.

sen så måste alla slitgrejor som tändkablar, fördelarlock, stift och luftfilter mm givetvis va i bra form.

vill man sen ha mer så skulle jag montera 2xweber 45 och en vass kam.

Re: B19E

Postat: tis nov 15, 2005 1:39 pm
av 360GLE
Jens Gustavsson skrev: dessa grejor skulle jag byta/fixa och i den årdningen Elfläkt ,grövre avgasrör, portad topp med bättre säten, extraktor grenrör, K-H kam.

förutom den sista punkten så förbätras bilens bränsleförbrukning.

sen så måste alla slitgrejor som tändkablar, fördelarlock, stift och luftfilter mm givetvis va i bra form.

vil man sen ha mer så skulle jag montera 2xweber 45 och en vass kam.
Tack ska du ha! Skall se vad jag kan få gjort :) Mina framtidsplaner är att renovera och fräscha upp bilen rent allmänt också... Kanske lägger upp en liten "Vad händer i garaget"-tråd och bjuder på lite bilder när jag fixar den då jag får in bilen i garaget mitt... just nu står den 1,5 mil härifrån. Fast det kanske inte är så välkommet då man inte har turbo?

Vilken effekt bör jag få utav ovanstående modifikationer?

Är ny i forumet...

MVH

Re: B19E

Postat: tis nov 15, 2005 2:54 pm
av Jens Gustavsson
360GLE skrev:
Jens Gustavsson skrev: dessa grejor skulle jag byta/fixa och i den årdningen Elfläkt ,grövre avgasrör, portad topp med bättre säten, extraktor grenrör, K-H kam.

förutom den sista punkten så förbätras bilens bränsleförbrukning.

sen så måste alla slitgrejor som tändkablar, fördelarlock, stift och luftfilter mm givetvis va i bra form.

vil man sen ha mer så skulle jag montera 2xweber 45 och en vass kam.
Tack ska du ha! Skall se vad jag kan få gjort :) Mina framtidsplaner är att renovera och fräscha upp bilen rent allmänt också... Kanske lägger upp en liten "Vad händer i garaget"-tråd och bjuder på lite bilder när jag fixar den då jag får in bilen i garaget mitt... just nu står den 1,5 mil härifrån. Fast det kanske inte är så välkommet då man inte har turbo?

Vilken effekt bör jag få utav ovanstående modifikationer?

Är ny i forumet...

MVH

Det är inget måste med turbo på vad händer i garagen!

Re: B19E

Postat: tis nov 15, 2005 3:00 pm
av 360GLE
Jens Gustavsson skrev: Det är inget måste med turbo på vad händer i garagen!
Okej! Ungefär vilken effekt bör motorn hamna på om jag fixar det du skrev?
Är det inte värt att fixa ett lättat svänghjul?

MVH

Postat: tis nov 15, 2005 10:51 pm
av 360GLE
Kanske en dum fråga men...
Passar alla Volvo b18-b20-b21-b23 8-bults svänghjul rakt av på min B19E (8-bult)?

Enligt en kille på ett annat forum så beror det på vilket tändsystem jag har, eftersom det är genom svänghjulet tändpunkten bestäms... Hallgivare eller Renix-tändsystem.

Vilka tändsystem har respektive motorer? Vilka svänghjul passar min B19E? Skulle vara tacksam för svar... Annars måste jag ge mig på att lätta det själv istället för att köpa ett som redan är det...

Jag har en B19E -84 och bör då ha Renix-tändsystem.

Postat: ons nov 16, 2005 11:40 pm
av 360GLE
Någon? :oops:

Postat: tor nov 17, 2005 4:51 pm
av Vincent
360GLE skrev:Någon? :oops:
Om ingen vet så får man prova själv :wink:

Postat: tor nov 17, 2005 6:54 pm
av Jens Gustavsson
alla 8 bultade svänghjul ser likadan ut fram tills B230 modellen kom med 230-240 kopling.

Postat: fre nov 18, 2005 12:42 am
av 360GLE
Amazon_V8 skrev:
360GLE skrev:Någon? :oops:
Om ingen vet så får man prova själv :wink:
Hehe :) Saken är den att bilen står 1,5-2 mil härifrån... försöker att göra en "todo" lista tills jag flyttar in den i kallgaraget mitt... :D
Jens Gustavsson skrev:alla 8 bultade svänghjul ser likadan ut fram tills B230 modellen kom med 230-240 kopling.
Okej tack ska du ha... då jag behöver inte bry mig om hallgivarna och de då...

MVH

Postat: fre nov 18, 2005 3:53 pm
av 360GLE
Hmm... blir lite förvirrad då några i forumen säger emot varandra...
Jag citerade det du skrev Jens, om att de såg likadana ut... och detta fick jag till svar:

Stämmer väl inte,

Det finns både djupt och plant svänghjul, hål för givare (60-2) samt nån plåt för motronic eller vad det nu är för system som använder sån givare. Dessutom finns det ju dubbelmassesvänghjulet.

Till Renix, (borde finnas på b230 oxå) så är det (40-2) hål borrade.
Men jag har förstått att jag ska söka efter ett 8-bults svänghjul med samma tändsystemstillgänglighet som mitt...

MVH

Postat: fre nov 18, 2005 4:17 pm
av Eric Wiklund
är det förgasare eller "insprutning" ??
har du fördelare med brytare ?

Postat: fre nov 18, 2005 6:43 pm
av Jens Gustavsson
360GLE skrev:Kanske en dum fråga men...
Passar alla Volvo b18-b20-b21-b23 8-bults svänghjul rakt av på min B19E (8-bult)?

Enligt en kille på ett annat forum så beror det på vilket tändsystem jag har, eftersom det är genom svänghjulet tändpunkten bestäms... Hallgivare eller Renix-tändsystem.

Vilka tändsystem har respektive motorer? Vilka svänghjul passar min B19E? Skulle vara tacksam för svar... Annars måste jag ge mig på att lätta det själv istället för att köpa ett som redan är det...

Jag har en B19E -84 och bör då ha Renix-tändsystem.
alla svänghjul från B20-B23 (73-85) med 8 bult passar, det finns inga triger dubbel mm svänghjul till dem.

Postat: lör nov 19, 2005 2:37 am
av 360GLE
mAySon skrev:är det förgasare eller "insprutning" ??
har du fördelare med brytare ?
Insprutning... Har Renixtändning..
Jens Gustavsson skrev:alla svänghjul från B20-B23 (73-85) med 8 bult passar, det finns inga triger dubbel mm svänghjul till dem.
Mmm ok... Men detta är om jag kör med vanlig brytartändning i fördelaren eller monterar brytarlös tändning...?