Garage i svinhus?

Tjata om vad som helst .
Conny_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 04, 2008 12:10 am
Ort: Uppsala

Garage i svinhus?

Inlägg av Conny_s »

Funderar på att hyra en lokal i ett gammalt svinhus, och använda det som ett garage.
Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Om det går att ta bort lukten på nåt sätt?

Har även hört att de amoniakångor som bildas i ett svinhus kan göra så att bilar rostar. Kan detta stämma?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av caterpillar »

amoniac får bil/ stål å ruste... men en skikkeli høytrykkstvætt, å nåt skikkeli såpestoff bruker å hjelpe; spec no når det er sommer(???) så kan ting tørke litt etterpå...
finnes nåt som forsikkringen kaller " røykskadesåpe.".. kansje det er nåt.. tar stygg lukt kansje
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Conny_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 04, 2008 12:10 am
Ort: Uppsala

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av Conny_s »

Okej. Jag får kolla upp det medlet!
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av Henrik Bergstrand »

HD-Grön och hetvattentvätt!

:)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Statsanställd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor dec 27, 2007 11:57 am

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av Statsanställd »

Denna tråd handlar om ett garagebygge i stt gammalt svinhus.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=33403" onclick="window.open(this.href);return false;
Conny_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 04, 2008 12:10 am
Ort: Uppsala

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av Conny_s »

Hej!

Dags att utvärdera snart tre års användande av mitt garage, förlagd i ett före detta Svinhus.
Innan jag valde att hyra denna lokal hade jag funderingar angående bland annat lukten och eventuell risk för rost, på grund av ammoniak efter 20 års grisuppfödning.

Garaget är på ca. 45m2, byggt i början av 90-talet med korrugerad plåt som innertak, putsade väggar och betonggolv. Övre halvan av väggarna var kalkade, och nedre halvan obehandlad efter putsning. Golvet var obehandlat likaså.

Började med att skotta ur all gammal halm och grisskit från lokalen. Tvättade sedan hela lokalen med högtryckstvätt (hetvatten) och borstade flera varv med Alfanol HD Grön avfettning. Blev väldigt rent med detta medel, och tog bort mycket lukt!
Ett hett tips är att använda regnjacka med huva och regnbyxor som går över stövlarna plus handskar. Detta gör att endast ansiktet blir täckt av grisskit och inte hela kroppen!

Rollade sedan golvet efter flera dagars torktid, med Biltemas 2-komponents golvfärg (två varv tror jag), vilket efter snart tre års användande håller förvånandsvärt bra med tanke på priset. Detta även efter körning med vinterdäck, stillastående bilar med sommardäck, nötning med domkrafter och pallbockar, visst rondellstänk och svetssprut, Oljeläckage mm.
Nedre halvan av väggarna rollade jag med nån billig färg som tillåter fuktgenomsläpp från typ Jula. Även den färgen har fungerat bra. Har inte haft problem med fuktblåsor eller liknande alls.

Vad gäller lukten kan man nog konstatera att under den första tiden kändes en viss lukt av svinhus blandat med nymålat.
Även plastdetaljer på bilar och tex. plastlådor på hyllorna tog åt sig lukt (började lukta lite ammoniak)
Ställde in burkar med Perstorps ättika som fick avdunsta flera gånger under det första året. Ättikslukten vädrades sedan ut. Detta hjälpte nog att ta bort en del svinhuslukt.
Tror också att ytterligare lukt nog hade försvunnit om jag målat/kalkat om den övre halvan av väggarna. Tror nog att viss svinhuslukt fastnat på den ytan under grisuppfödningsåren.

Det senaste året har jag dock märkt att svinhuslukten börjat försvinna mer och mer. Plast tar nästan inte åt sig lukt alls.
Även under den första tiden då det luktade lite mer var det inte alls jobbigt att vara där eller så. Det trista var nog att plastdetaljer tog åt sig lukt. Saker som jag hade liggandes i garaget under den första tiden, men som senare tagits bort därifrån har numer nästan ingen ammoniaklukt alls.


Risken för rost pga. Ammoniakångor är nog lika med noll. Har haft flera torra plåtrena ytor i garaget som inte ens börjat ytrosta.


Trots allt kan jag ändå rekommendera andra att hyra gamla svinhus och använda som garage (har hört att hönshus är värre). Bara man kommer ihåg att det finns risk att plastdetaljer kan ta åt sig lukt speciellt i början.
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av tzanek »

Trevligt att du tar dig tid att uppdatera en sån här tråd.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av jol »

Biltema och Hagmans 2k golvfärg har så gott som samma pris per m2 när man räknar på det. Vi har målat med biltema förra sommaren och det sitter än, väldigt flitig användning till trots.
Peter Strandberg
Alfa kombi
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Garage i svinhus?

Inlägg av nicke.t »

finns ju en bil,mc lokal som kallas farmen utanför skelefteå. de värkar då inga problem, nu ere ju länge sen de va grisfarm där men ja va där för några år sen .å de va då bra.
tel 0707149931
Skriv svar