Felsöka misständningar!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Jag har en b230ft med 16v topp.
sprutet är DTA s60pro.

Kör med msd pn8245 msd tändkabel. dwell på 4000ms
Triggern kommer från triggerwheels och sitter på remhjulet.
triggerhjulet är cnc fräst på plats och är helt centrerat.
VR givaren är en ford givare och sitter med ca 0,5-0,7mm från triggern.
Mellan givare och boxen är det en tvinnad och skärman kabel.

Jag kör med wastefire.

Har ändå misständningar?

Kan ni ge mig lite råp på vad jag ska felsöka!
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av JohanK »

Menar du 4ms dwell så låter det lite högt?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Hehe ja det menar jag!
Msd som säger att det ska vara det.
Jag kan ha läst fel...
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av JohanK »

Nej det kan säkert stämma, men när jag körde så hög dwell på min boschspole fick jag misständningar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av The »

enligt databladet för 8245 ska det väl vara 4.5ms
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Okej då får jag väl ändra till det.
Men sen har det väl inte så stor betydelse eller?
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av stecka »

Tror inte de är dwell tiden som är problemet kör 3ms å de funkar fint.
Men går den fett? stiftgap? inga problem med triggern? hur ser loggarna ut?
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Ja jag tror att den kan gå lite fett.. Svårt att se när lambdan fladdrar en massa.
Stiften är knackade till rätt mellanrum. Enligt sprutet när jag gör triggertest så ser det mycket bra ut.
Vad ska jag logga för att hitta felen?
Mk2 med överladdad 16v
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av ogge »

är det på varv eller på ladd som den missar?
har du std svängningsdämpare som triggern är fäst på?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

När jag va på mappning så uppstod det lite helatiden.
Men när vi började ladda så märktes det så mycket att vi inte kunde slutföra mappningen.
Mk2 med överladdad 16v
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av ogge »

hur sitter triggern monterad?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Ska ta en bild på det i morgon. Sitter så stumt som möjligt.
Mk2 med överladdad 16v
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av ogge »

har man den moterad på svängningsdämpare så den kan röra på sig kan detstöra med.
var är det för stift å gnistgap då?
du har ingen logg du kan kika i om det är trigger missar annars?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

ogge skrev:har man den moterad på svängningsdämpare så den kan röra på sig kan detstöra med.
var är det för stift å gnistgap då?
du har ingen logg du kan kika i om det är trigger missar annars?
När jag kollar så tycker jag inte att hjulet vibrerar eller vobblar något. Givaren sitter med ca 0,5mm från hjulet.
Stiften är NGK bp7es tror jag dom heter. stiftgap på 0,6mm.

Jag hade inge batteri idag när jag va ute så den ska laddas och sen ska jag logga lite och se vad jag får upp för fel.

tändföljd 1342 är väl korrekt? har läst att många har 1243 men det kanske är skit samma?
Mk2 med överladdad 16v
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Pacman »

Anden skrev:tändföljd 1342 är väl korrekt? har läst att många har 1243 men det kanske är skit samma?
Spelar ju ingen roll när du kör wastefire! :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar