Sida 1 av 1

Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: tis jun 21, 2011 10:21 pm
av D4nieel
Tjena ny på forumet hade lite svårt att förstå mig på sök funktionen :|


Har en Volvo 16v GLT motor.
Motorn är just nu komplett original. Mitt mål är att få ungefär 240-300+ HK


Vad behöver jag göra med botten delen? kan jag låta den vara?
Kolvarna behövs dem svarvas? Förbrännings rummen i toppen behöver dem gröpas ur?
Någon rekommenderad kamaxel till det hela?
Har hört att dem hära motorerna även går att chippa? vilket chipp isfåfall?
Grenrör? Vilket sprut ska man köra med? Någon lämplig turbo? Spridare?
Bränsle? E85? 95/98?

Blev lite klumpigt skrivet men :) hoppas ni förstår :)

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: ons jun 22, 2011 6:19 am
av jonas landin
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &hilit=740" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48739" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: ons jun 22, 2011 7:38 pm
av D4nieel
Dem flesta där såg ut som nå klater mek. Inte sådant jag är ute efter :P

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: ons jun 22, 2011 9:22 pm
av AarJay
klater mek? du menar noll-budget byggen?
det började nog så i ena tråden åtminstone. men allt beror på dina effektmål egentligen.

kommer själv köra högkomps-turbo och ladda förhållandevis lite, med mycket flöde i toppen när den blivit portad framöver.

du vill nog byta stakar om du ska köra turbo. vill du byta kolvar så är et-kolvar svarvade typ 3 mm populärt, men då måste du fräsa ut urtag för ventilerna i kolvarna.
till 2.3 liters 16v finns enbart chip för sugmotor, såvitt jag vet. turbo gjordes kanske inte pga att det inte finns nån officiell 2.3 liters 16v gjord av volvo. 2.0 16v turbo finns i italien dock.

e85 har skapligt högre oktan än både 95 och 98 och blir därmed lättare att ladda högre med, men kräver större spridare och kanske pump beroende på effektmål.
går dock att söka sig till en del info när det gäller sånthär.

t.ex. kan du använda spridar-kalkylatorn och sen plussa på 30% för att få spridarstorleken för e85.
kamaxlar får du fråga lite firmor om, eller jens som mäter och slipar egna såvitt jag vet.
grenrör bör ha lika långa rör, men ibland är det inte möjligt, man får anpassa sig.

sprut är smaksak och mängd engagemang du vill lägga ner.
lämplig turbo beror på karaktär du vill ha ur motorn, när laddet ska komma och vilket varv du vill ha maxeffekt.
till 16v för brutala kammar vill du dessutom använda solida tryckare och värre fjädrar.

läs på denhär länken istället.

building a 16v turbo

samt här är den länk till 3'e sidan som inte funkade. http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... nifold.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: tor jun 23, 2011 1:21 am
av D4nieel
Tack nu har man lite och läsa :)

Hadde tänkt en 940turbo botten del? Det är vel ganska lämpligt*? :)

Det blir en gatbil/lekbil, så man vill ju ha hyffsat bra med punch direkt, Så storlek på snurran? hehe :)

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: tor jun 23, 2011 4:18 pm
av Blom
Du behöver inte göra nånting om du BARA vill ha 240-300hk.
du klarar dig med orginal grejor rakt igenom + ett vettigt sprut och en bra turbo.

Sen får du söka mer, för allt om detta står på forumet.

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: tor jun 23, 2011 4:28 pm
av ogge
skriv lite mera samanhängande informatin om vad du vill ha bilen till å va det får kosta.
1 miljon eller 10 tusen kr?

kolla mina gamla 16v trådar annars.
tycker tommys gamla no budget bil är ett bra exempel.
bra funktion bra effekt å vettig budget?

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: lör jun 25, 2011 10:12 pm
av D4nieel
Blom skrev:Du behöver inte göra nånting om du BARA vill ha 240-300hk.
du klarar dig med orginal grejor rakt igenom + ett vettigt sprut och en bra turbo.

Sen får du söka mer, för allt om detta står på forumet.



Hur många hästar får man ut med original b234 botten del?


Och hur lång livstid är det då? :shock:

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: sön jun 26, 2011 12:27 am
av ogge
jag körde min första 16v med orginal motorn ett bra tag iaf .
sen byggde jag en std b23 med 16v topp som höll rätt länge den å innan
1 bränsle pump och en kolv lämnade in, hade pumpen levt så hade nog motorn också gjort de

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: sön jun 26, 2011 10:42 pm
av D4nieel
Vad hadde du mer gjort då?

original bottendel utan gjort nått åt kolvarna etc?
portat/urgröpt nått i förbrännings rummet på toppen?
Kamaxel? spridare tänning etc ? :P

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Postat: sön jun 26, 2011 11:22 pm
av ogge
med b23 blocket svarvade jag bara kolvarna 3mm för å få frigång mot ventilerna inget annat allt orginal.
kammar allt.
1000cc spridare ford edis tändspole å biltemas blå kablar som ja mosade ner i spolen bara.
megasquirt.
kopplingen var sachs 765 med sinter.
riktigt simpelt.