Sida 14 av 17

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: mån mar 04, 2013 9:13 pm
av Perra.S
"Cone Layout" är väll de mest använda programmet till det

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tis mar 05, 2013 8:09 pm
av E34 RRT
vilket andvänder du till att räkna ut måtten?

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tis mar 05, 2013 8:24 pm
av Pyzzer
Ska köra med indragen stinger på mitt rör jag bygger nu, vet att stingern minst ska gå in till halva baffeln för att inte ändra nått i registret, men måste stingern ligga i pipans centrumlinje? för min baffel är böjd så den går lite utåt och uppåt och sticker jag in stingern i baffeln går ju inte den med centrumlinjen..

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: ons mar 06, 2013 7:28 pm
av Peppe L
Sitter och leker lite med diverse uträkningsprogram.
Fastnade dock i expansion chamber design i rutan "exhaust port opening angle (deg ATDC).
Vad är ATDC? Såg en annan som gjort en pipa i programmet för cr80 cylle och i den rutan stod det 86?

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: ons mar 06, 2013 9:08 pm
av anglia-61
After top dead center, alltså grader efter övre dödpunkten.

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tor mar 07, 2013 7:28 am
av Peppe L
Så 86° efter dödpunkten hade han skrivit då? Låter jävligt mycket!

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tor mar 07, 2013 7:51 am
av Roffe
OK vi tar det från början.

Det går 360' på ett vevaxelvarv.
Från öd (övre dödpunkt) till nd (nedre dödpunkt) är det bara ett halvt vevaxelvarv och då går det således bara åt 180' för den sträckan.

Om avgasporten öppnar 86' efter öd så blir ekvationen 180-86=94'
Alltså är avgasporten öppen i 94' innan kolven når nd.

Ponera nu att öppet tiden är helt symmetriskt dvs att avgasporten är öppen 94' även från nd på väg upp till öd innan den stänger, då blir den totala durationen 94+94=188'.

188' tycker jag låter ganska lite så du må nog ta och file lite till där, i alla fall om det är en race moppe.
Är det en fisåkarmoppe så duger det däremot alldeles utmärkt.

Fast kom ihåg grundregeln för 2-takts trimmning, bredda först så mycket det går för att få area innan du börjar öka på durationen. Man kan säga att ökning av durationen är en kompromiss för att arean inte räcker till för att göra det som man vill (eller det som behövs).

Men vad vet väl jag om såna där Hondor.. :wink:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tor mar 07, 2013 8:59 am
av Peppe L
Jag har mer än 188°, detta var bara ett exempel vad den grabben har gjort :)

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tor mar 07, 2013 10:05 am
av Peppe L
Men tack för förklaringarna Roffe och anglia :thumbright:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tor apr 04, 2013 8:34 pm
av bmw.rasse
denna post kanske ska ha en egen tråd säg till i så fall. Kanske finns en tråd/info om detta gjorde dock ingen större sökning innan detta inlägg, finns det länka gärna.

Vet att många använder/använt exhaustcalculator2 för göra sina pipor.
Och vet många som tycker att det är ett helt okej program att använda.

Kan vi kanske starta en diskussion kring BARA programmet exhaustcalculator2 och dess inputs, vad/vilka faktorer som har funkat bättre än dom andra osv, är ju enkelt att diskutera om exhaustcalculator2 då alla har tillgång till det.

Header lenght factor?
Header angel?
midsection factor?
cone angel?

tycker dessa faktorer är lite luddiga, då det står att man bara ska ange ett värde för att få en hyffsad diameter? Någon som kan förklara?

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: mån maj 20, 2013 8:34 pm
av lahi
Jag passar på att bumpa den senaste frågan från bmw.rasse. Jag är mycket intrrsserad av svar på hans frågor...
Någon som är sugen att räkna på rykrör till en Arctic Cat Wildcat 700 cc twin så blir jag glad. 350 cc per cylinder och avgasportens diameter och längd kan jag mäta imorgon. Variatorn ska jag inte ha utan jag kommer att köra med separat växellåda så jag stämmer gärna av piporna för runt 10500-11000 varv. Inte fullrace med 300 varv användbart register utan gärna liiiite bredare ;-) Ska sitta i en motorcykel, därav växellådan och behov av ett register som inte bara funkar med variator. Så, 10500-11000 varv, diameter och längd kommer, lite bredd på registret, indragen stinger för att få ner längden. Att jag höjer önskat varv hjälper väl till att få ner längden vilket är högst önskvärt. Lite trist om piporna sricker ut en meter bakom hojen ;-)

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: tis maj 21, 2013 7:40 pm
av lahi
Nu har jag mätt! Avgasportens diameter är 43 mm vid flänsen och längden är 49 mm kolvsida till fläns om jag mäter vinkelrätt mot kolven. Porten lutar lite neråt, ca 10 grader, så i portens längdriktning blir det ju några millimeter till. Någon som vill hjälpa med pipdesign och tankar?

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: mån maj 27, 2013 8:00 pm
av Pyzzer
Här är bilder på mitt 3dje tror jag byyggt:
Bild
byggt till 14000 rpm med 2-delad baffel första delen är 12 grader (33% av längden på baffeln) andra delen är 16 grader (66% av längden på baffeln) belly längden stämmer inte på denna bilden.

Bild
Här är bilden när jag näst intill har gjort klart det, saknar fläns och stinger. nu till min fråga, dethär röret känns väldigt litet/smalt och känns som att det kommer bli nått gruvligt varmt vid 14000 rpm, är det bara jag som känner så eller tycker ni detta med? och jag hade tänkt köra med indragen stinger, måste stingern ligga i pipans centrumlinje eller kan den ligga lite vid sidan av? som ni ser är ju baffeln vinklad för att passa så stingern kommer ju inte ligga i centrum på baffeln när den är indragen.

MVH Albert

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: ons jun 05, 2013 6:15 am
av Peppe L
En fråga, vad händer om jag har ca 10cm längre stinger än vad som står i Bimotion?
Anledningen är att jag vill leda bort stinger och ljuddämpare från bromspedalen, den är i vägen.

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Postat: ons jun 05, 2013 9:24 am
av Filip L
du får mer värme i pipan, det som står i bimotion behöver inte vara rätt för just din motor dock.
testa göra en stinger som har typ 1-2mm grövre diameter om du ska göra den så mycket längre