Val av kamaxel B234 Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av D4nieel »

Har tänkt prova köra en folkrace kam på en gatbil!

Men vilken av dem hära 2 är lämpligast?

FS268H
Passar Volvo B234.
Går att montera med original hydraltryckare. Fungerar utan lashcaps.

Duration: 268° vid körspel
Lyft: 9.65mm
Reduktion av bascirkel: 1.5-2mm

--------------------------------------------------------------------------------------

FS324
Passar Volvo B234.
exkl. lashcaps (ventilförlängare).

Duration: 324° vid körspel
Lyft: 10.8mm
Nockvinkel: 106°
TDC lyft: 3-3.3mm
Lämpligt ventilspel 0.20-0.25.

Det stog även så hära, OBS! Är för vass för en standardturbo.

Jag ska köra på en HX50? då är det vel lungt :) ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag säljer också några omslipade 16v kamaxlar som jag gärna jämför i min kamaxel mätare mot andras.

sts 238 heter den och är en modern kam som man kör med stummade standard tryckare, fungerar både för sugmotorer under 250hk på 2.3L och för turbo motorer mellan 500-900hk.

jag har också en kam på dryga 250 grader för race motorer som kan slipas på std stommar den kan passa på sugmotorer under ca 290hk/2.3L och turbomotorer mellan 650hk - 1200hk.


sen säljer jag skräddarsydda super moderna kamaxlar från AGAP på nya stommar för inte allt för dyra slantar.

pm för pris och mer info.
mvh jens
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av Mattias wikberg »

Jag kör med fs324 i min 16v med hx50, Tycker dock den ger väldigt lite vacum på tomgång å vid stadskörning så de är lite bökigt att få den å gå fint, lite ruppig gång. Har dock inte provat justera kamdrevena något ännu utan kammarna står på grundinställning.

Jens, Vad ligger priset på för sts 238 ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 1700kr st.

De är designade för att på ett optimalt sätt slipas på en orginal-stomme och de utnyttjar hela tryckarens dim (som få eller inga andra omslipade 16v kammar gör) och har effektiva ramper som ger bra bottenvrid och vakuum på låga varv ändå så har de väldigt fin area på högre lyft som möjliggör höga effekter och rpm. lite mer info här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=8505" onclick="window.open(this.href);return false;

jag har också tillgång till volvo prototyp kamaxlar till 16v som är ett eller två steg värre än de slutgiltiga original kamaxlarna som sen satt på motorerna. de går att köra med std hyd tryckare och reducerar bascirkeln väldigt lite så hydral lyftarna fungerar som det ska. dock rätt lång väntetid på dem.
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av 242 »

Vad är det för pris på dom 1 eller 2 steg värre än org. Kammarna
Har du lyft och durationer osv på dom med
Skall åka tillsnyggad 16v topp på b234 botten i 242
med Borg warner s200 vems sprut osv. Är lite sugen
på andra kammar har redan justerbara kamdrev
Vad rekommenderar du skall ju inte ladda ihjäl motorn
Men hoppas på nånstans runt 400hkr

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av mattias »

Robban, det är framför allt turbon som kommer begränsa motorn i ditt fall och inte toppen. Det är klart det blir bättre med ökat flås i toppen, men då blir bara turbon ännu mindre. Ska du ha mer än 400 hk ska du titta på större turbo till att börja med, en rejäl portning är ett bra första tillval sen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel B234 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

242 skrev:Vad är det för pris på dom 1 eller 2 steg värre än org. Kammarna
Har du lyft och durationer osv på dom med
Skall åka tillsnyggad 16v topp på b234 botten i 242
med Borg warner s200 vems sprut osv. Är lite sugen
på andra kammar har redan justerbara kamdrev
Vad rekommenderar du skall ju inte ladda ihjäl motorn
Men hoppas på nånstans runt 400hkr

Mvh

Robban

det ligger kring 1700-1800kr styck också.
Skriv svar