Fel topp på rätt motor !!!!
Fel topp på rätt motor !!!!
Hej alla motor trimmare !
Satt och tittade på Erlands hemsida på alla topp jobb, och fick då en tanke på att anv en topp från en annan motor typ saab topp på merca motor el dyl som herr karlsson gjorde på 90 talet.
Det finns ju motorer på andra sidan pölen som har potensial typ ford och chevy 4 cyl och sexor ,2 eller 4 ventiler, finns det någon som har provat det eller rent av hela motorer?
Mustangerna har ju tex 2.3L pinto turbo och Ford har även en 4L 4v rak sexa ( har sett en i en race pickup med turbo).
Det skulle vara kul att höra om någon har provat detta !?
Peter
Satt och tittade på Erlands hemsida på alla topp jobb, och fick då en tanke på att anv en topp från en annan motor typ saab topp på merca motor el dyl som herr karlsson gjorde på 90 talet.
Det finns ju motorer på andra sidan pölen som har potensial typ ford och chevy 4 cyl och sexor ,2 eller 4 ventiler, finns det någon som har provat det eller rent av hela motorer?
Mustangerna har ju tex 2.3L pinto turbo och Ford har även en 4L 4v rak sexa ( har sett en i en race pickup med turbo).
Det skulle vara kul att höra om någon har provat detta !?
Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Det var en Saabtopp på en Opelmotor.(dieselunderdelen, motorn ägs nu av en kompis)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Ok det köper jag det va så länge sedan.
Peter
Peter
Kolla denna
länk.
http://www.circletrack.com/enginetech/c ... to_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
länk.
http://www.circletrack.com/enginetech/c ... to_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och hur bra blev det då med en SAAB 16V topp på ett Opel dieselblock....? Då jag såg denna motor hos Kjelle på den tiden det begav sig så diffade förbränningsrummens placering rejält mot respektive cylinderlopp. Som mest har jag för mig att det avvek drygt 4mm, det såg med andra ord inte klokt ut och prestandan blev därefter....
Jag kanske skall tillägga att Machindex blev helt fel på denna motor, alltför stort borr/slag i förhållande till ventildiametrar och lyft
Jag kanske skall tillägga att Machindex blev helt fel på denna motor, alltför stort borr/slag i förhållande till ventildiametrar och lyft
Senast redigerad av J.Lundin den lör jul 02, 2011 10:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Saab 8 valve topp går ganska lätt till ford ohc motor, jag vet inte har 16v samma delning, är inte van vid saab. Har aldrig tänkt att det kan gå till opel cih också (ska snart börja med 2.5-2.6 liters cih 2.2 isracetopp, nu måste kolla saabtopp också hur det passar till cih blocket..)
Jag började engång med en 1.6 ford ohc block och passade saabtoppen till den, innan jag hann svetsa topp, garagepolare slängde block och topp till metallskroten han trodde att de är bara skräp, jag hann redan passa toppen till rätt plats, kamdrev och topplocksbultar anpassade, något måste svetsa i toppen att allting funkar.
Alla vet den att volvotopp kan passa till usa ford pinto 2.3 motor..
Midget engine har rätt topp, blocket har gjort för chevy sb topp.. kom ihåg att chevy sb grenrör kan anpassa till opel cih topp ganska lätt.
Jag började engång med en 1.6 ford ohc block och passade saabtoppen till den, innan jag hann svetsa topp, garagepolare slängde block och topp till metallskroten han trodde att de är bara skräp, jag hann redan passa toppen till rätt plats, kamdrev och topplocksbultar anpassade, något måste svetsa i toppen att allting funkar.
Alla vet den att volvotopp kan passa till usa ford pinto 2.3 motor..
Midget engine har rätt topp, blocket har gjort för chevy sb topp.. kom ihåg att chevy sb grenrör kan anpassa till opel cih topp ganska lätt.
Såg en gång på mitten av 90 talet en motor i usa (kanske till midget racing) det var eller såg ut som en itu sågad cheva smallblock till en rak 4:a.
Va fränt att ta en bigblock och såga den itu och få en 6L 4 cyl motor med big chieftopp...
Har ochså sett v4 usa motor lika där 6L v4..
Va frän motor man skulle få och sedan turboladda den 6L 4:a med turbo 2000+ hk???
Behöver ej tillverka några spec delar mer är veven och kamaxel och täckplåt på sidan av motorn,
/ Peter
Va fränt att ta en bigblock och såga den itu och få en 6L 4 cyl motor med big chieftopp...
Har ochså sett v4 usa motor lika där 6L v4..
Va frän motor man skulle få och sedan turboladda den 6L 4:a med turbo 2000+ hk???
Behöver ej tillverka några spec delar mer är veven och kamaxel och täckplåt på sidan av motorn,
/ Peter
-
- Forumsberoende
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SVO-Merk ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett att de ibland brukar komma ut modifierade volvo toppar passande div andra motorer...
ska passa denna motor då antar jag
http://www.therangerstation.com/tech_li ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett att de ibland brukar komma ut modifierade volvo toppar passande div andra motorer...
ska passa denna motor då antar jag
http://www.therangerstation.com/tech_li ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En av dom som tillverkade dessa V4or baserade på Cheva sb delar var SCAT, det var smutta motorer då man såg dom i verkligheten, ett lätt habegär infann sig omgående . Det var inga kapade block eller toppar utan det rörde sig om helt nya gjutningar. Jag har för mig att även oljepumps tillverkaren Barnes hade en egen motor stående i verkstan då vi var där.
Dom motorer inom midget racingen som gällde då vi var i LA i mitten på 90-talet var Cosworths 4or. En komplett racemotor på 2 liter från amerikanska Cosworth kostade då runt 70.000Kr. För dom pengarna fick man en från grunden byggd racemotor som inte hade ett dyft med någon standard bilmotor att göra, perfekt att turbotrimma med andra ord.
Dom motorer inom midget racingen som gällde då vi var i LA i mitten på 90-talet var Cosworths 4or. En komplett racemotor på 2 liter från amerikanska Cosworth kostade då runt 70.000Kr. För dom pengarna fick man en från grunden byggd racemotor som inte hade ett dyft med någon standard bilmotor att göra, perfekt att turbotrimma med andra ord.
Tänk va "enkelt" det skulle vara att basera ett sådant motor bygge ,kamdrivning ,kopplings, kåpor, tråg stadiga block, "färdiga" toppar, torrsump ,jesel drivning ,svänghjul ,koppling mm mm alla delar finns redan att köpa.
Sfi godkända delar inget spec pul grejer.
Och sen är grejerna byggda för ändamålet inga förstärkta org grejer.
Alla motor delar finns färdiga på hyllan kolvar stakar topp ja allt ,och sedan behöver du ju bara köpa grejer till en 1/2 v8. Du kan färdiga delar och behöver inte krångla och tillverka egna delar fast det kan ju vara en del av nöjet så klart.
/ Peter
Sfi godkända delar inget spec pul grejer.
Och sen är grejerna byggda för ändamålet inga förstärkta org grejer.
Alla motor delar finns färdiga på hyllan kolvar stakar topp ja allt ,och sedan behöver du ju bara köpa grejer till en 1/2 v8. Du kan färdiga delar och behöver inte krångla och tillverka egna delar fast det kan ju vara en del av nöjet så klart.
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
J.Lundin skrev:Och hur bra blev det då med en SAAB 16V topp på ett Opel dieselblock....? Då jag såg denna motor hos Kjelle på den tiden det begav sig så diffade förbränningsrummens placering rejält mot respektive cylinderlopp. Som mest har jag för mig att det avvek drygt 4mm, det såg med andra ord inte klokt ut och prestandan blev därefter....
då såg du totalt fel..
Jag har jämnfört och kikat å grejat.
Topplockspackningarna har samma cc på både Saab och Opel maskinen.
Enda du behöver göra är att flytta EN topplocksbult, sen fixa oljematning samt kylkanaler.
Och givetvis kamdrivningen.
Jämnfört med kortmotorn så blir det givetvis helfel, men på denna maskin stämmer det...
Ja,, ventildiam blir fel när man kör stdventiler, vilket det inte sitter i den maskin.
Std är 33/29
Det sitter 35 på insug och 30 på avgas, skulle vart än bättre med 36, så det kanske jag ska montera åt honom.
Det går att hitta mycket fel på den maskin, men faktum är att den orkade en 9a i vegachassit...
Gamla B230ft kolvar eller vad det är samt riktigt gamla goa Verdistakar.
Motorn är på 2.75liter iaf.
///AMG
Nej, jag såg definitivt inte fel och vi var fler som såg denna motor vid detta tillfälle och som kan intyga detta. Med det block toppen satt på då jag och mina polare såg motorn så skiljde det en hel del vad gäller centrumlinje mellan förbränningsrum och cylinder. Det såg rent ut sagt fördjävligt ut och det var denna motor som han från början försökte köra med. Om han vid ett senare tillfäller bytt till en annan modell av block vet jag inte, opelblock är inte min starka sida, men det vi såg från början var en kombination som inte såg klok ut. Vi var dessutom bland de första som fick se tilltaget och mina syrliga kommentarer om det hela gick inte av för hackor....
Jag planerade på slutet av -80 talet att montera en B36 topp på min B20 för att få en crossflow topp men när jag efter inhandling av en B36 motor så glömde jag alla planer då B20 toppen såg mycket bättre ut.Jag vet dock inte om det var genomförbart.
/ Peter
/ Peter
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Med en del besvär borde man kunna använda de mittersta 4 cylindrarna från B30 och få insug avgas hela vägen.
På så vis kan man flytta toppen och få mer plats runt insug men det är mycket jobb.
Jag får väl trimma en B30 istället.
Erland
På så vis kan man flytta toppen och få mer plats runt insug men det är mycket jobb.
Jag får väl trimma en B30 istället.
Erland
Jobbar med en som fräste volvos prov toppar mm i U-hallen när det begav sig.
Vi kom in på lite trimning ämnen, då hade en firma i stockholm märkt
att volvo toppen passa nästan rakt nån asiatisk motor, med kam drivning till vatten och olja.
inte för att det var nån bra motor men en kopia av volvo motorn allt.
Jobbar i E-hallen Skövde där alla b230 motorer monterades.
Har en intresant liten bok om det ska se om jag kan få nån att skana in den.
Vi kom in på lite trimning ämnen, då hade en firma i stockholm märkt
att volvo toppen passa nästan rakt nån asiatisk motor, med kam drivning till vatten och olja.
inte för att det var nån bra motor men en kopia av volvo motorn allt.
Jobbar i E-hallen Skövde där alla b230 motorer monterades.
Har en intresant liten bok om det ska se om jag kan få nån att skana in den.