Fel topp på rätt motor !!!!

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Hej alla motor trimmare !
Satt och tittade på Erlands hemsida på alla topp jobb, och fick då en tanke på att anv en topp från en annan motor typ saab topp på merca motor el dyl som herr karlsson gjorde på 90 talet.
Det finns ju motorer på andra sidan pölen som har potensial typ ford och chevy 4 cyl och sexor ,2 eller 4 ventiler, finns det någon som har provat det eller rent av hela motorer?
Mustangerna har ju tex 2.3L pinto turbo och Ford har även en 4L 4v rak sexa ( har sett en i en race pickup med turbo).
Det skulle vara kul att höra om någon har provat detta !?
Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av Kadett4wd »

Det var en Saabtopp på en Opelmotor.(dieselunderdelen, motorn ägs nu av en kompis)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Ok det köper jag det va så länge sedan.
Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Kolla denna
länk.
http://www.circletrack.com/enginetech/c ... to_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av J.Lundin »

Och hur bra blev det då med en SAAB 16V topp på ett Opel dieselblock....? Då jag såg denna motor hos Kjelle på den tiden det begav sig så diffade förbränningsrummens placering rejält mot respektive cylinderlopp. Som mest har jag för mig att det avvek drygt 4mm, det såg med andra ord inte klokt ut och prestandan blev därefter.... :lol: :lol:

Jag kanske skall tillägga att Machindex blev helt fel på denna motor, alltför stort borr/slag i förhållande till ventildiametrar och lyft
Senast redigerad av J.Lundin den lör jul 02, 2011 10:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av Jarmo Y »

Saab 8 valve topp går ganska lätt till ford ohc motor, jag vet inte har 16v samma delning, är inte van vid saab. Har aldrig tänkt att det kan gå till opel cih också (ska snart börja med 2.5-2.6 liters cih 2.2 isracetopp, nu måste kolla saabtopp också hur det passar till cih blocket..)

Jag började engång med en 1.6 ford ohc block och passade saabtoppen till den, innan jag hann svetsa topp, garagepolare slängde block och topp till metallskroten :hihi: han trodde att de är bara skräp, jag hann redan passa toppen till rätt plats, kamdrev och topplocksbultar anpassade, något måste svetsa i toppen att allting funkar.

Alla vet den att volvotopp kan passa till usa ford pinto 2.3 motor..

Midget engine har rätt topp, blocket har gjort för chevy sb topp.. :) kom ihåg att chevy sb grenrör kan anpassa till opel cih topp ganska lätt.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Såg en gång på mitten av 90 talet en motor i usa (kanske till midget racing) det var eller såg ut som en itu sågad cheva smallblock till en rak 4:a.
Va fränt att ta en bigblock och såga den itu och få en 6L 4 cyl motor med big chieftopp...
Har ochså sett v4 usa motor lika där 6L v4.. :thumbright:
Va frän motor man skulle få och sedan turboladda den 6L 4:a med turbo 2000+ hk???
Behöver ej tillverka några spec delar mer är veven och kamaxel och täckplåt på sidan av motorn,
/ Peter
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av Mattias wikberg »

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SVO-Merk ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Har sett att de ibland brukar komma ut modifierade volvo toppar passande div andra motorer...

ska passa denna motor då antar jag

http://www.therangerstation.com/tech_li ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av J.Lundin »

En av dom som tillverkade dessa V4or baserade på Cheva sb delar var SCAT, det var smutta motorer då man såg dom i verkligheten, ett lätt habegär infann sig omgående :lol: . Det var inga kapade block eller toppar utan det rörde sig om helt nya gjutningar. Jag har för mig att även oljepumps tillverkaren Barnes hade en egen motor stående i verkstan då vi var där.

Dom motorer inom midget racingen som gällde då vi var i LA i mitten på 90-talet var Cosworths 4or. En komplett racemotor på 2 liter från amerikanska Cosworth kostade då runt 70.000Kr. För dom pengarna fick man en från grunden byggd racemotor som inte hade ett dyft med någon standard bilmotor att göra, perfekt att turbotrimma med andra ord.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Tänk va "enkelt" det skulle vara att basera ett sådant motor bygge ,kamdrivning ,kopplings, kåpor, tråg stadiga block, "färdiga" toppar, torrsump ,jesel drivning ,svänghjul ,koppling mm mm alla delar finns redan att köpa.
Sfi godkända delar inget spec pul grejer.
Och sen är grejerna byggda för ändamålet inga förstärkta org grejer.
Alla motor delar finns färdiga på hyllan kolvar stakar topp ja allt ,och sedan behöver du ju bara köpa grejer till en 1/2 v8. Du kan färdiga delar och behöver inte krångla och tillverka egna delar fast det kan ju vara en del av nöjet så klart.
/ Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:Och hur bra blev det då med en SAAB 16V topp på ett Opel dieselblock....? Då jag såg denna motor hos Kjelle på den tiden det begav sig så diffade förbränningsrummens placering rejält mot respektive cylinderlopp. Som mest har jag för mig att det avvek drygt 4mm, det såg med andra ord inte klokt ut och prestandan blev därefter.... :lol: :lol:

Jag kanske skall tillägga att Machindex blev helt fel på denna motor, alltför stort borr/slag i förhållande till ventildiametrar och lyft

då såg du totalt fel..
Jag har jämnfört och kikat å grejat.
Topplockspackningarna har samma cc på både Saab och Opel maskinen.
Enda du behöver göra är att flytta EN topplocksbult, sen fixa oljematning samt kylkanaler.
Och givetvis kamdrivningen.

Jämnfört med kortmotorn så blir det givetvis helfel, men på denna maskin stämmer det...

Ja,, ventildiam blir fel när man kör stdventiler, vilket det inte sitter i den maskin.
Std är 33/29
Det sitter 35 på insug och 30 på avgas, skulle vart än bättre med 36, så det kanske jag ska montera åt honom.

Det går att hitta mycket fel på den maskin, men faktum är att den orkade en 9a i vegachassit...

Gamla B230ft kolvar eller vad det är samt riktigt gamla goa Verdistakar.
Motorn är på 2.75liter iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av J.Lundin »

Nej, jag såg definitivt inte fel och vi var fler som såg denna motor vid detta tillfälle och som kan intyga detta. Med det block toppen satt på då jag och mina polare såg motorn så skiljde det en hel del vad gäller centrumlinje mellan förbränningsrum och cylinder. Det såg rent ut sagt fördjävligt ut och det var denna motor som han från början försökte köra med. Om han vid ett senare tillfäller bytt till en annan modell av block vet jag inte, opelblock är inte min starka sida, men det vi såg från början var en kombination som inte såg klok ut. Vi var dessutom bland de första som fick se tilltaget och mina syrliga kommentarer om det hela gick inte av för hackor.... :wink: :wink: :lol:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av p.hedman »

Jag planerade på slutet av -80 talet att montera en B36 topp på min B20 för att få en crossflow topp men när jag efter inhandling av en B36 motor så glömde jag alla planer då B20 toppen såg mycket bättre ut.Jag vet dock inte om det var genomförbart.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av Erland Cox »

Med en del besvär borde man kunna använda de mittersta 4 cylindrarna från B30 och få insug avgas hela vägen.
På så vis kan man flytta toppen och få mer plats runt insug men det är mycket jobb.
Jag får väl trimma en B30 istället.

Erland
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av troy240 »

Jobbar med en som fräste volvos prov toppar mm i U-hallen när det begav sig.
Vi kom in på lite trimning ämnen, då hade en firma i stockholm märkt
att volvo toppen passa nästan rakt nån asiatisk motor, med kam drivning till vatten och olja.
inte för att det var nån bra motor men en kopia av volvo motorn allt.
Jobbar i E-hallen Skövde där alla b230 motorer monterades.
Har en intresant liten bok om det ska se om jag kan få nån att skana in den.
Skriv svar